SAS med underskudd til tross for redningspakke.

Tips oss 2400

Fakta om SAS' delårsresultat:

Nøkkeltall fra SAS' delårsregnskap for november 2012 til januar 2013.

(Tall for november 2011 til januar 2012 i parentes). Alle tall er i svenske kroner.

• Driftsinntekter: 9.597 millioner kroner (9.299 millioner kroner)

• Driftsresultat: -581 millioner kroner (-964 millioner kroner)

• Resulatat før skatt: -823 millioner kroner (-2.686 millioner kroner)

SAS har forskjøvet regnskapsår, og den aktuelle perioden er første kvartal i regnskapsåret.

(NTB)

Fakta: SAS-kuttene

• SAS la mandag fram den omfattende spareplanen 4 Excellence Next Generation til 6 milliarder svenske kroner.

• SAS vil få inn 3 milliarder kroner ved å selge flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling. Selskapet kvitter seg også med eiendommer ved flyplassene og selger flymotorer.

• Innsparing på 3 milliarder svenske kroner tas ut i personalkostnader, det vil si bemanningskutt, nye pensjonsordninger og utsetting av tjenester.

• Antall ansatte skal ned med rundt 6.000 personer. Nedbemanningen omfatter salg av datterselskaper og tjenesteutsetting. Dersom planen gjennomføres, vil SAS sitte igjen med 9.000 ansatte.

• Administrasjonen samles i Stockholm. Administrasjonen kuttes med 800 årsverk.

• De ansatte får ny kollektivavtale. Lønnen reduseres i gjennomsnitt med 12 prosent, og de fleste flyttes fra ytelsesbasert pensjon til innskuddspensjon.

• Konsernsjef Rickard Gustafson kutter egen lønn med 20 prosent. Andre i ledelsen får lønnskutt på 15-17 prosent.

(NTB)
(DAGBLADET / NTB): I første kvartal i årets regnskapsår fikk SAS et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner.

Første kvartal regnes fra i november i fjor til januar i år.

Dette skjer etter at SAS i fjor var på randen til konkurs, og på et tidspunkt bare hadde penger til ti dagers drift. Hele 15 000 ansatte sto i fare for å miste jobben.

I går kom nyheten om at Swissport vil overta bakketjenesten SAS Ground Handling for en ukjent sum.

Varslet svake tall

Underskuddet var forventet, og eksperter hadde fra før spådd et underskudd på mellom 400 millioner og 1 milliard svenske kroner.

Allerede før jul varslet SAS-direktør Rickard Gustafson at tallene for det aktuelle kvartalet kom til å bli svake. Minus 823 millioner på bunnlinjen er likevel betydelig bedre enn i samme periode i året før. Da tapte selskapet hele 2,7 milliarder kroner.

- SAS fortsetter å levere, steg for steg, i henhold til spareplanene som ble lagt fram i november, sier Gustafson om regnskapstallene.

I tillegg til kraftige kutt, skal selskapet selge Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling (SGH) for å skaffe inntil 3 milliarder kroner i frisk kapital til selskapet. Torsdag ble det kjent at det er inngått en intensjonsavtale med sveitsiske Swissport om på overta SGH. Det er ikke kjent hvor mye Swissport er villig til å gi for å overta bakketjenestene i SAS.

SAS har forskjøvet regnskapsåret, og tallene som presenteres nå gjelder fra november i fjor til januar i år.

Forventet

Luftfartsanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities sa til Aftenposten i forkant av dagens møte at han forventet et SAS-underskudd.

- Vi venter et underskudd før skatt på rundt 1 milliard svenske kroner. Da må vi også huske på at denne perioden er sesongmessig den svakeste, sier

Jakob Pedersen i Sydbank tror ikke på et like dårlig resultat for perioden 1. november til 31. januar.

- Jeg tror underskuddet kommer til å ligge på rundt 420 millioner svenske kroner, sier han.

Pedersen mener alle sparetiltakene vil gjøre at resultatet for konsernet bedres betydelig sammenlignet med skrekkresultatet i første kvartal i fjor, da SAS måtte vise fram et underskudd på svimlende 2,4 milliarder.

Allerede før jul varslet SAS-sjef Rickard Gustavson at det siste kvartalsresultatet kom til å bli «ekstremt svakt». Da hadde det svært pressede skandinaviske flyselskapet iverksatt en foreløpig siste spareplan for å få ned kostnadene med 3 milliarder svenske kroner.

Rundt 1.000 stillinger er fjernet, om lag 200 av disse i Norge. I tillegg skal selskapet selge Widerøe, SAS Ground Handling og både flymotorer og flyplasseiendom. Forrige uke hanket selskapet inn 760 millioner svenske kroner ved å selge og lease tilbake 19 flymotorer. Det ventes dessuten at et salg av Widerøe blir klart i løpet av få dager.

I går var det flykaos for SAS og Norwegian da flyselskapene ikke hadde oppdatert sin programvare til de nye innflygningsrutinene på Gardemoen. Dette førte til store forsinkelser og innstillinger.

(NTB)

Færre flyr SAS i år:

• 2 millioner passasjerer fløy med SAS og Widerøe i februar. Det er en nedgang på 2,6 prosent fra året før.

• Samtidig økte den totale trafikken for flykonsernet med 1,1 prosent. I kombinasjon tyder de to tallene på at de passasjerene som valgte SAS eller Widerøe fløy lenger enn de gjorde for ett år siden.

• Også setekapasiteten ble økt i de to selskapene. Både kapasiteten og trafikken økte mer i SAS enn i Widerøe, og kapasiteten økte mer enn trafikken i begge selskapene.

• Dermed gikk den såkalte kabinfaktoren ned. Den sier noe om hvor godt kapasiteten utnyttes, og lå i årets andre måned på 66,4 prosent, 0,4 prosentpoeng lavere enn i februar 2012.

• Færre passasjerer fløy med SAS i januar, samtidig som flyene ble mindre fulle. Totalt reiste 1,9 millioner passasjerer med SAS-gruppen i januar, en nedgang på 0,2 prosent.

• Antall passasjerer per kilometer (RPK) økte med 3,9 prosent, mens kabinfaktoren sank med 0,5 prosentpoeng til 64,5 prosent.

• Den totale kapasiteten økte med 4,6 prosent, ifølge en pressemelding fra selskapet. Den største trafikkutviklingen kom på de interkontinentale linjene.

(NTB)
Lik Dagbladet Arbeidsliv på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Fordi jeg er feit har jeg mange ganger opplevd at folk har prøvd å få meg til å skamme meg over mitt utseende

    Fordi jeg er feit har jeg mange ganger opplevd at folk har prøvd å få meg til å skamme meg over mitt utseende

    Hvorfor er det så provoserende for mange at noen er feite og lykkelige? (822 innlegg) Les mer

  • Et dødelig forbudsprodukt

    Et dødelig forbudsprodukt

    Syntetisk cannabis slår ikke ut på dagens praksis med urinkontroll av ungdom som er tatt for hasjrøyking. Det kan skape dødelige utfall. (728 innlegg) Les mer

  • På tilliten løs

    På tilliten løs

    Ingress (600 innlegg) Les mer

  • Selma (9) trues med kniv av naboen og er redd for å gå ut med søpla

    Selma (9) trues med kniv av naboen og er redd for å gå ut med søpla

    Hun betaler Fabian Stangs skjulte eiendomsskatt. (446 innlegg) Les mer

  • Grotesk sommertrend: Fanger krabber, river av dem klørne og kaster dem tilbake i vannet

    Grotesk sommertrend: Fanger krabber, river av dem klørne og kaster dem tilbake i vannet

    - Dyreplageri, sier eksperter. (398 innlegg) Les mer

  • Vi driver med Gud

    Vi driver med Gud

    Religion spiller en større rolle i politikken enn vi tror. (291 innlegg) Les mer

  • Tyrkias bombing er støtte til IS-drapsmenn

    Tyrkias bombing er støtte til IS-drapsmenn

    Det er helt meningsløst og kynisk av den tyrkiske regjeringen å rette alle sine bombetokter mot de kurdiske frihetskjemperne. (281 innlegg) Les mer

  • Avskiltet i Kragerø

    Avskiltet i Kragerø

    Først ble han stukket ned. Så ble han hengt opp. (210 innlegg) Les mer