Samferdselsministeren åpner for at NSB skal konkurrere med private togselskaper.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Ketil Solvik-Olsen mener at utenlandske togselskap bør ha interesse for passasjertransport i Norge, men at det krever et mer solid jernbanenett.

- NSB er konkurransedyktige, men økt konkurranse skjerper dem. Regjeringen tror konkurranse vil slå positivt ut for passasjerene, sier samferdselsministeren til Dagbladet.

Dobbeltspor

Frp-statsråden har ikke bestemt seg for hvilke strekninger han skal konkurranseutsette.

- Det er ting vi nå vurderer i forbindelse med reformarbeidet vårt. Vårt hovedfokus er å gi reisende et bedre tilbud, og vi må ha tillit til at jernbaneaktørene kan levere gode, forutsigbare reiser.

Spesielt i bynære strøk kan jernbanen gi et større bidrag for pendlere. Det er derfor aktuelt å vurdere ruter både med høyt og lavt passasjerantall med mål om enda flere reisende, sier Ketil Solvik-Olsen.

Toetasjes tog

På de mest trafikkerte pendlerstrekningene inn til Oslo, der NSB ikke kan tilby annet enn ståplasser for mange av sine passasjerer, kan det bli aktuelt å sette inn toetasjes togvogner.

- Jeg merker mange i dagens norske jernbanesystem er skeptisk til toetasjers vogner, men som vi ser fungerer i andre land, for eksempel i Nederland. Her kan et større mangfold av togselskap bidra til at man utfordrer hverandre på valg av vognløsninger, sier Solvik-Olsen.

P-plasser

- Med økt konkurranse og bedre spor skal vi gjøre det raskere å kjøre tog enn bil i rushtrafikken. Men det forutsetter at vi får til bedre logistikk rundt jernbanestasjonene. Lokale bussruter som korresponderer med pendlertogene og store nok parkeringsplasser.

Hvis du ikke får satt fra deg bilen enkelt på togstasjonen i Holmestrand, er det forståelig at du velger å kjøre til Oslo, sier samferdselsministeren.

Vitalisere NSB

Regjeringen har styrket bevilgningene til jernbanen med nesten en milliard kroner, påpeker Solvik-Olsen.

- Mange tror Fremskrittspartiet er et bilparti, men vi er utrolig opptatt av å forbedre kollektivtransporten inn til de store byene. Det gir bedre forhold til næringstrafikk og pendlere som må kjøre bil i hverdagen.

Jeg opplever NSB som omstillingsvillige. Et vitalisert og strømlinjeformet NSB vil opptre entusiastisk og framoverlent, slik det rapporteres om fra NSB Gjøvikbanen, sier Solvik-Olsen.

NSB Gjøvikbanen ble opprettet som et heleid datterselskap da NSB i 2005, i anbudskonkurranse med danske DSB og franske Connex, vant retten til å kjøre persontog mellom Oslo og Gjøvik.

Overføre oppgaver

Samferdselsministeren understreker at infrastrukturen ikke skal privatiseres, men at regjeringen ber Jernbaneverket sette ut flere vedlikeholdsoppdrag til private aktører for å stimulerer en bredere jernbaneklynge.

- Men vi ønsker å etablere et jernbaneinvesteringsselskap, samt å overføre noen av NSBs «forvalteroppgaver» til Jernbaneverket. Mer forutsigbare og langsiktige vedlikeholdsbevilgninger skal åpne opp for mer rasjonelt vedlikeholdsarbeid og et marked for private aktører.

 I fjor ble 435 godstog kansellert på grunn av manglende vedlikehold. Til tross for at alle er enige om at mer godstrafikk bør over på tog, så har vi de siste årene sett at en million tonn gods er flyttet fra bane til vei. Det må vi få gjort noe med, sier Ketil Solvik-Olsen.

John Arne Markussen

Velkommen til debatt med utgangspunkt i artikkelen ovenfor. Tenk gjennom hvordan du vil framstå i det offentlige rom. Det er ikke forbudt å være anonym. Noen ganger kan det være påkrevet. Men i de fleste sammenhenger framstår en som skriver under fullt navn som mer interessant enn en som vil skjule sin identitet. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Debattregler

Mest kommentert

  • <font color=Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" title="Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip" />

    Med Israel for fred: - Mads Gilbert lyver om Israel Gilbert: - Utrolig tynt skvip

    Israel-venner advarer mot Gaza-legen i avisannonser. (2304 innlegg) Les mer

  • Hvem har skylden, bil A eller B?

    Hvem har skylden, bil A eller B?

    Tror vi kan kjørereglene, men her svarer mange feil. (2191 innlegg) Les mer

  • Et angrep mot Norge
savner politisk logikk

    Et angrep mot Norge savner politisk logikk

    Dersom ytterliggående islamister utkjemper en «hellig krig» i Syria for å frigjøre landet fra «de vantro», og attpåtil gaper over Irak, skulle man tro de har utfordringer nok. (1920 innlegg) Les mer

  • - Eier dere ikke skam?

    - Eier dere ikke skam?

    Audun Lysbakken reagerer sterkt på at Mads Gilbert henges ut av Israel-venner. (1600 innlegg) Les mer

  • TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    TV 2-Græsvik mener MIFF ikke bør få slippe til i det offentlige rom: Jeg går hardt ut mot de som mener jeg lyver

    - Folk får ikke svart for seg. (1459 innlegg) Les mer

  • Kampen om historien

    Kampen om historien

    Klikk for ingress. (1284 innlegg) Les mer

  • Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    Måtte forklare Israel-kritikk han kom med fordi han ikke visste at mikrofonen sto på

    USAs utenriksminister gikk i klassisk felle. (930 innlegg) Les mer

  • Fremmer bildene fred eller forakt?

    Fremmer bildene fred eller forakt?

    Det er lett å forklare krigens råskap med at den andre siden er umenneskelig. (773 innlegg) Les mer