22. okt 2013

Flere norske polfarere

Norsk flytrafikk trenger ikke å subsidieres av brennevinssalg.
For første gang siden 1996 ser Vinmonopolet i år ut til å få lavere omsetning enn året før. En annen måte å si det samme på er at nordmenns alkoholkonsum via Vinmonopolet har steget uavbrutt siden 1996. Dersom Vinmonopolet er et alkoholpolitisk virkemiddel kan evig vekst vanskelig være et viktig mål.

En annen utvikling er mer utfordrende. Vinmonopolets andel av alkoholomsetningen til nordmenn synker. Vi kjøper stadig mer som taxfree og i Sverige. Dersom Vinmonopolet fortsatt skal være et alkoholpolitisk instrument for myndighetene bør ikke den utviklingen fortsette. Det finnes en utmerket grunn til å beholde Vinmonopolet: De gjør en god jobb. I dag konkurrerer ulike importører om salg på en felles arena. Bedriften har et svært godt utvalg av vin og en kunnskapsrik betjening. Dersom salget av vin flyttes til butikkjedene vil utvalget bli dårligere og veiledningen nær ikke-eksisterende.

Spørsmålet er om ikke norske forbrukere heller ville være tjent med en utvidelse av Vinmonopolets virkeområde. Salget av avgiftsfri vin, brennevin og tobakk på norske flyplasser er en stor inntektskilde for Avinor, men utvalget og kompetansen i taxfree-butikkene kan ikke konkurrere med Vinmonopolets. Taxfree-butikkene er i dag en anakronisme som mangler en logisk begrunnelse, men ingen regjering ønsker å bruke politisk kapital på å fjerne det avgiftsfrie salget på flyplassene. Da kan man i stedet vurdere å la Vinmonopolet ta over ansvaret for også dette salget av alkohol innenfor norske grenser. Tilbudet til de reisende ville bli bedre.

Avinor framhever gjerne at inntektene fra taxfree-salget er med på å finansiere driften av norske flyplasser. Men det er ikke nødvendigvis naturlig at norsk flytrafikk skal subsidieres av brennevinssalg. Økt flytrafikk er også en klimaproblem. Da bør kanskje ikke nordmenns alkoholkonsum subsidiere økte CO2-utslipp.

Harry-handel i Sverige er et vanskeligere problem å løse så lenge svenske alkoholpriser er vesentlig lavere enn våre. Det bør utredes hvilken effekt det ville ha på det totale norske alkoholkonsumet dersom svenske og norske myndigheter kunne møtes nærmere midten i avgiftspolitikken.

Kommentarer

Dagbladet

Grunnlagt 1869 av Hagbard Emanuel Berner. «Uavhengig og riksdekkende venstreorgan for frisinnet og framskrittsvennlig politikk i nasjonalt, sosialt og økonomisk henseende.»

Les alle våre ledere her »
Send oss en kronikk eller et debattinnlegg!

Se hvordan »

Dagbladets ledere

ANSVARLIG REDAKTØR

John Arne Markussen

jam@dagbladet.no

NYHETSREDAKTØR

Frode Hansen

fha@dagbladet.no

DIGITALREDAKTØR

Hildegunn Soldal

hso@dagbladet.no

POLITISK REDAKTØR

Marie Simonsen

msi@dagbladet.no

KULTURREDAKTØR

Geir Ramnefjell

ger@dagbladet.no

REDAKTØR

Jo Randen

jra@dagbladet.no

REDAKTØR

John Olav Egeland

joe@dagbladet.no

Vi vil ha din mening.

Send kronikken eller debattinnlegget ditt til debatt@dagbladet.no.

Kronikk:
6000 tegn inkl. mellomrom.

Hovedinnlegg:
3000 tegn inkl. mellomrom.

Replikk:
2000 tegn inkl. mellomrom.

Kortinnlegg:
700 tegn inkl. mellomrom.

Dagbladet forbeholder seg retten til å distribuere innsendte innlegg i papiravisa og i elektroniske formater. Vår debattredaksjon leser alle innlegg, og gir tilbakemelding. Takk for at du vil bidra.

Debattredaksjonen:
×