Samferdselsministeren åpner for at NSB skal konkurrere med private togselskaper.

Tips oss 2400
(Dagbladet): Ketil Solvik-Olsen mener at utenlandske togselskap bør ha interesse for passasjertransport i Norge, men at det krever et mer solid jernbanenett.

- NSB er konkurransedyktige, men økt konkurranse skjerper dem. Regjeringen tror konkurranse vil slå positivt ut for passasjerene, sier samferdselsministeren til Dagbladet.

Dobbeltspor

Frp-statsråden har ikke bestemt seg for hvilke strekninger han skal konkurranseutsette.

- Det er ting vi nå vurderer i forbindelse med reformarbeidet vårt. Vårt hovedfokus er å gi reisende et bedre tilbud, og vi må ha tillit til at jernbaneaktørene kan levere gode, forutsigbare reiser.

Spesielt i bynære strøk kan jernbanen gi et større bidrag for pendlere. Det er derfor aktuelt å vurdere ruter både med høyt og lavt passasjerantall med mål om enda flere reisende, sier Ketil Solvik-Olsen.

Toetasjes tog

På de mest trafikkerte pendlerstrekningene inn til Oslo, der NSB ikke kan tilby annet enn ståplasser for mange av sine passasjerer, kan det bli aktuelt å sette inn toetasjes togvogner.

- Jeg merker mange i dagens norske jernbanesystem er skeptisk til toetasjers vogner, men som vi ser fungerer i andre land, for eksempel i Nederland. Her kan et større mangfold av togselskap bidra til at man utfordrer hverandre på valg av vognløsninger, sier Solvik-Olsen.

P-plasser

- Med økt konkurranse og bedre spor skal vi gjøre det raskere å kjøre tog enn bil i rushtrafikken. Men det forutsetter at vi får til bedre logistikk rundt jernbanestasjonene. Lokale bussruter som korresponderer med pendlertogene og store nok parkeringsplasser.

Hvis du ikke får satt fra deg bilen enkelt på togstasjonen i Holmestrand, er det forståelig at du velger å kjøre til Oslo, sier samferdselsministeren.

Vitalisere NSB

Regjeringen har styrket bevilgningene til jernbanen med nesten en milliard kroner, påpeker Solvik-Olsen.

- Mange tror Fremskrittspartiet er et bilparti, men vi er utrolig opptatt av å forbedre kollektivtransporten inn til de store byene. Det gir bedre forhold til næringstrafikk og pendlere som må kjøre bil i hverdagen.

Jeg opplever NSB som omstillingsvillige. Et vitalisert og strømlinjeformet NSB vil opptre entusiastisk og framoverlent, slik det rapporteres om fra NSB Gjøvikbanen, sier Solvik-Olsen.

NSB Gjøvikbanen ble opprettet som et heleid datterselskap da NSB i 2005, i anbudskonkurranse med danske DSB og franske Connex, vant retten til å kjøre persontog mellom Oslo og Gjøvik.

Overføre oppgaver

Samferdselsministeren understreker at infrastrukturen ikke skal privatiseres, men at regjeringen ber Jernbaneverket sette ut flere vedlikeholdsoppdrag til private aktører for å stimulerer en bredere jernbaneklynge.

- Men vi ønsker å etablere et jernbaneinvesteringsselskap, samt å overføre noen av NSBs «forvalteroppgaver» til Jernbaneverket. Mer forutsigbare og langsiktige vedlikeholdsbevilgninger skal åpne opp for mer rasjonelt vedlikeholdsarbeid og et marked for private aktører.

 I fjor ble 435 godstog kansellert på grunn av manglende vedlikehold. Til tross for at alle er enige om at mer godstrafikk bør over på tog, så har vi de siste årene sett at en million tonn gods er flyttet fra bane til vei. Det må vi få gjort noe med, sier Ketil Solvik-Olsen.

Lik Dagbladet på Facebook.
John Arne Markussen

Velkommen til debatt. Tenk over hvordan du vil fremstå i det offentlige rom. Vi lar deg være anonym, men husk at å bruke fullt navn gir deg mer troverdighet. Hold deg til saken og vis respekt for de andre i kommentarfeltet. Vi ønsker at du deltar og beriker den offentlige samtalen, men vi ønsker en høflig tone. Vi sletter hatske, truende eller sjikanerende innlegg. Er din kommentar blitt slettet, og lurer på hvorfor? Send e-post til debatt@dagbladet.no, med ditt brukernavn.

Med vennlig hilsen John Arne Markussen, sjefredaktør

Her kan du lese våre debattregler

Mest kommentert

  • Arbeid til flyktninger

    Arbeid til flyktninger

    Når vi i dag snakker om 8000 flyktninger til Norge, vender mine tanker tilbake til vinteren 1944, da vi hadde mange ganger 8000 flyktninger i Norge. (367 innlegg) Les mer

  • En god investering for Norge

    En god investering for Norge

    Vi vil få problemer med å opprettholde dagens velferdsnivå med dagens befolkning. Økt immigrasjon er derfor en åpenbar løsning. (312 innlegg) Les mer

  • En hyllest til en ekte statsmann

    En hyllest til en ekte statsmann

    I forkant av årets valgkamp har den blivende politiker mye å lære av Kåre Willoch. (305 innlegg) Les mer

  • Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Manglende samsvar mellom liv og lære, svekker troverdigheten

    Når ledende klima- og miljøengasjerte mennesker ikke bryr seg med å redusere egne utslipp, kan dette oppfattes som et tegn på at klimasituasjonen ikke er så alvorlig. (194 innlegg) Les mer

  • Torkel Brekkes brekninger

    Torkel Brekkes brekninger

    Selv terrorister, pedofile barnemordere og kvinnehatende steinkastere har menneskeverd. Og de har rett til utdanning. (150 innlegg) Les mer

  • Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Øystein Djupedal har meldt seg ut av SV og inn i Ap

    Syria-håndteringen fikk begeret til å renne over. (135 innlegg) Les mer

  • Litt lei deg? Det er samfunnets skyld

    Litt lei deg? Det er samfunnets skyld

    Har du blitt lei deg i det siste? Da må noen straffes. Det er nemlig samfunnets ansvar å hindre at noen blir lei seg. (111 innlegg) Les mer

  • Publikum ødelegger konsertene?

    Publikum ødelegger konsertene?

    At det klages over at konsertpublikum og annet publikum ikke kan oppføre seg, er i bunn og grunn som det skal være. (105 innlegg) Les mer