Kommunikasjonsrådgiverne ser på seg selv som døråpnere for journalister. Den selvforståelsen har en klar logisk svikt: det er jo de som bestemmer når døra åpnes, skriver Geir Ramnefjell.

Tips oss 2400

Se våre siste filmtrailere

De siste ukene har det blusset opp en ny debatt om kommunikasjonsbransjens makt - særlig i forhold til journalister. Det er en vedvarende interessekamp som handler om tilgang på informasjon, der journalistene føler seg presset i takt med svikten i medieøkonomien - samtidig som kommunikasjonsbransjen har opplevd en kraftig vekst.

Et eller annet sted må jo informasjonsfolket jobbe. Det er en drøss av tidligere journalister som har søkt tilflukt som informasjonsrådgivere i en tid hvor de fleste private mediehus har vært nødt til å kutte i staben. Tallenes tale er klare: antallet kommunikasjonsrådgivere har skutt i været. Medlemstallet i kommunikasjonsforeningen har økt med 46 prosent de siste åra, til 4177 ved årsskiftet. Mange er ikke medlemmer, så det reelle tallet er nok høyere. Antallet medlemmer i Norsk Journalistlag har ligget stabilt på rundt 9000 de siste åra, med en liten nedgang i fjor. Årlig utdannes det mer enn dobbelt så mange kommunikasjonsmedarbeidere som det utdannes journalister.

Midt i denne kampsonen har Kommunikasjonsforeningen tatt initiativ til og finansiert en forskningsrapport, som presenteres i dag. Den er utarbeidet av Institutt for samfunnsforskning og PROBA samfunnsanalyse, og har ikke overraskende følgende hovedfunn: PR- og kommunikasjonsrådgivere får en stadig viktigere posisjon på arbeidsplassen, og med det økt innflytelse i samfunnet. Ikke bare er det blitt langt flere kommunikasjonsrådgivere, de har også tatt plass rundt de viktigste møtebordene rundt omkring i bedrifter og offentlige virksomheter. 88 prosent av kommunikasjonsdirektørene og 69 prosent av kommunikasjonssjefene sitter i toppledergruppen, og tre av fire kommunikasjonssjefer deltar kontinuerlig i virksomhetens  beslutningsprosesser, står det i rapporten.

Med framveksten av et etter hvert tallrikt kommunikasjonslaug oppstår behovet for å etablere egne sannheter. Styrke sin egen selvforståelse, og meisle ut sin plass i samfunnet. Det er naturlig, og denne rapporten er et initiativ for å forankre dette i forskning. Ønsket om å nyansere har en menneskelig side. Kommunikasjonsrådgiverne føler seg mistenkeliggjort av journalistene. De synes denne holdningen er urettferdig. Selvfølgelig er det surt for kommunikasjonsrådgiverne å føle seg uglesett, men der må vi nok være såpass hjerteløse og si at den kritiske tilnærmingen fra journalister må de bare venne seg til å leve med. Forholdet mellom journalist og kommunikasjonsrådgiver blir aldri koselig.

Antallet kommunikasjonsrådgivere i departementene har doblet seg siden 2001. I offentlig sektor mener de at kravet til økt innsyn i offentlige dokumenter, og det økende trykket fra stadig flere medieaktører, i praksis betyr at kommunikasjonsrådgiverne bidrar til større åpenhet både overfor borgerne og mediene. De føler at de i realiteten fungerer som døråpnere for journalistene. Det er en sannhet med sterke modifikasjoner. For den som har mulighet til å åpne døra, kan også la være.

Det er velkjent at offentlige etater i for stor grad unntar dokumenter fra offentligheten. Kommunikasjonsmedarbeiderne som er blitt intervjuet i forbindelse med rapporten som legges fram i dag, sier det også selv. Mange er opptatt av å være åpne med informasjon fra virksomheten, mens andre er mer forbeholdne. «De peker på at i flere sammenhenger er de nødt til å beskytte sin arbeidsgiver gjennom å tilbakeholde informasjon.» Journalistikken har sin egen laugsmentalitet der vi kanskje overdriver vår egen hellighet og utrettelige søken etter sannheten, men den journalisten som ikke reagerer på en slik holdning med skepsis - sunn skepsis - finnes vel knapt.

Det er alle bransjer forunt å utvikle og pleie sin egen selvforståelse, og det er lurt å ha en kritisk evaluering av seg selv. Men dyrkingen av en rolle som mistenkeliggjort uskyldighet har lite for seg. Det kan godt være et element av sannhet i dette, men det er også en totalt irrelevant problemstilling når det i praksis alltid er slik at deler av virkeligheten kan holdes tilbake - når kommunikasjonsrådgiveren føler det passende.

I en undersøkelse fra 2010 tallfestes journalistenes skepsis til motparten, og i Kommunikasjonsforeningens rapport blir disse tallene omtalt som et «omdømmeproblem». Det ligger en tung ironi i dette. Bransjen må nok ansette enda flere for å hanskes med dette - for denne krisen går nemlig ikke over.
Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Fjæra som ble til...

    Fjæra som ble til...

    Hoedaland politidistrikt bør ta rev i seilene. (507 innlegg) Les mer

  • Når Frp rir to hester

    Når Frp rir to hester

    Per Sandberg sier at framgangsmåten vil bli benyttet igjen. (333 innlegg) Les mer

  • - Jeg kunne kanskje hatt litt mer penger, men ellers er det topp å leve livet

    - Jeg kunne kanskje hatt litt mer penger, men ellers er det topp å leve livet

    Kjetil Andreas Bergland Hauge (18) er en av mange tusen unge nordmenn som lever på ytelser fra Nav. (241 innlegg) Les mer

  • Politikerne må ta grep: Vi trenger en generalopprydning i oppdrettsnæringen

    Politikerne må ta grep: Vi trenger en generalopprydning i oppdrettsnæringen

    Det er tvingende nødvendig at Stortinget nå sørger for en generalopprydning i en næring som i all hovedsak har fått ture frem på egne premisser i over 40 år. (185 innlegg) Les mer

  • Ikke første gangen at NFF er i flaggtrøbbel

    Ikke første gangen at NFF er i flaggtrøbbel

    Fotballklubben Brann ville markere «fotball for alle» ved å bruke regnbueflagg som cornerflagg under kampen 16. mai. Det sa Norges Fotballforbund(NFF) nei til. (158 innlegg) Les mer

  • Dagbladets metode

    Dagbladets metode

    Når man ikke har noe substansielt å komme med, kan det nok oppleves som smart å sette opp en bataljon stråmenn, og parallelt underslå fakta, for så å gyve løs. Dette brukte Dagbladet pinsen på. Igjen var Human Rights Service målskiven for det jeg opplever som den tapte Dagblad-feminismen. (149 innlegg) Les mer

  • De piskes fordi de ikke tror

    De piskes fordi de ikke tror

    Vi må vise verdens autoritære stater at det ikke er mulig å kvele det frie ord. (148 innlegg) Les mer

  • - Frp har ikke gjort annet enn å svekke NRK

    - Frp har ikke gjort annet enn å svekke NRK

    Høyre må holde Frp utenfor NRK-spørsmål, mener Bård Vegar Solhjell. - Vi er mer oppgitt over Solhjell enn over Frp, svarer Høyre. (117 innlegg) Les mer