KRITIKK: Disse reklamebildene for melkeproduktet Fairlife, distribuert av Coca-Cola, fikk kraftig kritikk i fjor. Nå kommer melka i amerikanske butikkhyller. Foto: Fairlife
KRITIKK: Disse reklamebildene for melkeproduktet Fairlife, distribuert av Coca-Cola, fikk kraftig kritikk i fjor. Nå kommer melka i amerikanske butikkhyller. Foto: FairlifeVis mer

Reklamen har allerede blitt slaktet. Nå kommer Coca-Colas svindyre «Frankenstein-melk»

- Kan få det til å regne penger.

(Dagbladet): Brusgiganten Coca-Cola skal med melkemerket Fairlife erobre et helt nytt marked.

Coca-Cola skal forsøke å friste med en melk med mer proteiner og mindre sukker, men som også vil koste omtrent det dobbelte av vanlig melk når den kommer ut i amerikanske butikkhyller i løpet av de neste ukene, skriver nyhetsbyrået AP.

Dyr og eksklusiv Coca-Cola lanserer selv melka som eksklusiv og et premium-produkt.

Den er blant annet laktosefri, har mindre sukker og skal også inneholde mer kalsium. Cola-melka skal komme i tre forskjellige varianter, og det er ifølge The Guardian ingen planer om å lansere drikken andre steder enn USA.

- Om dette blir riktig utviklet, er det et type produkt som kan få det til «å regne penger», sa Coca-Colas Nord-Amerika-sjef Sandy Douglas under en konferanse i november.

I HYLLENE: Her står melkeproduktene i hylla i en butikk i delstaten Indianapolis. Foto: AP/Michael Conroy/NTB Scanpix Vis mer

Ifølge USA Today er det en kaldfiltreringsprosess som gjør at melka får andre næringsverdier enn vanlig melk.

Nettstedet skriver at melka kommer i en periode der brussalget svikter i USA, og forespørselen etter sunne melkeprodukter stiger.

Fairlife-sjef Steve Jones sier i et intervju med USA Today at Cola ikke har noe med produksjonen av melka å gjøre.

- Folk kaller den for Cola-melka. Det er feil. Colas jobb er å få produktet ut i hyllene, sier han.

Samtidig er det tøffe tider for melkeindustrien, men Coca-Cola insisterer på at dette er første steg i en lengre investeringsplan i melkebransjen.

«Frankenstein-melk» Cola-melka har allerede blitt kalt en «frankensteining» av melk. Ordet refererer til et fenomen der en rekke ingredienser og prosesser kastes sammen for å lage et produkt.

- Dette handler om å la all kalsiumen ligge igjen i melka, noe som gir et sluttprodukt med mer protein og mindre sukker, sa Fairlife-sjef Jones om Frankenstein-kritikken, ifølge The Guardian.

Komiker og talkshow-vert Stephen Colbert har også sagt sitt om melka, og kalte den «en ekstra dyr forskningsmelk.»

- Det er som om de har fått Frankenstein til å produsere melk, sa han.

Enkelte har også uttalt seg positivt om melka, og mener det er et smart trekk av Coca-Cola å gå inn i bransjen.

Leder ved ernæringsklinikken ved Mount Sinai Beth Israel-sykehuset i New York, Rebecca Solomon, mener imidlertid det er unødvendig å tukle med melka.

- Melk er fra før en veldig næringsrik drikk som ikke trenger noen forbedringer. Jeg skjønner ikke hvorfor brusindustrien skal forbedre den, sier Solomon til USA Today.

Reklame-kritikk Tidlige reklamer for melka har blitt kraftig kritisert. Bilder øverst i denne artikkelen ble blant annet brukt i kampanjer i Denver og Minneapolis i november for å promotere produktet i USA.

Pin-up-jentene er ikledd små melkekjoler, og mange har latt seg provosere over at budskapet er sexistisk, og at reklamen objektifiserer kvinner.

- Dette er bare nok et eksempel på at kvinner objektifiseres i reklamer. Det ser ut til at vi begever oss bak i tid, og ikke framover. Reklamene er uoriginale og sexistiske, skrev The Guardian.

- På hvilket tidspunkt ble melk, en drink tradisjonelt rettet mot barn og tenåringer, assosiert med pin-up-jenter? følger The Independent opp.

- Ja, det virker som vi er tilbake på 50-tallet, og det føles ut som et helvete, skriver Huffington Post.

Jones sier til AP at det var meningen at reklamene skulle være provoserende for å skaffe oppmerksomhet, men at de framover vil fokusere på den autentiske melkesmaken og bøndene som produserer den i tida framover.