Samferdselsministeren åpner for at NSB skal konkurrere med private togselskaper.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Ketil Solvik-Olsen mener at utenlandske togselskap bør ha interesse for passasjertransport i Norge, men at det krever et mer solid jernbanenett.

- NSB er konkurransedyktige, men økt konkurranse skjerper dem. Regjeringen tror konkurranse vil slå positivt ut for passasjerene, sier samferdselsministeren til Dagbladet.

Dobbeltspor

Frp-statsråden har ikke bestemt seg for hvilke strekninger han skal konkurranseutsette.

- Det er ting vi nå vurderer i forbindelse med reformarbeidet vårt. Vårt hovedfokus er å gi reisende et bedre tilbud, og vi må ha tillit til at jernbaneaktørene kan levere gode, forutsigbare reiser.

Spesielt i bynære strøk kan jernbanen gi et større bidrag for pendlere. Det er derfor aktuelt å vurdere ruter både med høyt og lavt passasjerantall med mål om enda flere reisende, sier Ketil Solvik-Olsen.

Toetasjes tog

På de mest trafikkerte pendlerstrekningene inn til Oslo, der NSB ikke kan tilby annet enn ståplasser for mange av sine passasjerer, kan det bli aktuelt å sette inn toetasjes togvogner.

- Jeg merker mange i dagens norske jernbanesystem er skeptisk til toetasjers vogner, men som vi ser fungerer i andre land, for eksempel i Nederland. Her kan et større mangfold av togselskap bidra til at man utfordrer hverandre på valg av vognløsninger, sier Solvik-Olsen.

P-plasser

- Med økt konkurranse og bedre spor skal vi gjøre det raskere å kjøre tog enn bil i rushtrafikken. Men det forutsetter at vi får til bedre logistikk rundt jernbanestasjonene. Lokale bussruter som korresponderer med pendlertogene og store nok parkeringsplasser.

Hvis du ikke får satt fra deg bilen enkelt på togstasjonen i Holmestrand, er det forståelig at du velger å kjøre til Oslo, sier samferdselsministeren.

Vitalisere NSB

Regjeringen har styrket bevilgningene til jernbanen med nesten en milliard kroner, påpeker Solvik-Olsen.

- Mange tror Fremskrittspartiet er et bilparti, men vi er utrolig opptatt av å forbedre kollektivtransporten inn til de store byene. Det gir bedre forhold til næringstrafikk og pendlere som må kjøre bil i hverdagen.

Jeg opplever NSB som omstillingsvillige. Et vitalisert og strømlinjeformet NSB vil opptre entusiastisk og framoverlent, slik det rapporteres om fra NSB Gjøvikbanen, sier Solvik-Olsen.

NSB Gjøvikbanen ble opprettet som et heleid datterselskap da NSB i 2005, i anbudskonkurranse med danske DSB og franske Connex, vant retten til å kjøre persontog mellom Oslo og Gjøvik.

Overføre oppgaver

Samferdselsministeren understreker at infrastrukturen ikke skal privatiseres, men at regjeringen ber Jernbaneverket sette ut flere vedlikeholdsoppdrag til private aktører for å stimulerer en bredere jernbaneklynge.

- Men vi ønsker å etablere et jernbaneinvesteringsselskap, samt å overføre noen av NSBs «forvalteroppgaver» til Jernbaneverket. Mer forutsigbare og langsiktige vedlikeholdsbevilgninger skal åpne opp for mer rasjonelt vedlikeholdsarbeid og et marked for private aktører.

 I fjor ble 435 godstog kansellert på grunn av manglende vedlikehold. Til tross for at alle er enige om at mer godstrafikk bør over på tog, så har vi de siste årene sett at en million tonn gods er flyttet fra bane til vei. Det må vi få gjort noe med, sier Ketil Solvik-Olsen.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • «Uheldig muslimdominans å ha Hadeda Taquia som leder i justiskomitéen»

    «Uheldig muslimdominans å ha Hadeda Taquia som leder i justiskomitéen»

    Dette er en kommentar som Frp-politiker Ulf Leirstein synes Hadia Tajik må tåle. (1596 innlegg) Les mer

  • Når Leirstein liker sjikane

    Når Leirstein liker sjikane

    Sjikanen mot Hadia Tajik er grovere enn det Leirstein sannsynligvis er klar over. (1179 innlegg) Les mer

  • «Hjernen min smelter av dette brevet fra helvete»

    «Hjernen min smelter av dette brevet fra helvete»

    Elisabeth Norheim med kraftsalve mot NRK. Utenrikssjefen: - Voldsomt angrep på tynt grunnlag. (1084 innlegg) Les mer

  • - Frp-språket har skapt ekstremisme

    - Frp-språket har skapt ekstremisme

    Forskere mener Frps retorikk med ord som «snikislamisering» har bidratt til å skape flere ekstreme muslimer i Norge. I Frp mener man kritikken er meningsløs. (1113 innlegg) Les mer

  • Ansikt til ansikt

    Ansikt til ansikt

    Niqab og burka er dei ultimate symbola på kvinneundertrykkjing og kvinneforakt. (1073 innlegg) Les mer

  • Her er de ni største mytene om Den islamske staten (IS)

    Her er de ni største mytene om Den islamske staten (IS)

    - De er ikke gale. (1016 innlegg) Les mer

  • Religion som våpen

    Religion som våpen

    Unge muslimer leder an i oppgjøret med ekstremisme. Men hvorfor har religion fortsatt en så stor makt i Norge? spør Marie Simonsen. (810 innlegg) Les mer

  • - Det er ikke halshogging, men livet i leiren som tiltrekker

    - Det er ikke halshogging, men livet i leiren som tiltrekker

    Fremmedkrigere sender bilder og videoer om at de bader, spiser kake og lever i full harmoni. (819 innlegg) Les mer