IKKE USKYLDIG: NRKs reportasje framstilte romfolk-kvinna i fengsel i Bergen som offer for kulturforskjeller. I ettertid har det kommet fram at hun blant annet er dømt for medvirkning til voldtekt på sin egen datter. Faksimile fra Journalisten.no, som har republisert NRKs reportasje
IKKE USKYLDIG: NRKs reportasje framstilte romfolk-kvinna i fengsel i Bergen som offer for kulturforskjeller. I ettertid har det kommet fram at hun blant annet er dømt for medvirkning til voldtekt på sin egen datter. Faksimile fra Journalisten.no, som har republisert NRKs reportasjeVis mer

- I ettertid ser jeg at formuleringen er svært uheldig

NRK opplyste ikke om voldtektsdom i romfolk-reportasje - fordi det ville «komplisere saken».

(Dagbladet): NRKs nyhetsreportasje om romkvinna som sitter fengslet for menneskehandel i Bergen, sendt i Dagsrevyen 12. januar, har fått massiv kritikk for å utelate sentrale fakta i saken. NRK opplyste ikke om at at kvinnen er domfelt for medvirkning til tvangsekteskap og voldtekt av sin da 11 år gamle datter.

Redaktørhold i NRK har beklaget saken, men flere kommentatorer - deriblant Dagbladets Andreas Wiese, Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad og Nettavisens Elin Ørjasæter - har tatt til orde for en dypere redegjørelse for vurderingene som ble gjort før saken ble sendt.

- Ukollegialt I dag har fagbladet Journalisten publisert den interne loggen som ble skrevet av Dagsrevyens vaktsjef Cecilie Roang Bostad den aktuelle kvelden:

«Bra magasindel. Veldig godt jobbet av Runar Jørstad om menneskehandel. Gikk noen runder på om vi burde ha fortalt at hun også er dømt til medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter. Endte med å la det være fordi det ville komplisere saken, og fordi det var forhold tilbake til 2008», står det i loggen.

Nyhetsredaktør Stein Bjøntegård i NRK bekrefter at avsnittet er et utdrag fra Dagsrevyens interne logg. Han er ikke glad for at den er lekket.

- Jeg synes det er ukollegialt å gi ut slike logger til andre. Det er ikke fordi vi har noe å skjule, men fordi loggen er ment for intern bruk. Den er tatt ut av sammenheng, og vurderingene som ligger bak en sak kommer ikke nødvendigvis til uttrykk i en slik logg, sier han.

Beklager Cecilie Roang Bostad bekrefter overfor Dagbladet at det er hun som har skrevet loggen - og sier den er uheldig formulert.

BEKLAGER: Dagsrevy-vaktsjef Cecilie Roang Bostad sier hun ser at formuleringene i loggen er uheldige. Foto: TVNorge Vis mer

- En slik logg gir aldri et helhetlig inntrykk av diskusjonene og avgjørelsene som tas på desken. Men i ettertid ser og skjønner jeg at formuleringen «ville komplisere saken» er svært uheldig i denne sammenhengen, sier Roang Bostad til Dagbladet.

- Prosessen og diskusjonen på desken var omfattende og involverte mange medarbeidere. Vi var veldig i tvil, og jeg, som det allerede er gjort fra NRK, beklager at saken ble sendt, sier hun.

Redaktørenes ansvar Både Bjøntegård og programdirektør Per Arne Kalbakk i NRK legger overfor Dagbladet vekt på at det ikke er hensiktsmessig å hekte Dagsrevy-blemma på enkeltmedarbeidere, og vil ikke gå inn på konkrete vurderinger som ble gjort før romfolk-reportasjen ble kringkastet.

- Dyktige folk gjør også feil. Men det er redaktørenes ansvar å lage rutiner som gjør at feilene blir fanget opp før publisering. Vi har ikke hatt tydelige nok rutiner, men det skal vi få, sier Kalbakk.

- Det er ikke snakk om å bortforklare det som har skjedd. Hele redaksjonen er omforent om at det var feil å sende saken, og det er ingen tvil om at dette har vært skadelig for oss, sier Bjøntegård.

Skjerper rutinene - Vi har allerede gått gjennom det som har skjedd med alle ledd. Nå skal vi skjerpe rutinene og sørge for at instruksene alltid blir fulgt i forhold til Vær Varsom-plakaten, kildekritikk og åpenhet rundt hvilke valg vi gjør. Det innebærer også å alltid stille spørsmålene «hva er det vi ikke opplyser om i denne saken» og «har saken en slagside». Er det usikkerhet rundt dette publiserer vi ikke, sier Bjøntegård.

Det var Nina Hjerpset-Østlie på Document.no som først plukket fra hverandre NRKs reportasje. Kritikken ble deretter plukket opp av Dag og Tid. Den aktuelle reportasjen er slettet fra NRKs nett TV-arkiv, men republisert - uten å navngi den voldtatte datteren og med en plakat som opplyser om sammenhengen - av Journalisten.

BEKLAGER: Programdirektør Per Arne Kalbakk sier at det skal lages tydeligere rutiner i NRK. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet Vis mer

NRK-journalist Runar Jørstad ønsker ikke å kommentere denne saken, og henviser til NRK-ledelsen.

BEKLAGER: Nyhetsredaktør Stein Bjøntegård i NRK mener likevel det er ukollegialt at loggen fra Dagsrevyen er lekket. Foto: Tomm W. Christiansen/Dagbladet Vis mer