- Det er mye å passe på, sier Vegvesenet.

Tips oss 2400
PASSES PÅ:  Statens vegvesen har har blant annet bygd egne bruer og underganger for at padder skal få ferde fritt. Foto: Oddmund Lunde

PASSES PÅ: Statens vegvesen har har blant annet bygd egne bruer og underganger for at padder skal få ferde fritt. Foto: Oddmund Lunde

Værmelding for Rådalen

I dag I morgen Mandag Tirsdag
Lett regn10°Lett regn10°Lett regnLett regn

(Dagbladet): En øyenstikker av arten stor torvlibelle har bremset et veiprosjekt mellom Svegatjønn og Rådal i Os og Bergen kommune i to år.

Arten er sjelden og fredet i Norge. Fylkesmannens miljø- og klimaavdeling fant øyenstikkeren ved veitraseen. Dermed ble det omreguleringssak i Os og Bergen kommune.

Det er Dagens Næringsliv(DN), i dagens papirutgave, som først omtaler denne spesielle situasjonen.

Uvanlig

Vegdirektoratets utbyggingsdirektør Lars Aksnes forteller at dette er et tilfelle utenom det som er normalt for direktoratet i slike saker.

- Ja, det har forsinket anlegget med et par år. Vi skulle ha begynt i 2011. I de fleste tilfeller oppdager vi slikt på forhånd, men ikke i dette tilfellet, sier Aksnes til Dagbladet.

- Men når vi vet om dette, tar vi hensyn til det i en tidlig planfase, sier han.

Det er ikke første gang et innsekt stikker kjepper i hjulene for Statens vegvesen. I fjor skrev Dagbladet om at insekter ved E18 i Østfold - den 6,6 kilometer lange strekningen mellom riksgrensa og Ørje - kostet Vegvesenet 13 millioner kroner ekstra for å sikre insektene trygg ferdsel.

Undergang for padder

Vegdirektoratet forteller om flere kreative løsninger for at dyr og insekter skal få ferdes i fred.

- Det hender ofte at vi må legge om planløsningen underveis i byggingen. Vi har bygget underganger og bruer for padder, blant annet. Det er mange forskjellige løsninger, sier Aksnes.

- Vi har også en sak i Stavanger hvor det er en spesiell gressart som ferdes i et våtmarksområde. Det innebærer at noen spesielle fugler spiser av dette gresset. Dermed må vi flytte gresset til et annet sted før vi kan bygge videre, sier han.

- Gjør det vi kan

Staten vegvesen har lagt ut et eget hefte på 136 sider som gir en veiledning for hvordan man skal få dyreliv og veier til å passe sammen best mulig i forhold til situasjonen. Her står det blant annet:

«Faunapassasjene er små elementer i den store sammenhengen, men er viktige fordi de gjør det mulig for dyrene å bevege seg på tvers av menneskeskapte barrierer.»

Ingvill Hoftun i miljøenheten til Vegvesenet mener det er viktig å fokusere på at dyr i minst mulig grad blir påvirket av veibygging.

- Vi gjør det vi kan for å minimere skaden på miljøet og plantelivet som veibygging ofte kan føre til. Det er viktig at vi hele tida lager overganger og veier som kan brukes for både små og store dyr, for eksempel, sier Hoftun til Dagbladet.

I Norge er det registrert i alt ca. 33 000 arter, men det riktige antallet er kanskje så mange som 40 000 arter totalt. Insektene utgjør den største gruppa med ca. 22 000 arter, ifølge heftet fra Vegvesenet.

- Det er mye å passe på. Men denne saken med øyenstikkeren hører mer til sjeldenheten fordi vi ikke la merke til problemet før etter at planløsningen var ferdig, sier Aksnes til Dagbladet.

- Men jeg synes det er fint at miljø- og klimaavdelingen hos fylkesmannen fant øyenstikkeren ved veitraseen, sier han.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid stengt fra klokken 00:00 alle dager. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden vil være hverdager fra 07:00, og helgedager/røde dager fra 08:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør