Du vil ikke tro hvordan folk reagerer.

Tips oss 2400

SKREMMENDE: Det brasilianske skjult kamera-programmet «Silcio Santos» tok skremming til et nytt nivå i fjor da heispassasjerer fikk besøk av ei lita jente.

«THE INTELEVATOR»: Her lurer Ylvis-brødrene turister i en talestyrt heis. Sketsjen fikk oppmerksomhet også utenfor Norge. Video: TVNorge

«PUSH TO ADD DRAMA»: Denne knappen, som ble plassert på et torg i Nederland, lovet drama hvis den ble trykket på. De forbipasserende var neppe forberedt på dramaet som ventet dem. Video: TNT

SJOKKERTE: Et belgisk tv-selskap sjokkerte tilfeldig forbipasserende da de spilte inn en stuntreklame på et torg i en belgisk by. Video: TNT

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

 Kommet meg lynraskt bort
 Ring etter hjelp
 Angrepet voldsmannen
 Filmet og lagt ut på Facebook
Se resultatet

Se våre siste filmtrailere

(Dagbladet): Hva ville du gjort dersom du kom over et mulig drap?

Det er åpenbart spørsmålet det New York-baserte filmselskapet Thinkmodo ønsker å få svar på i det som må kunne beskrives som en sjokkerende heisvideo.

Drapssituasjon

Filmskaperne har plassert to menn i en heis.

En av dem er utstyrt med et tau, og skal tilsynelatende forsøke å ta livet av den andre.

Alt mens de blir avbrutt av det som framstår som intetanende heispassasjerer, som får sine sjokkerte reaksjoner filmet i smug.

Og dersom vi skal tro videoen over, reagerer folk svært ulikt på en sånn stressituasjon. Og dersom de først bestemmer seg for å gripe inn, er det ved hjelp av de merkeligste hjelpemidler.

Promoterer Rapace-film

Videoen er laget i forbindelse med lanseringen av filmen «Dead Man Down», hvor blant andre Colin Farrell og svenske Noomi Rapace står på rollelista.

Om reaksjonene som vises er ekte, eller om det hele er skuespill, er usikkert.

Det som er klart, er at videoen nå vekker internasjonal oppsikt. Den beskrives blant annet som «sjokkerende» og «forferdelig». Flere spør seg om spøken blir dratt for langt.

Heisspøk-trend

Dette er likevel ikke første gang at en heisvideo skaper overskrifter. I fjor laget et brasiliansk tv-program det som ble omtalt som den skumleste heisspøken noensinne.

Utstyrt med skjult kamera stoppet de heisen mellom etasjer, skrudde av lyset og sendte ut ei jente som så ut som om hun kom rett fra skrekkfilmen «The Ring».

Den gang var spesialpsykolog Rune Stuvland overrasket over hvor lav terskel underholdningsbransjen hadde for å skremme folk.

- Hvis man faktisk blir vettskremt, så kan man få angstreaksjoner som kan sitte i lang tid etterpå. I en tilstand av redsel i sekunder eller minutter, kan angsten eller frykten vedvare etterpå, sa han.

I Norge laget Ylvis-brødrene en mye snillere spøk i samme setting. Klippet av deres talestyrte heis gikk verden rundt.

At skjult kamera brukes til markedsføring er heller ikke noe nytt. Både i Belgia og Nederland har intetanende personer blitt fullstendig overrumplet av dramaet som utspiller seg etter at de er blitt fristet til å trykke på en rød knapp plassert på en offentlig plass.