«Motor City» settes under administrasjon.

Tips oss 2400
KONTRASTEN: Et hus i det som en gang var et livlig nabolag er forlatt. Hus i «Motor City» koster i dag mindre enn en ny bil. Foto: EPA/JEFF KOWALSKY

KONTRASTEN: Et hus i det som en gang var et livlig nabolag er forlatt. Hus i «Motor City» koster i dag mindre enn en ny bil. Foto: EPA/JEFF KOWALSKY

(Dagbladet): Chevrolets Corvette kabriolet skinner i Genève, skriver Detroit News på sine sider.

Kanskje er det med en viss bitterhet at de skriver om syvende generasjon av «Vetten», som i sin første utgave for 60 år siden ble produsert kun halvannen time nord for den en gang så stolte industribyen i Michigan - med kallenavnet «Motor City».

I dag produseres den i Bowling Green i Kentucky.

Befolkningsflukt

For 20 år siden bodde det vel halvannen million mennesker i Detroit, i dag er innbyggertallet så vidt over 700 000.

Og det er ikke tilfeldig at folketallet er halvert. Detroit har gjennom flere tiår sittet fast en nedadgående økonomisk spiral som sakte, men sikkert har fjernet livsgrunnlaget for innbyggerne.

Ifølge Forbes er Detroit nå den nest mest miserable byen å bo i - i hele USA. For to år siden kalte de den for «håpets by».

De siste tre årene har boligprisene sunket med 54 prosent, dermed topper de landets liste over boligprisfall.

Settes under administrasjon

Situasjonen er faktisk så ille at byen risikerer å bli satt under administrasjon, og bystyret satt til side.

- Staten er klar til å ta over oppgavene til Detroits bystyre, sier Michigans guvernør Rick Snyder.

CNN melder at byen nå har vel 14 milliarder dollar, vel 80 milliarder kroner, i forpliktelser til blant annet pensjoner og helsevesen, som de ikke klarer å overholde.

- Vi står ovenfor kostnader fra avtaler som ble gjort i gode gamle dager, sier økonomiansvarlig i kommunen, Jack Martin, til CNN. Det er avtaler fra en tid da skatteinntektene bare gikk oppover, vi hadde ikke konkurranse fra utlandet, og vi solgte hver eneste bil vi kunne lage. De dagene er forbi. 

Den statlige administrasjonen innebærer en såkalt «Emergency manager» som har utvidede fullmakter, fullmakter som mange i Detroit frykter vil gå ut over dem som jobber i det offentlige. Den eller de vil nemlig ha mulighet til å sparke offentlig ansatte, så vel som å reforhandle fagforeningskontrakter.

- Han eller hun kan sparke hvem som helst, sier ordfører i Detroit, Dave Bing.

Og det virker ikke til å være noen tvil om at den offentlige sektoren skal reduseres. På spørsmål fra CNN om fremtiden til de familiene som mister levebrødet svarer Snyder noe unnvikende.

- Dette handler ikke om en overtagelse, men om å tilføre mer ressurser og verktøy til Detroit, og å få Detroit til å vokse. Målet på sikt er å skape flere jobber. I mellomtiden må vi håndtere de økonomiske utfordringene.

Guvernøren fortsetter med å peke på byens nedadgående trend i over et halvt århundre, og mener dette er måten å snu byen rundt på.

«Ressurser og verktøy» betyr tilsynelatende makt. Snyder vedgår at det i bunn og grunn handler om å kunne skjære gjennom og ta avgjørelser som de mener vil være til beste for byen. Han unngår spørsmålet om hvor mange jobber som kommer til å gå med i prosessen. 

Langt fall

I 1914, det samme året som første verdenskrig brøt ut, blomstret byen. Halvparten av landets biler ble produsert her, og både Ford, Packard og Buick var i Detroit. Det skriver The Atlantic Cities.  

15 år senere var byen USAs fjerde største, med 1,6 millioner innbyggere. Det var i 1929, og resesjonen stod for døren.

Detroit kom seg igjen, og innen 1940 produserte de tankser, fly og deler for forsvaret. Etter krigen gikk de tilbake til å produsere biler, og de solgte som bare det.

En urolig periode fulgte, men det var oljekrisen i -73 som til sist brakk ryggraden til Detroit. Japan var milevis foran i utviklingen av drivstoffgjerrige biler. På bare to år falt produksjonen med 30 prosent. Snart var navnet Detroit ensbetydende med en by i forfall.

Nå i 2013 er Detroit som sagt en by med massive utfordringer. Det vil vise seg om guvernør Snyders plan for et nytt og bedre Detroit kan reise en fallen kjempe.
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Jeg er ikke Gelius

    Jeg er ikke Gelius

    I en tid der høyrepopulisme, antisemittisme og muslimhat er på fremmarsj, benytter Gelius anledningen til å komme med en fatal stempling av en verdensreligion med all dets mangfold (1461 innlegg) Les mer

  • Hele mitt liv har jeg følt på et utenforskap

    Hele mitt liv har jeg følt på et utenforskap

    Kan en manglende plass i samfunnet være årsaken til at noen velger å reise til Syria? (557 innlegg) Les mer

  • Jagland vraket som Nobel-leder

    Jagland vraket som Nobel-leder

    Kaci Kullmann Five overtar som leder av Nobelkomiteen, ifølge Aftenposten. (539 innlegg) Les mer

  • Gelius på krigsstien

    Gelius på krigsstien

    Når man blåser i Gjallarhornet på den måten Gelius gjør, så hjelper man nettopp de kreftene man later til å ville kjempe mot (482 innlegg) Les mer

  • Feil om Shoaib Sultan

    Feil om Shoaib Sultan

    I stedet for å la Sultan være den positive rollemodellen han kan være i kampen for homofiles rettigheter og likeverd, fortsetter enkelte å reprodusere en gammel påstand som lett lar seg avkrefte med et googlesøk. (315 innlegg) Les mer

  • Oppskrift på bråk

    Oppskrift på bråk

    Verken ledelsen eller de ansatte i Norwegian kommer godt ut av konflikten, skriver Martine Aurdal. (290 innlegg) Les mer

  • Debatt i en ny tid

    Debatt i en ny tid

    Hvis vi aldri hadde hatt mot til å legge ned eksisterende programmer for å skape nye, ville vi i dag ikke hatt programmer som het Aktuelt eller Debatten. (266 innlegg) Les mer

  • - Lederskiftet kan absolutt ikke tolkes som et knefall for Kina

    - Lederskiftet kan absolutt ikke tolkes som et knefall for Kina

    Kaci Kullman Five valgt til ny leder av Nobelkomiteen. (256 innlegg) Les mer