SAS med underskudd til tross for redningspakke.

Tips oss 2400

Fakta om SAS' delårsresultat:

Nøkkeltall fra SAS' delårsregnskap for november 2012 til januar 2013.

(Tall for november 2011 til januar 2012 i parentes). Alle tall er i svenske kroner.

• Driftsinntekter: 9.597 millioner kroner (9.299 millioner kroner)

• Driftsresultat: -581 millioner kroner (-964 millioner kroner)

• Resulatat før skatt: -823 millioner kroner (-2.686 millioner kroner)

SAS har forskjøvet regnskapsår, og den aktuelle perioden er første kvartal i regnskapsåret.

(NTB)

Fakta: SAS-kuttene

• SAS la mandag fram den omfattende spareplanen 4 Excellence Next Generation til 6 milliarder svenske kroner.

• SAS vil få inn 3 milliarder kroner ved å selge flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling. Selskapet kvitter seg også med eiendommer ved flyplassene og selger flymotorer.

• Innsparing på 3 milliarder svenske kroner tas ut i personalkostnader, det vil si bemanningskutt, nye pensjonsordninger og utsetting av tjenester.

• Antall ansatte skal ned med rundt 6.000 personer. Nedbemanningen omfatter salg av datterselskaper og tjenesteutsetting. Dersom planen gjennomføres, vil SAS sitte igjen med 9.000 ansatte.

• Administrasjonen samles i Stockholm. Administrasjonen kuttes med 800 årsverk.

• De ansatte får ny kollektivavtale. Lønnen reduseres i gjennomsnitt med 12 prosent, og de fleste flyttes fra ytelsesbasert pensjon til innskuddspensjon.

• Konsernsjef Rickard Gustafson kutter egen lønn med 20 prosent. Andre i ledelsen får lønnskutt på 15-17 prosent.

(NTB)
(DAGBLADET / NTB): I første kvartal i årets regnskapsår fikk SAS et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner.

Første kvartal regnes fra i november i fjor til januar i år.

Dette skjer etter at SAS i fjor var på randen til konkurs, og på et tidspunkt bare hadde penger til ti dagers drift. Hele 15 000 ansatte sto i fare for å miste jobben.

I går kom nyheten om at Swissport vil overta bakketjenesten SAS Ground Handling for en ukjent sum.

Varslet svake tall

Underskuddet var forventet, og eksperter hadde fra før spådd et underskudd på mellom 400 millioner og 1 milliard svenske kroner.

Allerede før jul varslet SAS-direktør Rickard Gustafson at tallene for det aktuelle kvartalet kom til å bli svake. Minus 823 millioner på bunnlinjen er likevel betydelig bedre enn i samme periode i året før. Da tapte selskapet hele 2,7 milliarder kroner.

- SAS fortsetter å levere, steg for steg, i henhold til spareplanene som ble lagt fram i november, sier Gustafson om regnskapstallene.

I tillegg til kraftige kutt, skal selskapet selge Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling (SGH) for å skaffe inntil 3 milliarder kroner i frisk kapital til selskapet. Torsdag ble det kjent at det er inngått en intensjonsavtale med sveitsiske Swissport om på overta SGH. Det er ikke kjent hvor mye Swissport er villig til å gi for å overta bakketjenestene i SAS.

SAS har forskjøvet regnskapsåret, og tallene som presenteres nå gjelder fra november i fjor til januar i år.

Forventet

Luftfartsanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities sa til Aftenposten i forkant av dagens møte at han forventet et SAS-underskudd.

- Vi venter et underskudd før skatt på rundt 1 milliard svenske kroner. Da må vi også huske på at denne perioden er sesongmessig den svakeste, sier

Jakob Pedersen i Sydbank tror ikke på et like dårlig resultat for perioden 1. november til 31. januar.

- Jeg tror underskuddet kommer til å ligge på rundt 420 millioner svenske kroner, sier han.

Pedersen mener alle sparetiltakene vil gjøre at resultatet for konsernet bedres betydelig sammenlignet med skrekkresultatet i første kvartal i fjor, da SAS måtte vise fram et underskudd på svimlende 2,4 milliarder.

Allerede før jul varslet SAS-sjef Rickard Gustavson at det siste kvartalsresultatet kom til å bli «ekstremt svakt». Da hadde det svært pressede skandinaviske flyselskapet iverksatt en foreløpig siste spareplan for å få ned kostnadene med 3 milliarder svenske kroner.

Rundt 1.000 stillinger er fjernet, om lag 200 av disse i Norge. I tillegg skal selskapet selge Widerøe, SAS Ground Handling og både flymotorer og flyplasseiendom. Forrige uke hanket selskapet inn 760 millioner svenske kroner ved å selge og lease tilbake 19 flymotorer. Det ventes dessuten at et salg av Widerøe blir klart i løpet av få dager.

I går var det flykaos for SAS og Norwegian da flyselskapene ikke hadde oppdatert sin programvare til de nye innflygningsrutinene på Gardemoen. Dette førte til store forsinkelser og innstillinger.

(NTB)

Færre flyr SAS i år:

• 2 millioner passasjerer fløy med SAS og Widerøe i februar. Det er en nedgang på 2,6 prosent fra året før.

• Samtidig økte den totale trafikken for flykonsernet med 1,1 prosent. I kombinasjon tyder de to tallene på at de passasjerene som valgte SAS eller Widerøe fløy lenger enn de gjorde for ett år siden.

• Også setekapasiteten ble økt i de to selskapene. Både kapasiteten og trafikken økte mer i SAS enn i Widerøe, og kapasiteten økte mer enn trafikken i begge selskapene.

• Dermed gikk den såkalte kabinfaktoren ned. Den sier noe om hvor godt kapasiteten utnyttes, og lå i årets andre måned på 66,4 prosent, 0,4 prosentpoeng lavere enn i februar 2012.

• Færre passasjerer fløy med SAS i januar, samtidig som flyene ble mindre fulle. Totalt reiste 1,9 millioner passasjerer med SAS-gruppen i januar, en nedgang på 0,2 prosent.

• Antall passasjerer per kilometer (RPK) økte med 3,9 prosent, mens kabinfaktoren sank med 0,5 prosentpoeng til 64,5 prosent.

• Den totale kapasiteten økte med 4,6 prosent, ifølge en pressemelding fra selskapet. Den største trafikkutviklingen kom på de interkontinentale linjene.

(NTB)
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • - Mange tiggere tjener mer enn lærere, sykepleiere og politifolk

    - Mange tiggere tjener mer enn lærere, sykepleiere og politifolk

    Statsadvokat skaper debatt. (856 innlegg) Les mer

  • Ryan Holle (31) fikk livstidsdom fordi han lånte ut bilen

    Ryan Holle (31) fikk livstidsdom fordi han lånte ut bilen

    Nå har han vært ti år bak murene. (627 innlegg) Les mer

  • (489 innlegg) Les mer

  • Hvem er den mystiske mannen med skjegget?

    Hvem er den mystiske mannen med skjegget?

    Bildene som ikke beviser at «grønne menn» er russiske elitesoldater. (475 innlegg) Les mer

  • Vladimir Putin kalte Øst-Ukraina for «Novorossija»: - Bare gud vet hvorfor dette ble en del av Ukraina

    Vladimir Putin kalte Øst-Ukraina for «Novorossija»: - Bare gud vet hvorfor dette ble en del av Ukraina

    Betyr «Nye Russland». (399 innlegg) Les mer

  • - President Putin har en drøm om å gjenopprette Sovjetunionen. Og hver dag går han lengre og lengre

    - President Putin har en drøm om å gjenopprette Sovjetunionen. Og hver dag går han lengre og lengre

    Ukrainas statsminister vet ikke hvor langt Russlands president er villig til å gå. (363 innlegg) Les mer

  • -  Et lag helt i verdenstoppen bruker nitti minutter på å sparke bort ballen

    - Et lag helt i verdenstoppen bruker nitti minutter på å sparke bort ballen

    Bratseth raser mot Chelsea. (322 innlegg) Les mer

  • Ukrainas president vil gjenoppta antiterroraksjon i øst

    Ukrainas president vil gjenoppta antiterroraksjon i øst

    Presidenten i Ukraina ber om at anti-terroroperasjonene i de østlige delene av landet gjenopptas etter at en lokalpolitiker fra hans eget parti er funnet død. (333 innlegg) Les mer