Kanskje har din neste bil to motorer i stedet for én.

Tips oss 2400
MINDRE SUV: Toyota og Lexus skal lansere hele 15 nye eller fornyede modeller innen utgangen av 2015. Blant annet en mindre Lexus-SUV. Foto: Martin Jansen

MINDRE SUV: Toyota og Lexus skal lansere hele 15 nye eller fornyede modeller innen utgangen av 2015. Blant annet en mindre Lexus-SUV. Foto: Martin Jansen

FØRSTE FORD: Ford C-MAX Energi blir Fords første plug-in hybrid. Foto: Ford

FØRSTE FORD: Ford C-MAX Energi blir Fords første plug-in hybrid. Foto: Ford

KOSTBAR: Ladbare Volvo V60 har vært en avgiftsvinner de siste årene, men den er likevel vesentlig tyngre avgiftsbelagt enn en dieselversjon som slipper ut mer CO2. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

KOSTBAR: Ladbare Volvo V60 har vært en avgiftsvinner de siste årene, men den er likevel vesentlig tyngre avgiftsbelagt enn en dieselversjon som slipper ut mer CO2. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

LUKSUS: Range Rover og Range Rover Sport kommer som hybrider. Foto: Land Rover

LUKSUS: Range Rover og Range Rover Sport kommer som hybrider. Foto: Land Rover

HVA ER EN HYBRIDBIL

• En hybridbil er enkelt forklart en bil der én forbrenningsmotor og én eller flere elmotorer sammen står for framdriften.

• Batteriene lades ved regenerering av rulle- og bremsekraft, samt i varierende grad av overskuddskraft fra forbrenningsmotoren. 

• Plugginnhybrider kan i tillegg lades med kontakt fra strømnettet.
STOR OG GJERRIG: Med 0,31 liter på mila og et CO2-utslipp på 0,71 g/km er Porsche Panamera E-Hybrid vanvittig grønn i forhold til størrelse og ytelse. Foto: Porsche

STOR OG GJERRIG: Med 0,31 liter på mila og et CO2-utslipp på 0,71 g/km er Porsche Panamera E-Hybrid vanvittig grønn i forhold til størrelse og ytelse. Foto: Porsche

SUV-HYBRID: Mitsubishi Outlandet Plug-in Hybrid EV skulle etter planen vært lansert i Norge denne høsten, men problemer med batteriene forpurret planene. Bilen er ventet i begynnelsen av 2014 med en prislapp under 500 000 kroner. Foto: Mitsubishi

SUV-HYBRID: Mitsubishi Outlandet Plug-in Hybrid EV skulle etter planen vært lansert i Norge denne høsten, men problemer med batteriene forpurret planene. Bilen er ventet i begynnelsen av 2014 med en prislapp under 500 000 kroner. Foto: Mitsubishi

LUKSUS: Nye BMW X5 kommer som plug-in hybrid. Foto: BMW

LUKSUS: Nye BMW X5 kommer som plug-in hybrid. Foto: BMW

HYBRID-MONDEO: En hybrid Ford Mondeo er det nok mange som kan tenke seg. Foto: Ford

HYBRID-MONDEO: En hybrid Ford Mondeo er det nok mange som kan tenke seg. Foto: Ford

NESTE ÅR: VW Golf kommer både som ladbar hybrid og ren elbil neste år. Foto: VW

NESTE ÅR: VW Golf kommer både som ladbar hybrid og ren elbil neste år. Foto: VW

HYBRID-PASSAT: En ladbar hybrid av Passat kommer i 2015. Foto: VW

HYBRID-PASSAT: En ladbar hybrid av Passat kommer i 2015. Foto: VW

85 G/KM-MÅLET KAN NÅS

• Ved å legge om engangsavgiften på nye biler kan Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler solgt i 2020 til 85 g/km nås.

• Det viser en ny rapport utarbeidet ved Transportøkonomisk institutt.

• Innfrielsen av 85-grams målet, som er beskrevet i klimameldingen, vil gi en reduksjon i CO2-utslippet fra nye biler på 35 prosent fra dagens nivå for nye biler.

• For å nå målet må etterspørselen styres mot biler med lavere utslipp, og elbiler og/eller ladbare hybridbiler må utgjøre en forholdsvis stor andel av nybilsalget i 2020.
• Flere bilsaker på db.no/bil.

Biler har tradisjonelt hatt én motor, en forbrenningsmotor som drives av enten bensin eller diesel. Men nå blir de såkalte hybridbilene stadig mer populære.

Dette er biler som har minimum to motorer; en forbrenningsmotor og en elektrisk motor - en løsning som i Norge ble gjort kjent med Toyota Prius.

Fordelen med hybridløsningen er at det gir lavere forbruk og utslipp, og dermed - i noen tilfeller - lavere priser.

Miljøbiler i fokus

Årets bilutstilling i Frankfurt viste at miljøbiler er i fokus hos flesteparten av de store bilprodusentene.

- Det gjelder ikke bare elbiler, men også ladbare hybridmodeller og vanlige hybridbiler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Han mener de ladbare hybridmodellene seiler opp som spesielt interessante.

- De kan kjøres på ren eldrift cirka 30-50 kilometer, har ingen rekkeviddeproblematikk og lavere forbruk enn normale versjoner.

Nesten doblet salg

Bilsalget her hjemme viser at hybridbilene er på frammarsj.

Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 7,9 prosent, og hittil i år er det registrert 6384 nye personbiler med hybriddrift, 85,9 prosent flere enn i samme periode i fjor. Mye av dette salget står nye Toyota-modeller for.

- Salget av hybridbiler utgjør cirka 50 prosent av våre personbiler. På nylanserte Auris velger mer enn 70 prosent av kundene hybrid, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.

Ifølge Olsen skal Toyota og deres luksusmerke Lexus lansere hele 15 nye eller reviderte hybridmodeller på verdensmarkedet innen utgangen av 2015, inkludert en brenselscellehybrid.

- Neste generasjon hybridbiler får lavere drivstofforbruk og både lavere vekt og kostnader enn tidligere. Batterier, elektromotorer og bensinmotoren forbedres betydelig, forteller Olsen.

Fornøyde eiere

- Toyota har banet vei når det gjelder hybridbiler. Det har gitt selskapet en miljøprofil i folks bevissthet, selv om Toyotas bilpark ikke er noe mer miljøvennlig enn for eksempel Peugeot. Tvert imot, sier Anders Hovde, ekspert på nybilmarkedet i TNS Gallup.

Spørreundersøkelser som TNS Gallup har gjennomført, viser at hybridbileierne generelt er veldig fornøyd med bilen sin, og trekker fram hensynet til miljøet som en kjøpsutløsende faktor.

Interessant teknologi

- Dersom man ønsker å klare seg med én bil som fortsatt er miljøvennlig, virker ladbare hybrider nå som den mest interessante teknologien, mener Bjørnsen.

Vi Menn Bil Top Gears tester av de ladbare hybridene Opel Ampera og Volvo V60 D6 AWD viser at de i praktisk bruk oppnår lave forbrukstall.

- Spesielt imponert var vi ved testkjøringen av den ladbare hybriden Volvo V60. Selv under vinterlige kjøreforhold gikk bilen opptil 33 km på eldrift, sier Bjørnsen

- Ved hyppig lading gir det mulighet til å løse by- og nærkjøring bare på ren eldrift, eller et forbruk som sjelden overstiger 0,1-0,3 l/mil. På langkjøring klarte bilen seg på rundt 0,5 l/mil. Imponerende for en bil med 283 hk.

Uforholdsmessig dyr

Men nettopp hestekreftene er hybridenes problem, særlig når det er mange av dem, som i Volvoens tilfelle. Da blir de uforholdsmessig dyre fordi den høye effekten straffes med avgifter.

- Her i Norge mangler vi dessverre de politiske incentivene som kan gjøre disse modellene interessante på lik linje med elbiler, sier Bjørnsen.

- Den største utfordringen er avgiften på hestekreftene, som fullstendig spiser opp avslaget hybridbilene får når det gjelder CO2-utslipp.
Hybridbilene er etterspurte i Europa, men de stopper ved den norske grensen, sier Øystein Herland, administrerende direktør Volvo Personbil Norge.

Avgiftspolitikken gir noen rare utslag. En Volvo V60 med en 115 hesters diesel som har et CO2-utslipp på 119 g/km, avgiftsbelegges med minst 65 000 kroner.

En V60 plug-in hybrid med et CO2-utslipp på 48 g/km er derimot avgiftsbelagt med 160 000 kroner.  

- Avgiftssystemet er feilplassert og rettet mot konvensjonelle og fossile drivlinjer. Det er ikke tilpasset ny teknologi som etter vårt skjønn er langt mer bærekraftig, og som skal sette oss i stand til å nå målet om lavere utslipp, mener Herland.

- Er jo avgiftsvinner

Statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund, gir Herland helt rett i at dette ikke lenger er en klar sammenheng mellom effekt og utslipp.

- Men jeg synes nesten det er skamløst at Herland av alle klager over regjeringens omlegging av bilavgiftene. Volvo-hybriden er jo avgiftsvinneren. Siden regjeringen startet arbeidet med å legge om avgiftene i 2006, er avgiftene kuttet med 150 000 kroner på denne bilen.

- Seinest da vi tidligere i år økte vektfradraget for ladbare hybridbiler fra 10 til 15 prosent, ble den 18 000 kroner billigere, uttaler Lund.

- Men den er fortsatt mye høyere avgiftsbelagt enn diesel-V60?

- Effektkomponenten er der ennå, men vi skal fortsette arbeidet med å legge om avgiftene for å stimulere salget av biler med moderne teknologi og lave utslipp, sier Lund.

HYBRIDBILER VI HAR TESTET

Bilmerke Modell Testkarakter
Toyota Prius 5
Toyota Auris Hybrid 4
Toyota Auris Touring Sports Hybrid 4
Toyota Yaris Hybrid 4
Toyota Prius Plus 4
Lexus CT 200h 5
Lexus GS 450h 5
Lexus RX 450h 4
Opel Ampera 5
Lexus LS 600h 6
Audi Q5 Hybrid Quattro 5
Honda  Insight 4
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid  4
Mercedes  S400 Blue Hybrid 4
VW  Jetta Hybrid 4
VW  Touareg Hybrid 3
Peugeot  508 RXH 3
Peugeot  3008 Hybrid4 4




SUPERHYBRID: Porsche 918 Spyder er en ytelseshybrid av den helt ekstreme sorten. Den produseres i en begrenset serie, og tas til Norge på bestilling. Pris: Over seks millioner kroner. Foto: Porsche

SUPERHYBRID: Porsche 918 Spyder er en ytelseshybrid av den helt ekstreme sorten. Den produseres i en begrenset serie, og tas til Norge på bestilling. Pris: Over seks millioner kroner. Foto: Porsche

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Velferdspolitikk i revers

    Velferdspolitikk i revers

    Når regjeringen hevder stønadsnivået bør være lavere enn laveste lønnsinntekt settes norsk velferdspolitikk i revers, til før 1967. (1110 innlegg) Les mer

  • - Det er helt hinsides. Det er en skam

    - Det er helt hinsides. Det er en skam

    Kriminelle utlendinger koster opp mot én million kroner fram til de uttransporteres, ifølge Politidirektoratet. (997 innlegg) Les mer

  • Høyres logiske brist

    Høyres logiske brist

    Høyre må forklare hvordan de har funnet ut at rike blir motivert av mer penger, mens bønder, kulturarbeidere, medier og fattige blir motivert av mindre. (947 innlegg) Les mer

  • Ingen vei tilbake

    Ingen vei tilbake

    Etter et år er Erna Solberg godt i gang med det Høyre gjør best i regjering, å gjøre endringer som ikke lar seg reversere, skriver Marie Simonsen. (941 innlegg) Les mer

  • En styrket arbeidslinje

    En styrket arbeidslinje

    Det handler om å gjøre en ordning fra å være et hinder, til ikke lenger å være et hinder for å prøve seg i arbeid. (798 innlegg) Les mer

  • Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Fotografen kalt inn på teppet. (778 innlegg) Les mer

  • Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Hva gjorde det utenfor Stockholm? (719 innlegg) Les mer

  • Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Russland har kjøpt store mengder kart over Sverige. (698 innlegg) Les mer