Fra hånd til hode

Ingress

Leder

De tredelte arkene, som skulle lære skoleelever å la f-en gå opp på loftet og ned i kjelleren, er snart et fortidsminne. På finske skoler vil elever fra og med 2016 lære å skrive på tastatur framfor gjennom håndskrift.

Dette har vakt en debatt om hvorvidt norske skoler bør følge i samme spor. Det bør de ikke. Også kunnskapsministeren er skeptisk til forslaget. Barna som skal begynne på barneskolen i de kommende år vil antakelig bruke håndskriften sin svært sjelden i voksenlivet. Likevel bør den være sentral i skriveopplæringen. Det er det flere grunner til.

For det første blir barns forhold til bokstavene et annet når de må forme dem med forskjellige bevegelser, enn når de dytter ned taster som føles like under fingrene. Fordi barns finmotorikk ennå ikke er godt utviklet, vil det gå saktere å lære å skrive for hånd. Men det gjør også at de lettere vil gjenkjenne bokstaver og bli bevisst på forholdene mellom dem, i høyde og utforming, på grunn av den motoriske hukommelsen.

For det andre tyder undersøkelser på at voksne tar bedre notater fra for eksempel forelesninger når de noterer for hånd. At det går saktere, gjør at de må komprimere, og at hodet må jobbe mer med å finne essensen av det som sies.

For det tredje kjenner mange på et økende behov for å legge igjen telefonen eller Ipaden hjemme når de går til en strand eller en kafé. Det man skriver på tilbyr også så mange andre distraksjoner at det kan være nyttig å slippe å ha den i nærheten. Da kan det oppstå situasjoner der de trenger å kunne skrive for hånd.

For det fjerde er teknologien bedre tilpasset opplæring i håndskrift enn for bare få år siden. Stadig bedre berøringsskjermer gjør at det er mulig å lære å forme bokstaver med hånda også på en iPad, og dermed få med seg fordelene fra denne typene undervisning også i et digitalisert dagligliv.

Hva angår teknologien for øvrig, er argumentet om at den bør ta større plass i undervisningen og derfor også bør prege skriveopplæringen, lite verd. Norske barn opparbeider seg et fortrolig forhold til smarttelefoner og nettbrett fra de er svært små. Mestringen av digitale verktøy er noe som siver inn i dem uansett og uten at de anstrenger seg for det. På skolen bør barna få det de ikke like lett kan få andre steder - som erfaringen med hvordan de skal forme en A.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook