STORT BEHOV: En stadig tilstrømming av flyktninger til Norge medfører økt behov for asylmottak. Illustrasjonsfoto: John T. Pedersen / Dagbladet
STORT BEHOV: En stadig tilstrømming av flyktninger til Norge medfører økt behov for asylmottak. Illustrasjonsfoto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Knapt noen bransje er mer gjennomregulert enn privatdrevne asylmottak

Det er ikke behov for strengere regulering.

Meninger

De fleste vil forstå at flyktningsituasjonen har gitt Norge og all drift av asylmottak store utfordringer. Det er ikke, som Aksel Braanen Sterri mer enn antyder i Dagbladet (4. nov.), behov for strengere regulering av privatdrevne asylmottak.

«Konkurranse driver ned kostnadene, fremmer innovasjon, øker kvaliteten og gir forbrukerne det de vil ha», skriver Sterri. Han har helt rett, men blander kortene og skjærer alle over en kam. Det er lite konstruktivt.

Vi er enig med Sterri i at skal du levere tjenester til det offentlige, så må du være underlagt streng og god regulering. Faktum er at knapt noen bransje er mer gjennomregulert. Privatdrevne asylmottak er strengt regulert gjennom UDIs innkjøpsbudsjetter, omfattende dokumentasjonskrav ved anbudsinnlevering, en lang rekke rundskriv og retningslinjer for drift, streng kontraktsoppfølging i regi av UDI og omfattende tilsynsordninger fra andre offentlige instanser. I sum har alt dette over flere tiår bidratt til en leverandørstand med høy profesjonalitet, faglig dyktighet og stort engasjement for flyktningers ve og vel.

Økningen i antall flyktninger setter hele samfunnet på prøve. Ingen var forberedt på et slikt omfang. Selvsagt kan man nå finne eksempler på at alt ikke er perfekt på ethvert asylmottak. Den akuttinnkvarteringen vi nå ser har lite med vanlig mottaksdrift å gjøre og er kriseløsninger. Konkurranse er sterkeste drivkraft for innovasjon. Det gjelder også for tjenester det offentlige er pålagt ansvaret for. For å fungere godt må konkurransen reguleres. Når den fungerer, bidrar den til økt produktivitet i offentlig tjenesteproduksjon.

Dette er viktig for å kunne innfri folks krav og forventninger. Det er også vesentlig for å sikre bærekraftige velferdsordninger fremover. Når konkurransen fungerer er det brukerne av tjenestene og det offentlige som er de største «velferdsprofitørene».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook