Forskerne trodde noe måtte være feil med utstyret.

Tips oss 2400
NY VITEN: Forskerne visste fra før at strålebeltene rundt jorda krymper og utvider seg som en reaksjon på energi fra sola. Men de vet ikke hvordan. Foto: Nasa

(Dagbladet): Et tidligere ukjent strålebelte overrasket forskere da det omkranset jorda i en kort periode i fjor.

Deretter ble det fullstendig utslettet av en kraftig solstorm, skriver Live Science.

Det er Nasas Van Allen-tvillingromsonder som oppdaget det nye strålebeltet. I romforskningens begynnelse var Van Allen-strålebeltene noe av det første som ble oppdaget.

Oppdaget tilfeldig

De to beltene består av elektrisk ladete partikler, fanget av jordas magnetfelt, og ble oppdaget så tidlig som i 1958.

Oppdagelsen av det nye, midlertidige strålebeltet har nå fått forskerne til å gjennomgå teoriene fra Van Allen-strålebeltene, for å forstå hvordan de oppsto, skriver Live Science.

Forskerne trodde disse beltene besto av to ringer. En indre sone bestående av både høyenergi-elektroner og svært energirike positive ioner, hvor intensiteten holder seg stabil i år og årtier. I tillegg mente forskerne at beltene inneholder en ytre sone som består av høyenergi-elektroner hvor intensiteten endrer seg i løpet av timer eller dager, avhengig av påvirkning fra solstormer.

Det tredje strålebeltet ble oppdaget ved en tilfeldighet da det ble dannet 2. september i fjor, og varte i mer enn fire uker.

Trodde noe var feil

- Det var så overraskende at jeg i begynnelsen tåpelig nok trodde at instrumentene på sondene ikke virket skikkelig. Men jeg innså raskt at laben hadde laget så fantastiske intrumenter at det ikke var noe galt med dem, så det vi så måtte være sant, sier leder av prosjektet, Daniel Baker, som er romforsker ved Universitetet i Colorado.

Det er usikkert hvordan det midlertidige strålebeltet oppsto. Men forskere antar likevel at det ble skapt av en solstorm.

Oppdagelsen viser uansett hvor mye det er igjen å oppdage i verdensrommet, også i vårt eget nabolag - som Van Allen-strålebeltene altså befinner seg i.

- De var noe vi hovedsakelig trodde at vi forsto nå, den første romalderens første oppdagelse, sier Baker.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør