Intercity: Den rette linjen vil gi effektiv intercityløsning og kortest mulig reisetid Oslo-Gøteborg, skriver Ståle Solberg. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Intercity: Den rette linjen vil gi effektiv intercityløsning og kortest mulig reisetid Oslo-Gøteborg, skriver Ståle Solberg. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Alle typer tog taper på å følge traseen som ble anlagt i 1879

Jernbanen i Østfold er et nasjonalt anliggende.

Meninger

Det pågår en kamp om valg av trasé for jernbanen i Østfold. Utfallet vil ha nasjonale konsekvenser. Reisetiden Oslo - Gøteborg - København, skinnegående godstrafikks konkurranseevne, og behovet for flere felt på E6 og Nedre Glomma som naturlig avlaster til hovedstaden er faktorer som blir berørt.

Det er enighet om å prioritere en intercityløsning. Spørsmålet er om traseen skal gå via sentrum i Fredrikstad og Sarpsborg, eller om en skal følge en rettere og kortere trasé. Velges det siste vil en samtidig få en attraktiv lokal bybane på den eksisterende traseen. Kart over området viser at det er stor forskjell mellom alternativene.

Den rette linjen vil gi effektiv intercityløsning og kortest mulig reisetid Oslo-Gøteborg. Traseen via sentrum i Fredrikstad og Sarpsborg er 15 km lenger og gir 16 minutter lenger reisetid til Halden. Denne traseen gir store støyproblemer, rivning av mange hus, en stor barriere i byene, et vesentlig større arealbeslag og ikke minst konflikt med kulturminnet Olavsvollen bygd av Olav den Hellige.

Ny bane vil bli benyttet av både intercitytog, utenlandstog og godstog. Alle typer tog taper på å følge traseen som ble anlagt i 1879. Et godstog på 1500 tonn vil eksempelvis ha stor ulempe med varierende hastigheter, unødige kurver og 15 km ekstra transportlengde. Dette forringer godstrafikkens konkurransekraft og gir behov for nye kjørefelt på E6.

Den gamle banen er derimot godt egnet som lokal bybane. Den vil gi en effektiv transport til ny felles intercitystasjon. Det er beregnet at om reisetiden mellom Oslo og Gøteborg er 2,5 timer, vil 16 prosent av de reisende på strekningen ta toget. Tilsvarende vil 27 prosent ta toget om reisetiden er 2 timer. Valg av trasé har stor betydning for fremtidig samarbeid mellom Oslo, Gøteborg og hele storregionens konkurransekraft.

Beslutningsprosessen som er gjennomført har vært uryddig. I Østfold fylkestings møter den 29. april 2009 og 16. juni 2010 ble det slått fast at traseen allerede var avgjort. I januar 2011 presenterte Jernbaneverket ulike aktuelle traseer. Her er det logiske brister.
 
Nasjonale interesser bør etterprøve hva som gir den beste jernbaneløsningen. Samferdselsministeren er utfordret på å vurdere kombinasjonen av rett linje og bybane i Nedre Glomma. Vi håper at det vil resultere i en bedre jernbaneløsning for alle.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook