Blindeforbundet får internasjonal oppmerksomhet for førerhund-reklame.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Den siste uka har Norges Blindeforbund fått mye oppmerksomhet for sin reklamefilm «Could have been worse».

Reklamen, som ble laget i anledning den internasjonale førerhund-dagen i april i fjor, har nemlig blitt delt på flere utenlandske nettsider, og blitt sett av over 300 000 på Youtube.

- Vi har fått mange henvendelser fra kolleger og organisasjoner i andre land, og også forespørsel om å sende den på tyske tv-kanaler, forteller informasjonsleder i Norges Blindeforbund, Kristin Ruud, til Dagbladet.

Se videoen øverst i saken.

Her hjemme har reklamefilmen, som er et samarbeid mellom Blindeforbundet og Try Reklamebyrå, vært sendt på TV 2.

- Overraskende

- Vi ble litt overrasket da det begynte å strømme inn med meldinger. Men vi syns det er kjempemorsomt og er veldig, veldig glad for det, sier hun.

Videoen ble laget etter at Blindeforbundet fikk tilbakemeldinger fra førerhundbrukere om at de ofte nektes å ha med førerhunden sin inn på restauranter, butikker, kjøpesentre, hoteller og drosjer.

For å fremme det viktige budskapet i videoen, spilles det på humor.

- Vi føler ofte at vi beveger oss helt ut på kanten, men vi mener selv at vi har klart å havne på riktig side. Reaksjonene tyder på det. Videoer som dette kommuniserer bra med folk, og gir oss en helt annen mulighet til å kommunisere med publikum.

- Det er artig når slike viktige budskap når ut og kommer fram. Man kan jo ikke akkurat bestille at det skal fungere.

- Alvorlig tema

Målet med reklamen er å opplyse om at førerhunder er unntatt fra hygieneforskriftene, og derfor har lov til å gå alle steder hvor kunder har lov til å gå.

- Det er et alvorlig og viktig tema. Etter denne videoen har vi fått tilbakemeldinger fra førerhundbrukere om at det har blitt bedre, selv om det fortsatt ikke er bra nok.

- Førerhunder er godt oppdratt, de holder seg i ro, og du merker dem nesten ikke. Så det skal jo ikke være noe problem, sier Ruud.

Hun gir reklamebyrået mye av æren for ideene bak reklamevideoen, og utelukker ikke flere slike videoer i framtida.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt
Tusen takk for at du ønsker å delta i vårt kommentarfelt.
Vi holder imidlertid nå stengt. Dette gjør vi for at moderatorene våre skal kunne ha raskere responstid i debattfeltenes åpningstid.
Åpningstiden er hverdager fra 10:00 til 20:00.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør