NYTT SHOW: Dette er flyeren til Queentastics show i kveld. Rasistisk, mener artikkelforfatterne. (Faksimile Queentastics Facebook-side)
NYTT SHOW: Dette er flyeren til Queentastics show i kveld. Rasistisk, mener artikkelforfatterne. (Faksimile Queentastics Facebook-side)Vis mer

Derfor er det fortsatt ikke gøy, Queentastic

Det er ikke morsomt at thailandske kvinner fremstilles som knulledukker med ping pong-skytende vaginaer, selv når det er homofile menn i drag som er bærer av budskapet.

Debattinnlegg

Bergen, juni 2014: Det er avslutningsshowet for Regnbuedagene, Norges nest største pride. Fargerike mennesker feirer mangfoldet og nyter tryggheten og følelsen av endelig å være i flertall. Men stemningen endrer seg når showgruppen Queentastic sender inn en karikert arabisk dame i burka. Queentastic har i mange år laget gode show. Mye av grunnen til det er at de ofte balanserer på kanten av hva som er innenfor og ikke, men i Bergen tryner de.

Når burkaen som dekker ansiktet tas bort, ser vi noen stygge tenner og hun legger seg ned og begynner tilsynelatende å føde. Kroppsspråket til skikkelsen er så vulgært at en publikummer som ikke er etnisk norsk får vondt i magen. Hen får lyst til å gå, men alle andre ler. Det er jo bare for moro skyld, får hen beskjed om.

Queentastic beklager i ettertid at de har støtt noen med showet sitt.

Denne høsten inviterer Queentastic til show igjen, denne gangen med temaet «Thai Bingo» på et utested i Oslo. De tilbyr bingo med thaipremier, og frister med den største stjerna fra Bangla Road, So Long Sue. Hun skal holde sitt Super Pussy Ping Pong Show for første gang i Norge.

Kommer Queentastic nok en gang til å be om unnskyldning for at de har støtt noen?

I en verden hvor vi alle er krenkbare trenger vi interseksjonelle verktøy for å forstå mekanismene som gjør at minoriteter utsettes for diskriminering. En interseksjonell forståelse kan forklares som et veikryss hvor alle former for diskriminering på forskjellige nivåer møter individet og der vi alle både kan være bærere av diskriminering og bli utsatt for det, avhengig av hvilke normer vi til enhver tid bryter.

Det interseksjonelle veikrysset Queentastic beveger seg mot er problematisk på mange nivåer. I dette veikrysset møter vi latterliggjøring og generalisering på bakgrunn av rase og seksualisering av asiatiske kvinner. I Queentastic sin skikkelse har hun som misjon å være tilgjengelig og underholdende ved å avfyre plastikk-missiler fra sin vagina.

Den seksualiserte rasismen asiater møter i sin hverdag speiles i bilde og tekst av Queentastic. På flygebladet som inviterer til Thai Bingo møter vi blikket til en hvit mann i drag, ikledd en rød drakt med gult blomstermønster. På bildet trekker artisten i øyekrokene med begge hender, for å gi ham et skjevøyd utseende. Den sterkt rasifiserte fremstillingen av «thaikvinnen» i forgrunnen blir ytterligere forsterket av det eksotiske strandlandskapet og de outrerte håndbevegelsene.

I Vesten finnes det mannlige subkulturer der det forventes at thailandske kvinner skal være seksuelt tilgjengelige og stå til disposisjon for hvite menn, et seksuelt objekt som kan konsumeres. Det finnes en oppfatning om at disse kvinnene skal være mer feminine og ha andre forventninger til relasjoner enn det norske kvinner har. Den seksualiserte rasismen manifesterer seg i hvordan menn i vesten reiser til Thailand, hvordan vi snakker om kvinner med asiatisk bakgrunn og hvordan Queentastic lover «Pussy Ping Pong Show».

Rasisme handler ikke om intensjoner og identiteter. Det er ikke bare høyreekstreme som er rasister. Rasisme er en struktur der mennesker fordeles i hierarkiske båser basert på hudfarge og etnisitet og der hvite mennesker fra Vesten utgjør normen. Mennesker som bryter med denne normen sanksjoneres på bolig- og jobbmarkedet og blir dårlig og ensidig framstilt i media. Det interseksjonelle veikrysset viser hvordan ulike typer av diskriminering påvirker hverandre. I dette tilfellet er det rasisme og sexisme som samhandler og forsterker hverandre.

Problemet til Queentastic er ikke at de kan støte individer eller at de selv mener at mennesker skal rangeres på bakgrunn av hudfarge, men at de ukritisk tar med seg skadelige maktstrukturer på scenen og lar disse formere seg som kaniner blant publikum. Det burde ha ringt en varselklokke når hvite menn synes det er helt ok å ha det gøy på bekostning av thailandske kvinner, og slik reprodusere fordommer om at de er sexleketøy som til enhver tid skal være til disposisjon.

Varsellampene burde også ha ringt for mannlige musikkanmeldere under Outkast sitt sceneshow med hodeløse nakne kvinnekropper og kjønnsorganer og en viss 47 år gammel radioresepsjonist sin omtale av en 19 år gammel jentunge som knulledukke. Men majoriteten ser ofte ikke minoriteten, selv når de blir gjort oppmerksom på den. De ser kke maktstrukturene som de er en del av og hvordan de selv forsterker det diskriminerende veikrysset når de avfeier det med at det «bare er humor».

KOMMENTARFELTET BLE DEBATTLEDET AV HALVOR ELVIK.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook