En 110 meter lang lekter har slitt seg og driver i retning Valhallfeltet.

Tips oss 2400

Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no

Mer info om tips
(Dagbladet): Fire helikoptre er sendt fra Stavanger lufthavn Sola til Valhall-feltet for å evakuere de drøye 200 som befinner seg der, skriver VG.

Det er Valhall produksjons- og hotellplattform og riggen Maersk Drilling som blir evakuert.

Mest kritisk mellom 6 og 7

Foranledningen er at lekteren «Eide Barge 33 har slitt seg og driver mot Valhall-feltet.

- Vi flytter personer fra Valhall-feltet over til nærliggende installasjoner på Ula og Gyda. Dette på grunn av en lekter som er i drift sør for Vallhallfeltet, sier talsmann for BP Norge, Per Ivar Hansen, til Dagbladet i tretida natt til torsdag.

Lekteren, som slet seg under slep, er 110 meter lang, 30 meter høy og 30 meter bred. Det er ingen personer om bord. 

- Taubåten går ved siden av, men på grunn av bølger og været greier den ikke å feste den i slepet, sier Hansen. 

Strøm, bølger og vindretning tatt i betraktning, antar man at det mest kritiske tidspunktet vil være mellom seks og syv torsdag morgen.

Klokka halv syv ser situasjonen betraktelig lysere ut.

- Lekteren har forandret litt retning og akkurat nå er den ikke på vei mot Valhall lenger, sier Hansen.

Det er 87 personer igjen på «hotellet», den delen av installasjonen der personalet bor og sover. Tallet inkluderer to piloter, som får seg litt hvile.

- Hvis den skulle drive mot Valhall vil den ikke nå feltet før klokka ti. Det vil også bli bedre muligheter for å få reaktivert slepet og få kontroll på lekteren så snart det blir lyst, sier han. 

Hansen understreker at det gjøres fortløpende vurderingen av plattformledelsen. Akkurat nå s

235 personer

Hansen fortalte tidligere i natt at forflyttingen av mannskapet skjer i henhold til BPs beredskapsprosedyre. Selskapets beredskapsteam samlet seg i Stavanger onsdag kveld. 

- Det er litt vanskelig å si om det er fare for liv og helse når vi ikke vet båtens eksakte drivbane. Vår prosedyre er å overreagere i første omgang og gjøre det vi kan for å unngå å havne i farlige situasjoner. Det er derfor vi velger å flytte mannskapet vekk fra installasjoner.

Det er totalt snakk om 235 personer. Det er for tidlig å si noe om hvorvidt en minimumsbemanning vil bli værende på Valhall-installasjonene. 

- Det er noe som blir fortløpende evaluert. Forflyttingen derfra startet omtrent akkurat nå, jeg tror det førte helikopteret var der ute kvart på tre, sier han.

Sannsynlighet for kollisjon

Også ConocoPhillips er i beredskap, ifølge BP-talsmannen.

- De sitter og gjør samme vurderiner som vi gjør. Det er mange installasjoner på både norsk og britisk sektor i dette området som potensielt kan havne i lekterens drivbane. Nå ser det ut til at den driver først mot Valhall og så mot Ekofisk. 

- Hva er sannsynligheten for en kollisjon?

- Det har jeg ikke lyst til å spekulere på. Vi har kontinuerlig kontakt med meteorologisk institutt, som hjelper oss å beregne drivbanen. Det blir feil å spekulere i prosenter, men vi har iverksatt tiltak fordi det er en sannsynlighet. 

Prøver å fange lekteren

Det er Eide Marines som eier lekteren som har slitt seg. 

- Vi prøver å fange den igjen. Det er dårlig vær i området, noe som i første omgang forhindrer oss i å få tak i lekteren, sier administrasjonssjef i selskapet, Kjartan Mehammer til Dagbladet.

Eide Marine er i kontakt med installasjonene i området. 

- Vi prøver selvfølgelig å få kontroll på lekteren, det er vår førsteprioritet, sier han.

- Ikke ønskelig

Mehammer har per nå ingen teori på hva som kan ha ført til at lekteren slet seg. 

- Det er tydelig at alt er mulig, men det er ikke noe vi ønsker skal skje. Vi gjør vårt beste for å få tak i den, sier han. 

Administrerende direktør i Maersk Drilling i Norge, Jakob Korsgård, forteller at de har personell både på Valhall-feltet og Ekofisk.

- Lekterens bevegelse observeres. I den forbindelse tas nødvendige forholdsregler med delvis nedbemanning av personell. Det gjøres i samråd med operatørene fra de enkelte selskap, ConocoPhillips på Ekofisk og BP på Valhall, sier han til Dagbladet.

På engelsk side

Redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør-Norge sier til NTB at dette er en evakuering etter føre var-prinsippet.

HRS er ikke involvert i evakueringen, men overvåker situasjonen.

- Vi vet at de er i sving med fire helikoptre og flytter folk. Lekteren befinner seg akkurat nå på engelsk side, men vi venter at den kommer inn på norsk side i løpet av morgenkvisten, sier Sunde.

Tidligere i dag omkom en person og ytterligere to ble skadet, da en bølge traff en rigg i Nordsjøen. 

Dagbladet følger saken.

  

Kan artikkelen bli bedre? Har du funnet feil vi burde vite om?

RAPPORTER INN HER
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen