Dagbladet
 TJENER FETT PÅ INSTAGRAM:  Supermodellene Kendell Jenner (til vestre) og Gigi Hadid har blitt ekstremt attraktive reklameaktører. Foto: NTB Scanpix

TJENER FETT PÅ INSTAGRAM: Supermodellene Kendell Jenner (til vestre) og Gigi Hadid har blitt ekstremt attraktive reklameaktører. Foto: NTB Scanpix

Disse jentene får 3 millioner kroner for ett enkelt Instagram-bilde

- Blir neppe tilfelle i Norge.

TWERK IT: Modellene storkoste seg backstage før årets Victoria's Secret-visning. Det er den britiske modellen Cara Delevingne som her har filmet sine kollegers rumperisting. Video: Instagram / caradelevingne

MILLIONPRODUKSJON: Her fra Victoria's Secret-showet i 2013 i New York, hvor superstjerna Taylor Swift var blant dem som opptrådte. Video: NTB Scanpix

 VENNINNER:  Her er de tre modellene Kendall Jenner, Gigi Hadid og Cara Delevingne fotografert sammen i Los Angeles Foto: NTB Scanpix

VENNINNER: Her er de tre modellene Kendall Jenner, Gigi Hadid og Cara Delevingne fotografert sammen i Los Angeles Foto: NTB Scanpix

Publisert
(Dagbladet): Supermodellene Gigi Hadid og Kendall Jenner har det siste året blitt mye omtalt og blir gjerne referert til som såkalte «it-girls».

Sammen med modellvenninnen Cara Delevingne er de blitt markedsførernes drømmeobjekter.

Frank Spadafora er tidligere castingansvarlig og grunnleggeren av D'Marie Archive, som driver med sosiale medier-håndtering for flere store stjerner. Han sier til CR Fashionbook at Hadid, Jenner og Delevigne får opp mot tre millioner kroner for ett enkelt Instagram-bilde.

Tre millioner

- Et bilde lagt ut av Kendall Jenner, Cara Delevigne, og Gigi Hadid er akkurat nå verdt mellom én og tre millioner kroner. Hvis du vil nå ut til modellenes publikum, så må du bla opp store summer, sier han.

Videre forteller han at modeller som Karlie Kloss, Behati Prinsloo og Miranda Kerr er de neste på listene. De får mellom 200 000 og 450 000 tusen kroner per betalte innlegg på Facebook, Twitter og Instagram. 

Verdien regner de ut ved hjelp av en nøye planlagt algoritme som tar for seg blant annet hvor populære modellene er på sosiale medier, hvor mange innlegg de legger ut og lignende. 

- Jeg har selv vært nysgjerrig på hva de største stjernene i USA får. Kjendiskulturen og markedet rundt dem er helt unikt, så det er ikke overraskende at det er så store summer, sier daglig leder i management-byrået United Influencers, Julie Holst Berntsen, til Dagbladet og fortsetter:

- Tre millioner kroner for en post er jo ekstremt mye penger. Kostnaden må sees i sammenheng med hva den skaper av verdi for avsenderen og hvem man når ut til igjennom disse profilene og deres kanaler. Resultatanalyser viser at denne typen markedsføring gjort på rett måte er veldig effektiv. 

- Ikke i Norge

Hun forteller at det finnes profilerte personer i Norge som når utover landegrensene, men ingen som kan måle seg med de amerikanske stjernene.

- Det blir neppe disse summene i Norge med det første, men vi ser at tilnærmingen til denne typen markedsføring er i rask utvikling, etterspørselen blir stadig større og avsenderne ser hvilken verdi de kan skape sammen med profilene.

Ifølge Berntsen er det mange faktorer som spiller inn på hvem som kan ta mest penger for sine innlegg. Det er ikke bare snakk om klikk og følgere.

Blant annet har det mye å si hvilken tillitt vedkommende har både hos leserne sine og knyttet til den bestemte merkevaren. Hun er ikke overasket over at det er nettopp Gigi Hadid, Kendell Jenner og Cara Delevigne som er Instagram-favoritter. 

- Akkurat nå er disse tre noen av de største trendsetterne, men dette endrer seg hele tiden, så man må følge med. Om man skal prøve å finne en fellesnevner, så har de alle en viss edge, samtidig som de alle er Victorias Secret-modeller og har gått flere av de store catwalkene denne sesongen, sier hun. 

Norske tall

I sommer skrev Dagbladet at norske bloggere kan ta opp mot 80 000 kroner for et blogginnlegg, mens prisen for hvert enkelt Instagram-bilde går opp mot 30 000 kroner, ifølge tall fra AdLink. 

Disse prisene blir ofte forhandlet, ut fra hvor populære bloggerne er og hvilke avtaler man gjør. 

Salgsdirektør i Side2 Nettavisen, Sara Narvhus Oksdøl, opplyste til Dagbladet at de i all hovedsak priser ut fra trafikk på bloggene.

- De aller største får 30 000 for et innlegg, mens prisen også kan gå ned til 5000 kroner for mindre bloggere, sa hun. 

Salgssjef i United Influencers, Lars Bruto, sa til Dagbladet at deres bloggere får fra 5000 til 50 000 kroner for et sponset innlegg.









Kan artikkelen bli bedre? Har du funnet feil vi burde vite om?

RAPPORTER INN HER

Høst/Vinter : Tre kolleksjoner du bør se