Blir den årets mest solgte elbil?

Tips oss 2400
E-GOLF: Helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil. Vil den dytte Nissan Leaf og Tesla S ned fra elbiltronen? Foto: VOLKSWAGEN

E-GOLF: Helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil. Vil den dytte Nissan Leaf og Tesla S ned fra elbiltronen? Foto: VOLKSWAGEN

MEST SOLGT I 2013

• Elbilen Nissan Leaf ble Norges tredje mest solgte bil i fjor, mens raske Tesla S gikk helt til topps på salgsstatistikken i desember.

Her er de bilmodellene som solgte mest i fjor:
1. Volkswagen Golf: 7366
2. Toyota Auris: 4818
3. Nissan Leaf: 4604
4. Mazda CX-5: 4387
5. Toyota Yaris: 4250
6. Volvo V40: 3833
7. Skoda Octavia: 3788
8. Toyota RAV4: 3395
9. Volvo V70: 3172
10. Ford Focus: 3169

Tesla Model S kom på 20. plass med 1983 solgte biler i fjor, 553 bare i desember.
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
• Flere bilsaker på db.no/bil

AUTOFIL: Spenningen er til å ta og føle på når en helelektrisk utgave av Norges mest solgte bil kommer i mai.

Det viktigste først: Rekkevidden. Med oppgitte 190 kilometer befinner vi oss omtrent på nivå med Nissan Leaf og BMW i3.

Men også VW tar forbehold og estimerer at den realistiske rekkevidden kan ligge ned mot 130 km. Eller enda lavere om det er kaldt.

Effekten på 85 kW/115 hester og 270 Nm er også nær Nissan Leafs 109 hester/254 Nm. Volkswagen oppgir et energiforbruk på 1,27 kWh per mil ved blandet kjøring.

Bilen akselererer raskt, og bruker 10,4 sekunder fra 0 - 100 km/t. Toppfarten er begrenset elektronisk til 140 km/t.

LED-lys

Batteripakken i e-Golf har en kapasitet på 24,2 kWh og kan lades som normalt fra veggkontakt (sju til åtte timer for å nå fulladet). På de raskeste CCS-laderne kan den lades til 80 prosent kapasitet på rundt en halvtime.

VW har innført 8 års (eller 160 000 kilometer) garanti på batteripakken på lillebror e-up! En tilsvarende garanti vil bli gjeldende også for e-Golf.

Elbilen blir den første Golfen med LED-lykter som standard, av den grunn at det bruker mindre strøm enn xenonlys. Og innvendig får den radio/navigasjon, oppvarmet frontrute, automatisk klimaanlegg og parkeringsvarmer.

En nyutviklet varmepumpe vil sørge for at sjåføren holder tempen inni. Denne pumpa utnytter overskuddsvarmen både fra omgivelsene rundt, men også fra de mekaniske komponentene i bilen.

Men Volkswagen advarer mot å kjøre varmepumpa på maks. Det kan redusere rekkevidden med så mye som 20 prosent.

Litium-ion-batteri

e-Golf veier 1510 kilo, hvor litium-ion-batteriene alene veier 318 kilo. Både luftmotstanden og rullemotstanden er redusert med 10 prosent i forhold til en standard Golf med forbrenningsmotor.

Det er gjort ved å redusere innsugsåpningen foran, montere paneler under bilen og hekkspoiler - og sette på nye aerodynamiske felger og lavfriksjonsdekk i 205/55-16-profil.

Prisen er ikke klar, men importøren regner med å ha summert seg ferdig i løpet av mars.

• Les også: Når vi den kritiske grensa på 50 000 i år?
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Ut av det mørke, mørke blå

    Ut av det mørke, mørke blå

    Ho klarte sporenstreks å parkere Sylvi Listhaug på sidelinja som innvandringsversting og få henne til å framstå som reinaste godheitstyrannen. (898 innlegg) Les mer

  • Det jeg egentlig sa

    Det jeg egentlig sa

    Hadde jeg visst at denne personen bare var 17 år, ville jeg nok pakket budskapet inn på en annen måte. (797 innlegg) Les mer

  • Det avgjørende må være at vi kan forsvare vår egen praksis i lys av internasjonale forpliktelser

    Det avgjørende må være at vi kan forsvare vår egen praksis i lys av internasjonale forpliktelser

    Vi vil alltid lytte til rådene vi får fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) og frivillige organisasjoner på asylfeltet. (704 innlegg) Les mer

  • Spillet om svarteper

    Spillet om svarteper

    Hvor skal flyktningstrømmen stanses? (593 innlegg) Les mer

  • Hvor feilinformert kan man være?

    Hvor feilinformert kan man være?

    Jeg holder på å spy når jeg ser de siste uttalelsene til Trine Skei Grande. (539 innlegg) Les mer

  • Det handler om forsvaret av Norge

    Det handler om forsvaret av Norge

    Det skal koste mer enn det smaker å bruke makt mot Norge. (414 innlegg) Les mer

  • Kald vind over Norge

    Kald vind over Norge

    John Olav Egeland kommenterer. (395 innlegg) Les mer

  • Barneekteskap kan forklares, men ikke forsvares eller aksepteres

    Barneekteskap kan forklares, men ikke forsvares eller aksepteres

    Alle barn skal behandles som barn, uten diskriminering. Punktum. (372 innlegg) Les mer