Her er spekulasjonene om hva Nissan vil med det nye konseptet.

Tips oss 2400
NYE LINJER: Kommer den også med elektrisk drivlinje? Foto: NISSAN

NYE LINJER: Kommer den også med elektrisk drivlinje? Foto: NISSAN

DinSide: Få av dere har antakelig lagt merke til denne. Bilen ble vist på bilutstillingen i Detroit i januar og framsto for de fleste europeiske kommentatorer bare som en forhåndsvisning av neste generasjon Nissan Maxima - en stor sedan som ikke lenger er aktuell i de fleste europeiske markeder.

Elbil

Men vi må ikke glemme at Nissan, sammen med sin alliansepartner Renault, er en stor produsent av elbiler.

Nissan Leaf har jo flere ganger de siste månedene klart å kive med selveste VW Golf om førsteplassen på den norske registreringsstatistikken.

Det har derfor blitt spekulert i om den nye Nissan-modellen også i framtida kan huse en elektrisk drivlinje og framstå som en konkurrent til Tesla Model S.

Og det er allerede klart at Nissan skal ekspandere sitt elbilprogram oppover - snart kommer e-NV200, en ny elektrisk familiefrakter derfra.

Kupé-sedan

Sjefdesigner Shiro Nakamura snakker heller ikke om at dette er neste generasjon Maxima, men nøyer seg med å si at den gir signaler om framtidig sporty design hos Nissan, på samme måte som konseptene Resonance og Friend-Me har gjort ganske nylig.

For eksempel finner man allerede i dag det «flytende taket» på Nissan Note, og helheten er ifølge Nakamura et forsøk på å overføre sportsligheten i en todørs kupé til en firedørs sedan.

Hørt det før? Vel, det er et grep både Mercedes, med sin CLS og deretter flere andre bilprodusenter har tatt - oftest i de mer luksuriøse sjiktene av markedet.

I det blå

Ikke direkte noen Maxima-etterfølger da altså.

På den annen side sies det heller ingenting om noen elektrisk drivlinje på denne konseptbilen. Men ikke om noen bensin- eller dieselmotor heller, så akkurat det er i det blå.

Derimot får vi bilens dimensjoner - som ikke er så veldig langt fra Tesla Model S, med sine 487 centimeter i lengden, 191 i bredden og bare 138 centimeter i høyden. Akselavstanden er på 282 centimeter.

Og for øvrig ser det ut til at vi bare må vente - og se hva som skjer videre med Nissans Sport Sedan Concept.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.
I denne artikkelen
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Djevelen er i detaljene

    Djevelen er i detaljene

    Et knippe LO-valgte og samfunnsengasjerte anklager regjeringen for å demonisere Russland. Det utrolige er at de ikke klarer å se det djevelske i Putins strategi. (839 innlegg) Les mer

  • Et dødelig forbudsprodukt

    Et dødelig forbudsprodukt

    Syntetisk cannabis slår ikke ut på dagens praksis med urinkontroll av ungdom som er tatt for hasjrøyking. Det kan skape dødelige utfall. (446 innlegg) Les mer

  • Hold trykket oppe

    Hold trykket oppe

    Dagbladet mener. (394 innlegg) Les mer

  • - Jeg har lært meg å leve med nettrollene

    - Jeg har lært meg å leve med nettrollene

    Hadia Tajik er godt kjent med «nettrollene». Hun har lært seg å leve med dem. (273 innlegg) Les mer

  • Sju myter om norsk hvalfangst

    Sju myter om norsk hvalfangst

    Det foregår en grønnvasking av norsk hvalfangst her til lands som ikke har vitenskapelig hold. (180 innlegg) Les mer

  • BSU-ordningen bør avvikles

    BSU-ordningen bør avvikles

    Den representerer en lite effektiv næringspolitikk og øker klasseskillet blant unge. (153 innlegg) Les mer

  • Køprising - før ny E18

    Køprising - før ny E18

    Køprising er det beste virkemidlet vi har (146 innlegg) Les mer

  • Pinlige affærer

    Pinlige affærer

    Ingress (126 innlegg) Les mer