Hver fjerde leser stemte på super-elbilen!

Tips oss 2400
FORNØYDE: Salgsgjengen hos Tesla er svært glade og entusiastiske om dagen. Salget går strykende. Fra venstre: Laila Tekia (salgsansvarlig Oslo, Skøyen), Joar Tenfjord (store manager Bergen), Andre Hansen (store manager Trondheim), Kim Daniel Sand (store manager Oslo, Alnabru), Kjell-Arne Wold (store manager Oslo, Skøyen) og Victor Langseth Leversen (salgsansvarlig Oslo, Skøyen). Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL

FORNØYDE: Salgsgjengen hos Tesla er svært glade og entusiastiske om dagen. Salget går strykende. Fra venstre: Laila Tekia (salgsansvarlig Oslo, Skøyen), Joar Tenfjord (store manager Bergen), Andre Hansen (store manager Trondheim), Kim Daniel Sand (store manager Oslo, Alnabru), Kjell-Arne Wold (store manager Oslo, Skøyen) og Victor Langseth Leversen (salgsansvarlig Oslo, Skøyen). Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL

FOLKETS DOM: Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene. Grafikk: KJELL ERIK BERG

FOLKETS DOM: Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene. Grafikk: KJELL ERIK BERG

VANT DRIVSTOFF FOR 5000 KRONER



Terje Soløst stemte på elbil, som han har stor tro på at vil dominere i framtida.

- Det var en gledelig overraskelse, sier Terje Soløst fra Romerike da han får vite at datamaskinen har plukket ham ut som vinner blant de langt over hundre tusen stemmene i lesernes Årets Bil-kåring.

26-åringen jobber i kundemottaket på Møller Bil på Romerike, men understreker at det ikke bare er arbeidsforholdet som gjorde at han stemte på VW eUp som årets bil.

- Jeg har veldig tro på alternative drivlinjer. I framtida tror jeg de fossile drivstoffene blir faset ut til fordel for hydrogen, brenselscelle eller eldrift.

- Og jeg mener at VW eUp er et meget spennende elektrisk alternativ, sier Soløst, som til daglig kjører en diesel-Passat.

- Men jeg vurderer faktisk å kjøpe elbil selv. Og da er det eUp-en jeg først og fremst tenker på.

- Tesla Model S fikk klart flest stemmer. Hva synes du om den bilen?

- Det ser ut til å være en flott bil, for all del. Men jeg synes kanskje den blir litt for dyr for folk flest. For mange vil nok eUp være et mer realistisk alternativ, sier Soløst.
Les alt om Årets Bil her!

(DAGBLADET / AUTOFIL): Responsen for kåringen av Årets Bil i Dagbladet, Autofil og Din Side Motor har vært helt overveldende.

Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene.

- Dette er jo helt utrolig, er det sant? Jeg blir helt satt ut. Nyheter som dette veier virkelig opp for 12-13 timer lange arbeidsdager, sier en entusiastisk og oppglødd Kjell-Arne Wold hos Tesla Motors Norway, idet Dagbladet kan fortelle at Tesla Model S er lesernes favoritt i konkurransen om å bli Årets Bil 2014.

Ikke overrasket

Juryleder i Årets Bil, Autofil-redaktør Espen Stensrud, er overhodet ikke overrasket.

- Tesla Model S har tatt markedet med storm, og er så til de grader blitt bilen mange drømmer om. Med de spesielt gode incentivordningene elbiler har i Norge, er den også blitt oppnåelig for svært mange, sier Stensrud.

I Tesla-butikken på Skøyen er de ydmyke til folkets dom.

- Vi føler oss veldig ydmyke over at det norske folk har tatt bilen så kjært til seg. Som en ny bilprodusent og fersk aktør i det norske markedet vet vi at vi har mange utfordringer foran oss. Kundene har høye krav, og de skal vi jobbe hardt for å innfri, sier butikksjef Kjell-Arne Wold.

- Verdens beste bil

- Vi mener selv at vi har laget verdens beste bil, og dette er jo en god indikasjon på at flere er enige med oss i det, smiler butikksjefen ved Teslas avdeling på Skøyen i Oslo.

- Hvilken betydning har dette for dere?

- Entusiasmen her koker! Personlig bobler det inni meg av stolthet over dette bilmerket, som jeg har jobbet for helt siden 2009. Det jobber for tida 50-60 medarbeidere for Tesla i Norge, og vi er alle veldig dedikerte, forteller Kjell-Arne Wold.

- Vi føler oss privilegert over å få jobbe her. Nyheter som dette motiverer oss til å fortsette å lage verdens beste biler og fortsatt være verdens kuleste og mest innovative bilprodusent, sier han.

Forventninger til SUV

Han forteller videre at mottakelsen av Model S har vært helt enorm. Mens målet i utgangspunktet var å levere 1000 biler i år, håper de nå på å levere 2000 biler innen årets utgang.

- Hvordan vil dere opprettholde interessen framover?

- Trykket er fortsatt stort på Model S. Nylig har vi åpnet for flere valgmuligheter, nye apper, nye funksjoner og nye varianter vurderes. Noen spekulerer i om den vil få firehjulstrekk, noe som ikke er utenkelig. Men ingenting er offisielt kunngjort, sier Wold.

- Det som er spennende, er at vi foreløpig bare har sett starten på Tesla-eventyret. SUV-en Model X som kommer i 2015, er det ikke feil å anta at vi allerede har flere hundre bestillinger på. Seinere vil det komme en mindre bil som skal konkurrere i samme klasse som BMW 3-serie.

Prisøkning

- Det har kommet meldinger om sterk økning i prisen. Hva skyldes det?

- Det er USA som bestemmer prisene, og nå er den justert opp tre prosent i forhold til valutasituasjonen. Det er viktig å legge til at prisen er gått noe ned i andre markeder. Utover dette er det endret priser på utstyrspakkene, samt lagt til noe nytt, forklarer elbil-selgeren.

- Hvem er den typiske Tesla-kunden?

- Det er alle. Vi får inn kunder i alle aldrer med vidt forskjellig bakgrunn. Felles er at de alle er fornøyd etter prøvekjøring, smiler Kjell-Arne Wold.

Fascinert av superbilkrefter

Etter en prøvetur med elbilen er David Bakke helt solgt.

- Jeg er en typisk tech-geek og digger denne bilen. Interiøret er kult og den digre touchscreen-skjermen er helt tullete bra. Dessuten er den så stillegående at den gir meg en fin ro, sier 28-åringen fra Oslo, som nettopp kommer fra en prøvekjøring med bilen.

Bakke sier han har satt seg godt inn i hva slags bil dette er før prøvekjøring. Presentasjonsvideoer og andre Youtube-klipp er blitt gransket i forkant.

Vil ha elbil

- Hvorfor Tesla?

- Jeg er opptatt av miljøet, men trenger en bil, og jeg vil ha en elbil. Fra før har jeg en restaurert Boble fra 1973 som brukes innimellom. Med Teslaen sparer jeg penger til bensin, samtidig som den har like sterke krefter som en superbil. Ytelsene er helt klart det mest imponerende.

- Ellers er det masse plass i bilen, og den er god å kjøre, sier Bakke.

Han gleder seg også til å kunne spare penger bompenger og ikke minst tid i kø.
FRELST: David Bakke kaller seg selv en typisk tech-geek, samtidig som han er opptatt av miljøet. Han falt selvsagt pladask for Tesla S. 
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

FRELST: David Bakke kaller seg selv en typisk tech-geek, samtidig som han er opptatt av miljøet. Han falt selvsagt pladask for Tesla S. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • Velferdspolitikk i revers

    Velferdspolitikk i revers

    Når regjeringen hevder stønadsnivået bør være lavere enn laveste lønnsinntekt settes norsk velferdspolitikk i revers, til før 1967. (1110 innlegg) Les mer

  • Høyres logiske brist

    Høyres logiske brist

    Høyre må forklare hvordan de har funnet ut at rike blir motivert av mer penger, mens bønder, kulturarbeidere, medier og fattige blir motivert av mindre. (947 innlegg) Les mer

  • Ingen vei tilbake

    Ingen vei tilbake

    Etter et år er Erna Solberg godt i gang med det Høyre gjør best i regjering, å gjøre endringer som ikke lar seg reversere, skriver Marie Simonsen. (941 innlegg) Les mer

  • En styrket arbeidslinje

    En styrket arbeidslinje

    Det handler om å gjøre en ordning fra å være et hinder, til ikke lenger å være et hinder for å prøve seg i arbeid. (798 innlegg) Les mer

  • Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Sexarbeideraktivist hadde tatt LSD da hun stilte til fotografering på Stordalens luksushotell

    Fotografen kalt inn på teppet. (783 innlegg) Les mer

  • Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Svensk sikkerhetspoliti advarte om russiske krigsplaner allerede i april

    Russland har kjøpt store mengder kart over Sverige. (757 innlegg) Les mer

  • Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Det mystiske tankskipet har «forsvunnet»

    Hva gjorde det utenfor Stockholm? (730 innlegg) Les mer

  • Moralismelinja

    Moralismelinja

    Har du slitt ut kroppen din i arbeidet eller fått en kronisk sykdom, og har tre barn? Synd for deg. (634 innlegg) Les mer