Har ingen kommet på å spørre «Hva vil du fortelle med dette?», «Hvorfor er du så begeistret for bordeller?»

Tips oss 2400
Følg oss på Twitter

Se våre siste filmtrailere

I sin kronikk «Minnesmerke for Rex Ringnes» viser Christopher Nielsen til et intervju i Kapital fra 2001 der Christian Ringnes svarer på spørsmål om hans småflaskemuseum er en bauta over ham selv, noe han svarer nei til. Han hadde andre planer: «Jeg planlegger å få i stand en park med skulpturer av kvinner — den kan kanskje bli et passende minnesmerke». Nielsen ber Ringnes om å redegjøre for hva kvinneskulpturparken egentlig handler om. Han er den første som spør.

I løpet av de 12 åra siden Ringnes lanserte ideen offentlig har verken Kulturetaten, som ble hans betalte partner, Byantikvaren eller noen i Byrådet spurt. Ingen av bystyrets folkevalgte representanter og heller ikke en eneste journalist i de utallige artiklene, radioinnslagene eller tv-innslagene der Ringnes har vært gjest. Jeg har lest hvert eneste dokument i saken. Alle referat fra referansegruppen for prosjektet, der det går fram at Ringnes vil ha seg frabedt å bli omfattet av anskaffelsesregelverket og kommuneadvokaten kommer med sin anbefaling om å utforme avtalen som en gave slik at han slapp. Alle referatene fra det såkalte kunstfaglige utvalget, alle dokumentene hos Byantikvaren, der jeg fant notert med penn på et av dokumentene: «Ringnes: vannspeil et must!». Jeg har lest alle sidene i den merkelig prosaliknende driftsavtalen mellom Oslo kommune og Ringnes' stiftelse. Den gir Ringnes råderett over dette fellesarealet i minst 50 år, med rett til fornyelse.

Jeg har lest alt om Ringnes' oppkjøp av dameskulpturer gjennom tidene. Jeg har også lest alle referat fra Rådet for byarkitektur, som Ringnes trådte inn i 2001, og ble sittende i til parken ble vedtatt i 2011. Ikke en eneste gang blir parken behandlet i rådet, ingen spørsmål stilt. Alt dette, og også de mange artiklene om Ringnes' lidenskap, Småflaskemuseet, som var tema for den omtalte artikkelen i Kapital. I disse er det også et slående fravær av spørsmål. Man kan lure: Er journalistene rett og slett starstruck i møtet med krøsusen? I den samme artikkelen står det å lese: «Så er da Ringnes også mest begeistret, ikke overraskende, når vi kommer til bordellhylla, som består av flasker som er formet som kvinner eller som har noe erotisk over seg: — Disse er yndlingene mine. Flaskene kommer fra bordeller i Nevada i USA. Hvert bordell har sin egen flaske. Og se her: På baksiden av flere av flaskene er det kartskisser som forklarer hvor bordellet ligger, sier han.» I faktaboksen som følger artikkelen oppgir Ringnes at hans stolteste eie er nettopp samlingen med småflasker fra forskjellige bordeller i Nevada.

Journalisten er altså ikke overrasket over Ringnes' begeistring. Hvorfor ikke? I ettertid har Ringnes utvidet bordellhylla til et helt rom i museet, komplett med naturtro og anvendelig dukke liggende i senga. Dette er selvsagt helt lovlig, men er det ikke litt rart? Er det virkelig ingen journalister (eller politikere) som lurer på hvorfor en av Norges rikeste menn er så besatt av prostitusjon og bordeller at han innreder et helt rom til dette i museet sitt? Lurer de ikke litt på kvinnesynet til en som velger dette? Han kunne ha viet et rom til nasjonalsporten eller mange andre ting, men prioriterte altså et bordellrom.

Har ingen kommet på å spørre «Hva vil du fortelle med dette?», «Hvorfor er du så begeistret for bordeller?», «Hvilke bordeller har du selv besøkt?», «Hva har inspirert deg i innredningen av ditt eget bordellrom?», «Hvorfor er det gitter foran vinduet?», «Hva synes du om at dokkene får så hard medfart at du har måttet kjøpe nye?» Disse og mange andre spørsmål ville da vært veldig relevante. Hvor har det blitt av dem? Jeg er redd Christopher Nielsen ikke vil få svar fra Ringnes om hva han vil med kvinneskulpturparken. Vi får nok heller aldri vite hvorfor Ringnes er så begeistret for prostitusjon, eller hvorfor Oslos politikere mener hans bragder i museet gjør ham skikket til å sette sin private samling inn i et av Oslos vakreste fellesområder. Taushet er åpenbart gull.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør