Hver fjerde leser stemte på super-elbilen!

Tips oss 2400
FORNØYDE: Salgsgjengen hos Tesla er svært glade og entusiastiske om dagen. Salget går strykende. Fra venstre: Laila Tekia (salgsansvarlig Oslo, Skøyen), Joar Tenfjord (store manager Bergen), Andre Hansen (store manager Trondheim), Kim Daniel Sand (store manager Oslo, Alnabru), Kjell-Arne Wold (store manager Oslo, Skøyen) og Victor Langseth Leversen (salgsansvarlig Oslo, Skøyen). Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL

FORNØYDE: Salgsgjengen hos Tesla er svært glade og entusiastiske om dagen. Salget går strykende. Fra venstre: Laila Tekia (salgsansvarlig Oslo, Skøyen), Joar Tenfjord (store manager Bergen), Andre Hansen (store manager Trondheim), Kim Daniel Sand (store manager Oslo, Alnabru), Kjell-Arne Wold (store manager Oslo, Skøyen) og Victor Langseth Leversen (salgsansvarlig Oslo, Skøyen). Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL

FOLKETS DOM: Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene. Grafikk: KJELL ERIK BERG

FOLKETS DOM: Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene. Grafikk: KJELL ERIK BERG

VANT DRIVSTOFF FOR 5000 KRONER



Terje Soløst stemte på elbil, som han har stor tro på at vil dominere i framtida.

- Det var en gledelig overraskelse, sier Terje Soløst fra Romerike da han får vite at datamaskinen har plukket ham ut som vinner blant de langt over hundre tusen stemmene i lesernes Årets Bil-kåring.

26-åringen jobber i kundemottaket på Møller Bil på Romerike, men understreker at det ikke bare er arbeidsforholdet som gjorde at han stemte på VW eUp som årets bil.

- Jeg har veldig tro på alternative drivlinjer. I framtida tror jeg de fossile drivstoffene blir faset ut til fordel for hydrogen, brenselscelle eller eldrift.

- Og jeg mener at VW eUp er et meget spennende elektrisk alternativ, sier Soløst, som til daglig kjører en diesel-Passat.

- Men jeg vurderer faktisk å kjøpe elbil selv. Og da er det eUp-en jeg først og fremst tenker på.

- Tesla Model S fikk klart flest stemmer. Hva synes du om den bilen?

- Det ser ut til å være en flott bil, for all del. Men jeg synes kanskje den blir litt for dyr for folk flest. For mange vil nok eUp være et mer realistisk alternativ, sier Soløst.
Les alt om Årets Bil her!

(DAGBLADET / AUTOFIL): Responsen for kåringen av Årets Bil i Dagbladet, Autofil og Din Side Motor har vært helt overveldende.

Elbilen Tesla Model S er den soleklare vinneren med hele 24 prosent av de totalt 125 501 stemmene.

- Dette er jo helt utrolig, er det sant? Jeg blir helt satt ut. Nyheter som dette veier virkelig opp for 12-13 timer lange arbeidsdager, sier en entusiastisk og oppglødd Kjell-Arne Wold hos Tesla Motors Norway, idet Dagbladet kan fortelle at Tesla Model S er lesernes favoritt i konkurransen om å bli Årets Bil 2014.

Ikke overrasket

Juryleder i Årets Bil, Autofil-redaktør Espen Stensrud, er overhodet ikke overrasket.

- Tesla Model S har tatt markedet med storm, og er så til de grader blitt bilen mange drømmer om. Med de spesielt gode incentivordningene elbiler har i Norge, er den også blitt oppnåelig for svært mange, sier Stensrud.

I Tesla-butikken på Skøyen er de ydmyke til folkets dom.

- Vi føler oss veldig ydmyke over at det norske folk har tatt bilen så kjært til seg. Som en ny bilprodusent og fersk aktør i det norske markedet vet vi at vi har mange utfordringer foran oss. Kundene har høye krav, og de skal vi jobbe hardt for å innfri, sier butikksjef Kjell-Arne Wold.

- Verdens beste bil

- Vi mener selv at vi har laget verdens beste bil, og dette er jo en god indikasjon på at flere er enige med oss i det, smiler butikksjefen ved Teslas avdeling på Skøyen i Oslo.

- Hvilken betydning har dette for dere?

- Entusiasmen her koker! Personlig bobler det inni meg av stolthet over dette bilmerket, som jeg har jobbet for helt siden 2009. Det jobber for tida 50-60 medarbeidere for Tesla i Norge, og vi er alle veldig dedikerte, forteller Kjell-Arne Wold.

- Vi føler oss privilegert over å få jobbe her. Nyheter som dette motiverer oss til å fortsette å lage verdens beste biler og fortsatt være verdens kuleste og mest innovative bilprodusent, sier han.

Forventninger til SUV

Han forteller videre at mottakelsen av Model S har vært helt enorm. Mens målet i utgangspunktet var å levere 1000 biler i år, håper de nå på å levere 2000 biler innen årets utgang.

- Hvordan vil dere opprettholde interessen framover?

- Trykket er fortsatt stort på Model S. Nylig har vi åpnet for flere valgmuligheter, nye apper, nye funksjoner og nye varianter vurderes. Noen spekulerer i om den vil få firehjulstrekk, noe som ikke er utenkelig. Men ingenting er offisielt kunngjort, sier Wold.

- Det som er spennende, er at vi foreløpig bare har sett starten på Tesla-eventyret. SUV-en Model X som kommer i 2015, er det ikke feil å anta at vi allerede har flere hundre bestillinger på. Seinere vil det komme en mindre bil som skal konkurrere i samme klasse som BMW 3-serie.

Prisøkning

- Det har kommet meldinger om sterk økning i prisen. Hva skyldes det?

- Det er USA som bestemmer prisene, og nå er den justert opp tre prosent i forhold til valutasituasjonen. Det er viktig å legge til at prisen er gått noe ned i andre markeder. Utover dette er det endret priser på utstyrspakkene, samt lagt til noe nytt, forklarer elbil-selgeren.

- Hvem er den typiske Tesla-kunden?

- Det er alle. Vi får inn kunder i alle aldrer med vidt forskjellig bakgrunn. Felles er at de alle er fornøyd etter prøvekjøring, smiler Kjell-Arne Wold.

Fascinert av superbilkrefter

Etter en prøvetur med elbilen er David Bakke helt solgt.

- Jeg er en typisk tech-geek og digger denne bilen. Interiøret er kult og den digre touchscreen-skjermen er helt tullete bra. Dessuten er den så stillegående at den gir meg en fin ro, sier 28-åringen fra Oslo, som nettopp kommer fra en prøvekjøring med bilen.

Bakke sier han har satt seg godt inn i hva slags bil dette er før prøvekjøring. Presentasjonsvideoer og andre Youtube-klipp er blitt gransket i forkant.

Vil ha elbil

- Hvorfor Tesla?

- Jeg er opptatt av miljøet, men trenger en bil, og jeg vil ha en elbil. Fra før har jeg en restaurert Boble fra 1973 som brukes innimellom. Med Teslaen sparer jeg penger til bensin, samtidig som den har like sterke krefter som en superbil. Ytelsene er helt klart det mest imponerende.

- Ellers er det masse plass i bilen, og den er god å kjøre, sier Bakke.

Han gleder seg også til å kunne spare penger bompenger og ikke minst tid i kø.
FRELST: David Bakke kaller seg selv en typisk tech-geek, samtidig som han er opptatt av miljøet. Han falt selvsagt pladask for Tesla S. 
Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

FRELST: David Bakke kaller seg selv en typisk tech-geek, samtidig som han er opptatt av miljøet. Han falt selvsagt pladask for Tesla S. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN

Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Det avgjørende må være at vi kan forsvare vår egen praksis i lys av internasjonale forpliktelser

    Det avgjørende må være at vi kan forsvare vår egen praksis i lys av internasjonale forpliktelser

    Vi vil alltid lytte til rådene vi får fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) og frivillige organisasjoner på asylfeltet. (704 innlegg) Les mer

  • Dramatisk familiefelle

    Dramatisk familiefelle

    Dagbladet mener: Stortinget bør stoppe dette. (552 innlegg) Les mer

  • Hvor feilinformert kan man være?

    Hvor feilinformert kan man være?

    Jeg holder på å spy når jeg ser de siste uttalelsene til Trine Skei Grande. (539 innlegg) Les mer

  • (528 innlegg) Les mer

  • Tull med voldtektstall

    Tull med voldtektstall

    Hvorfor er det så viktig å «pakke inn» hvem som voldtar mest? Og peke på alt annet enn kultur og holdninger? (468 innlegg) Les mer

  • Kald vind over Norge

    Kald vind over Norge

    John Olav Egeland kommenterer. (397 innlegg) Les mer

  • Politiet setter foten ned: Odins soldater får ikke patruljere i Vestfold

    Politiet setter foten ned: Odins soldater får ikke patruljere i Vestfold

    - Det er ulovlig for andre å ta på seg ordensoppgaver. (359 innlegg) Les mer

  • Frp’s lisensløftebrudd

    Frp’s lisensløftebrudd

    NRK vil måtte la seertall styre prioriteringene i større grad, og konsekvensen vil bli et mer lettbent, tabloid tilbud og større andel utenlandske produksjoner. (267 innlegg) Les mer