Sunt for B-mennesker å komme sent på jobb, mener søvneksperter.

Tips oss 2400
TRØTT PÅ JOBB: Er man B-menneske, kan det være vanskelig å få gjort det man skal i løpet av arbeidsdagen.  Illustrasjonsfoto: Colourbox

TRØTT PÅ JOBB: Er man B-menneske, kan det være vanskelig å få gjort det man skal i løpet av arbeidsdagen. Illustrasjonsfoto: Colourbox

VIKTIG SØVN: Det er viktig å få nok søvn. En rekke helseproblemer kan kobles direkte til mangel på søvn.  Illustrasjonsfoto: Colourbox

VIKTIG SØVN: Det er viktig å få nok søvn. En rekke helseproblemer kan kobles direkte til mangel på søvn. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Symptomer hos personer med søvnproblemer:

  • Insomni
  • Rastløse bein
  • Forsinket søvnfasesyndrom
  • Søvnapné
  • Hypersomni som for eksempel narkolepsi
  • Døgnrytmeforstyrrelser
  • Søvngjengeri

Kilde: Tidsskift for Den norske legeforening

Helseproblemer som kan oppstå som følge av søvnunderskudd:

  • Vektøkning
  • Diabetes
  • Hjerte- og karsykdom
  • Psykiske lidelser

Kilde: Bjørn Bjorvatn ved Bergen Søvnsenter

De fleste av oss har kjent på følelsen av å måtte stå opp altfor tidlig. Du har ganske sikkert også både famlet etter vekkerklokkens snoozeknapp i halvsvime og forsovet deg skikkelig en gang eller to i løpet av livet.

Det å stå opp før kroppen er klar, føles alt annet enn godt, men visste du at det faktisk også kan være helseskadelig?

Problematisk døgnrytme

Er man et skikkelig B-menneske, er nemlig ikke kroppen klar til å ta fatt på dagens gjøremål hvis vekkerklokken ringer lenge før kroppen er ordentlig våken.

At dette kan føre til problemer for den det gjelder, kom blant annet godt frem da psykolog Elisabeth Flo snakket med skiftarbeidende sykepleiere i forbindelse med sin doktorgradavhandling.

Jo tidligere jo verre

- Det å stå opp tidlig er vanskelig for et B-menneske som generelt foretrekker å være aktiv om kvelden. Jo tidligere en må være på jobb, desto vanskeligere blir det for folk flest - også dem som ikke er utpreget B-menneske, sier Flo.

Er du B-menneske og sliter med å stå opp? Fortvil ikke, du kan justere kroppens eget urverk og bli mer og mer A-menneske.

Kanskje begynner arbeidsdagen midt på natten, eller man skal rekke skiftet sitt klokken fem.

- Dette innebærer at man må jobbe på et tidspunkt da døgnrytmen i maksimal grad fremmer søvn og ikke våkenhet, sier hun.

Lurer på du om du er A- eller B-menneske? Ta testen her.

Sover for lite

- De fleste sykepleierne i studien min begynte klokken 07.00. Dette er ikke en ekstremt tidlig vakt, men likevel var det tidlig nok til at enkelte av sykepleierne opplevde søvn- og søvnighetsproblemer, sier psykologen.

Mange B-mennesker, som skal tidlig på jobb, vil rett og slett merke at de sover for lite.

En del ønsker gjerne å legge seg sent for å få like mye ut av kvelden som de andre i familien, og da blir det for få timer igjen til søvn.

Trøtt og slapp

- Dette går naturligvis utover formen, og på sikt vil det å gå rundt og være kronisk søvnig kunne være usunt, sier Flo.

I tillegg vil man være trøtt på jobben, og som følge av det gjør man kanskje ikke jobben sin så godt som man burde.

- Man fungerer rett og slett dårligere og over tid er ikke dette bra. Jobber man for eksempel på et sykehus, vil jo også søvnproblemene kunne øke faren for feil og ulykker, sier hun.

Negativt for helsen

- Vi vet ikke med sikkerhet hvilke langsiktige problemer B-mennesker kan få av å måtte stå opp veldig tidlig, men vi vet at de kan få underskudd på søvn av å måtte stå opp før de er uthvilte, sier professor ved Universitetet i Bergen og lege ved Bergen Søvnsenter Bjørn Bjorvatn.

Han bekrefter at lite søvn over tid har vært koblet mot negative helseeffekter.

- Man kan få økt risiko for å få psykiske lidelser samt økt risiko for vektøkning, diabetes, hjerte- og karsykdommer og en økt generell dødelighet. I tillegg vil selvsagt for lite søvn øke faren for uhell og ulykker for eksempel i trafikken, sier han.

Vanskeligst med tre skift

Elisabeth Flo forteller at personer med kun nattevakter sliter en del, men at det er aller størst problemer blant dem som veksler mellom tre ulike skift.

Det å få et godt og stabilt søvnmønster kan være vanskelig når man må tidlig opp den ene dagen for så å skulle på nattevakt den neste.

- Det hadde nok vært en fordel helsemessig at B-mennesker kunne begynne arbeidsdagen senere. Noen har fleksitid, og dette gjøres jo nettopp for å tilpasse seg arbeidernes ønsker, sier Bjorvatn.

Siden B-mennesker takler nattarbeid bedre enn A-mennesker, tror både Flo og Bjorvatn at en del tenker litt på døgnrytmepreferansene sine når de velger yrke.

Også treningen kan du med fordel tilpasse etter hvilken døgnrytme du har.

Ikke sunt med nattevakter

- Det optimale for en del B-mennesker ville nok være at de kunne starte senere på jobb, mens de som er A-mennesker med fordel kunne slippe nattevaktene, sier Flo.

Likevel er hun ikke sikker på om det ville være utelukkende positivt med en slik tilrettelegging.

- Det er jo ikke sunt å jobbe bare om natten heller. En ønsker jo ofte å være sosial på dagtid når en har fri, så man vil nok gjerne tape noe uansett, sier hun.


Les også:

Fem tegn på at du får for lite søvn
Derfor er musli perfekt kveldsmat
Derfor vil trøtte folk ha junkfood
Test deg selv: Har du et alkoholproblem?


Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør