UTVANNET DEFINISJON:  Med Døvings definisjon på rasisme ser man rasisme over alt, skriver Lars Johan Materstvedt. Bildet er hentet fra motdemonstrasjonene til den anti-muslimske organisasjonen Pegida. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
UTVANNET DEFINISJON: Med Døvings definisjon på rasisme ser man rasisme over alt, skriver Lars Johan Materstvedt. Bildet er hentet fra motdemonstrasjonene til den anti-muslimske organisasjonen Pegida. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Rasisme-definisjonen til Døving er himmelvid og utvannet

Når det eneste verktøyet man har er en hammer, ser alt ut som spiker.

Meninger

I sitt svar til meg i Dagbladet 19.mars påstår Cora Alexa Døving at «å kritisere religion dekkes ikke av begrepet rasisme slik det er definert i boka «Hva er rasisme» og i kronikken»

I hennes kronikk 18.februar står det imidlertid: «Rasismens grunnleggende mekanisme består i at mennesker tillegges bestemte egenskaper på bakgrunn av sin tilhørighet i en bestemt gruppe . En slik negativ generalisering kan kalles rasisme, uavhengig av om den begrunnes med folks hudfarge, religion, språk eller kultur.»

Sett at jeg sier at mennesker tilhørende gruppe X har en forkastelig kulturell praksis, og at de i Y en ditto religionsutøvelse. Jeg tillegger dem «bestemte egenskaper» gjennom en lite flatterende generalisering: Folk i X skader kvinner for livet med klitorisomskjæring, mens folk i Y bedriver fundamentalistisk, religiøs hjernevask. Da er jeg altså rasist.

Døving skriver den 18.februar at «norsk hverdagsrasisme oftest bygger på referanser til de andres religion eller kultur som en trussel». Både religiøst fundert mental hersing med mennesker og kulturelt fundert kjønnslemlestelse truer individet. Sier jeg det, er jeg «hverdagsrasist».

Den 19.mars heter det at «en kategori er noe annet enn en gruppe ... en religiøs gruppe kan gjerne kritiseres uten at dette har med rasisme å gjøre.» Men i den opprinnelige kronikken var, som vist, nettopp gruppetilhørighet grunnleggende i rasisme-definisjonen til Døving. Det hadde vært fint om hun kunne bestemme seg for hva hun mener, slik at tåken kunne lette noe.

«Materstvedt ... demonstrerer en manglende kunnskap om rasismens historie og den omfattende forskningen på rasisme», skriver Døving. Imidlertid er mitt anliggende 12.mars ingen av delene, men spesifikt rasisme-definisjonen til Døving. Denne behandlet jeg analytisk og argumentasjonslogisk, slik filosofer gjerne gjør.

Rasisme-definisjonen til Døving er himmelvid og utvannet. Med den ser man derfor rasisme over alt. Som det har vært sagt: Når det eneste verktøyet man har er en hammer, ser alt ut som spiker.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook