«Boktyven» er en selvforelsket film som nesten reddes av sine heroiske skuespillere.

Tips oss 2400
3

«Boktyven»

  • Orginaltittel: «The Book Thief»
  • Regi: Brian Percival

Se våre siste filmtrailere

FILM: Ofre for bombeangrep som bæres ut av husene sine som intakte voksdukker, uten en dråpe blod. Nyfriserte fattigunger med store øyne, som snakker gebrokkent engelsk med når de ikke sier «nein» for «nei» og «und» for «og», fordi vi tross alt er i Tyskland under 2. verdenskrig.

En kunstferdig shabby arbeidergate under et dekorativt slør av kunstsnø og en selvtilfreds voiceover som messer om litteraturens makt. «Boktyven», filmatiseringen av Markus Zusaks suksessroman, jobber jevnt og trutt for at du ikke skal tro på en ting du ser.

Dramatisk og blodig


Liesel (Sophie Nélisse) har en mor som er anholdt og en far som har forsvunnet ut av historien for lenge siden. Hun blir tatt inn av ekteparet Rosa (Emily Watson) og Hans (Geoffrey Rush), sistnevnte varm og myk, førstnevnte hundsende.

Det blir begynnelsen på en historie som også skal føre henne sammen med den løpeglade nabogutten, den dragende jødiske flyktningen som skjuler seg i kjelleren, og den mystiske overklassekvinnen med det lokkende biblioteket. Liesel begynner filmen som analfabet og avslutter den som en leser, og som hovedpersonen i en historie som er vel så dramatisk og blodig som bøkenes.

Selvforelsket film


Men det er også en historie som er glansvasket hardere enn den tåler, der den romantiske forestillingen om personene virker viktigere enn noe som kunne gjort dem til virkelige mennesker.

Den jødiske Max (Ben Schnetzer) hoster nå og da for å signalisere at han er dødssyk, og tilbringer resten av tiden med å lire av seg forsøksvis poesi og etablere akkurat null kjemi med den engleskjønne heltinnen. Watson og Rush, begge utmerkede skuespillere, skaper det som er av skuespillermessig gnist som ekteparet som skjuler mye kjærlighet blant de innøvde, kjeklende rollene sine, og Barbara Auer gir dempet karakter til damen med boksamlingen, hun som øyner noe i Liesel og gir henne nye muligheter.

De berger såvidt treeren for en selvforelsket film som kanskje ikke er direkte dårlig, bare oppsiktsvekkende likegyldig.
Lik Dagbladet Kultur på Facebook.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Djevelen er i detaljene

    Djevelen er i detaljene

    Et knippe LO-valgte og samfunnsengasjerte anklager regjeringen for å demonisere Russland. Det utrolige er at de ikke klarer å se det djevelske i Putins strategi. (840 innlegg) Les mer

  • Hold trykket oppe

    Hold trykket oppe

    Dagbladet mener. (394 innlegg) Les mer

  • Det er usynlige barn blant oss

    Det er usynlige barn blant oss

    Fire år etterpå. Radikalisering kan ha røtter i barnemishandling, men tør vi snakke om det? (209 innlegg) Les mer

  • Sju myter om norsk hvalfangst

    Sju myter om norsk hvalfangst

    Det foregår en grønnvasking av norsk hvalfangst her til lands som ikke har vitenskapelig hold. (180 innlegg) Les mer

  • BSU-ordningen bør avvikles

    BSU-ordningen bør avvikles

    Den representerer en lite effektiv næringspolitikk og øker klasseskillet blant unge. (153 innlegg) Les mer

  • Pinlige affærer

    Pinlige affærer

    Ingress (126 innlegg) Les mer

  • Jeg savner Norsk Dusteforbund

    Jeg savner Norsk Dusteforbund

    Hva skal en si til nivået på noen av de offentlige debattene i dag? (113 innlegg) Les mer

  • Derfor skriver jeg fremdeles om høyreekstremisme

    Derfor skriver jeg fremdeles om høyreekstremisme

    Den norske høyreekstremismen er stadig svak. Men hatretorikken har fortsatt et voldspotensiale. (108 innlegg) Les mer