«Motor City» settes under administrasjon.

Tips oss 2400
KONTRASTEN: Et hus i det som en gang var et livlig nabolag er forlatt. Hus i «Motor City» koster i dag mindre enn en ny bil. Foto: EPA/JEFF KOWALSKY

KONTRASTEN: Et hus i det som en gang var et livlig nabolag er forlatt. Hus i «Motor City» koster i dag mindre enn en ny bil. Foto: EPA/JEFF KOWALSKY

(Dagbladet): Chevrolets Corvette kabriolet skinner i Genève, skriver Detroit News på sine sider.

Kanskje er det med en viss bitterhet at de skriver om syvende generasjon av «Vetten», som i sin første utgave for 60 år siden ble produsert kun halvannen time nord for den en gang så stolte industribyen i Michigan - med kallenavnet «Motor City».

I dag produseres den i Bowling Green i Kentucky.

Befolkningsflukt

For 20 år siden bodde det vel halvannen million mennesker i Detroit, i dag er innbyggertallet så vidt over 700 000.

Og det er ikke tilfeldig at folketallet er halvert. Detroit har gjennom flere tiår sittet fast en nedadgående økonomisk spiral som sakte, men sikkert har fjernet livsgrunnlaget for innbyggerne.

Ifølge Forbes er Detroit nå den nest mest miserable byen å bo i - i hele USA. For to år siden kalte de den for «håpets by».

De siste tre årene har boligprisene sunket med 54 prosent, dermed topper de landets liste over boligprisfall.

Settes under administrasjon

Situasjonen er faktisk så ille at byen risikerer å bli satt under administrasjon, og bystyret satt til side.

- Staten er klar til å ta over oppgavene til Detroits bystyre, sier Michigans guvernør Rick Snyder.

CNN melder at byen nå har vel 14 milliarder dollar, vel 80 milliarder kroner, i forpliktelser til blant annet pensjoner og helsevesen, som de ikke klarer å overholde.

- Vi står ovenfor kostnader fra avtaler som ble gjort i gode gamle dager, sier økonomiansvarlig i kommunen, Jack Martin, til CNN. Det er avtaler fra en tid da skatteinntektene bare gikk oppover, vi hadde ikke konkurranse fra utlandet, og vi solgte hver eneste bil vi kunne lage. De dagene er forbi. 

Den statlige administrasjonen innebærer en såkalt «Emergency manager» som har utvidede fullmakter, fullmakter som mange i Detroit frykter vil gå ut over dem som jobber i det offentlige. Den eller de vil nemlig ha mulighet til å sparke offentlig ansatte, så vel som å reforhandle fagforeningskontrakter.

- Han eller hun kan sparke hvem som helst, sier ordfører i Detroit, Dave Bing.

Og det virker ikke til å være noen tvil om at den offentlige sektoren skal reduseres. På spørsmål fra CNN om fremtiden til de familiene som mister levebrødet svarer Snyder noe unnvikende.

- Dette handler ikke om en overtagelse, men om å tilføre mer ressurser og verktøy til Detroit, og å få Detroit til å vokse. Målet på sikt er å skape flere jobber. I mellomtiden må vi håndtere de økonomiske utfordringene.

Guvernøren fortsetter med å peke på byens nedadgående trend i over et halvt århundre, og mener dette er måten å snu byen rundt på.

«Ressurser og verktøy» betyr tilsynelatende makt. Snyder vedgår at det i bunn og grunn handler om å kunne skjære gjennom og ta avgjørelser som de mener vil være til beste for byen. Han unngår spørsmålet om hvor mange jobber som kommer til å gå med i prosessen. 

Langt fall

I 1914, det samme året som første verdenskrig brøt ut, blomstret byen. Halvparten av landets biler ble produsert her, og både Ford, Packard og Buick var i Detroit. Det skriver The Atlantic Cities.  

15 år senere var byen USAs fjerde største, med 1,6 millioner innbyggere. Det var i 1929, og resesjonen stod for døren.

Detroit kom seg igjen, og innen 1940 produserte de tankser, fly og deler for forsvaret. Etter krigen gikk de tilbake til å produsere biler, og de solgte som bare det.

En urolig periode fulgte, men det var oljekrisen i -73 som til sist brakk ryggraden til Detroit. Japan var milevis foran i utviklingen av drivstoffgjerrige biler. På bare to år falt produksjonen med 30 prosent. Snart var navnet Detroit ensbetydende med en by i forfall.

Nå i 2013 er Detroit som sagt en by med massive utfordringer. Det vil vise seg om guvernør Snyders plan for et nytt og bedre Detroit kan reise en fallen kjempe.
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Kripos-topp slår alarm: - Vi må gjøre noe nå. Før det er for seint

    Kripos-topp slår alarm: - Vi må gjøre noe nå. Før det er for seint

    Politikere, politi og samfunn må slå tilbake de organiserte kriminelle miljøene, sier Eivind Borge i Kripos. (639 innlegg) Les mer

  • Ukulturen i politietaten

    Ukulturen i politietaten

    Jo da rektor, seksuell trakassering forekommer i politiet, det blir bare ikke snakket om, og det er et problem. (511 innlegg) Les mer

  • Sjokkvideoene som viser kongeørnens herjinger med reinkalver

    Sjokkvideoene som viser kongeørnens herjinger med reinkalver

    - De pines i hjel. Det er et mareritt. (443 innlegg) Les mer

  • - Mens mafia-bander herjer, har statsråden  tatt et hvileskjær på ett og et halvt år

    - Mens mafia-bander herjer, har statsråden tatt et hvileskjær på ett og et halvt år

    - Situasjonen er prekær, sier Anette Trettebergstuen (Ap). (393 innlegg) Les mer

  • Vi får ikke bedre livskvalitet av tre ganger mer materielt forbruk

    Vi får ikke bedre livskvalitet av tre ganger mer materielt forbruk

    For jordas tåleevne vil det være dramatisk. Likevel er det dette Norge har stø kurs mot. Det er på tide å ta en politisk diskusjon om forbruksvekst er riktig oppskrift på et godt framtids-Norge. (383 innlegg) Les mer

  • Ap: Alvorlig at Anundsen avfeier kritikk

    Ap: Alvorlig at Anundsen avfeier kritikk

    - Hvorfor er Anundsen justisminister? (315 innlegg) Les mer

  • Norge burde inspireres av Sveriges feministiske utenrikspolitikk

    Norge burde inspireres av Sveriges feministiske utenrikspolitikk

    Da den svenske regjeringen, anført av utenriksminister Margot Wallström, proklamerte at Sverige skulle ha en feministisk utenrikspolitikk, vakte det humring i enkelte miljøer. Men det er ingen grunn til latter. (209 innlegg) Les mer

  • - Jeg tar kritikken på alvor

    - Jeg tar kritikken på alvor

    Justisminister Anders Anundsen tar ansvar for asylbarnrotet, men er «uenig i faktatolkningen». (181 innlegg) Les mer