Postfly på vei til Tromsø styrtet ved norskegrensa.

Tips oss 2400

BEKREFTET: Det svenskregistrerte postflyet fra West Atlantic førte post for Posten Norge, forteller konsersjef Dag Mejdell. Video: NTB Scanpix

TIDSLINJE

23:08, AVGANG: Flyet tok av fra Oslo Gardermoen.

00:18, FORSVANT: Flightradar24 har siste registrerte posisjon på flyet, 10 000 meter over havet ved det svenske stedet Ritsem  i Norrbottens län.

00:21, MAYDAY-SIGNAL: Flykontrollen i Bodø varsler Hovedredningssentralen Nord-Norge om at de har fått inn et mayday-signal.

STYRTET PÅ VEI TIL NORGE:  Dette svenske postflyet var på vei fra Oslo lufthavn til Tromsø da det plutselig forsvant fra radar, etter å ha sendt ut mayday-signal. Like etter klokka 03 ble det bekreftet at flyet hadde styrtet. Foto: Kim Ruben Fjeldstad

STYRTET PÅ VEI TIL NORGE: Dette svenske postflyet var på vei fra Oslo lufthavn til Tromsø da det plutselig forsvant fra radar, etter å ha sendt ut mayday-signal. Like etter klokka 03 ble det bekreftet at flyet hadde styrtet. Foto: Kim Ruben Fjeldstad

(Dagbladet): Et svenskregistrert postfly var på vei med norsk post fra Gardermoen til Tromsø i går kveld, da det forsvant fra radaren. Flyet er nå funnet knust i område mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa.

To personer er savnet.

- Flyet har styret med en voldsomt høy hastighet, Det er veldig uvanlig. De fleste får et problem og glidefyr, men dette har virkelig gått ned med fart, sier vakthavende Anders Lennholm i Det svenske sjøfartsverket til Dagbladet.

- Veldig høy hastighet

Flight radar plukket opp flyet på 10 000 meters (33 000 fots) høyde før det ble borte. Sjøfartsverket sier flyet har hatt en kraftig krasj i fjellterrenget.

- Det var bare små fragmenter igjen av flyet. Det betyr at det har hatt veldig høy hastighet da det traff bakken. Det ligger ikke et halvt fly der oppe nå, det er i ganske små deler, sier Lennholm.

- De var på 33 000 fot og styrtet med 9000 fot i minuttet. Det er som sagt veldig uvanlig at de styrer på den måten, påpeker han.

Han opplyser om at flyet fløy for den norske Posten.

- Det har gått så voldsomt fort, så det har blitt en 15 meter dyp grop, som igjen er 20 meter bred. Det ligger også deler av motoren 20 meter fra gropa, sier Lennholm.

Sendte ut mayday-signal

Flyet var av typen Canadair CRJ 200. Det sendte ut mayday-signal under én time etter at det hadde tatt av fra Oslo Lufthavn.

- Det finnes en internasjonal frekvens som alle fly og flytårn bruker, 121.5. Den hører alle på. Flytårnet i Bodø hørte mayday-meldingen. Etter hva vi vet, opplyste de ikke om hva slags problemer de hadde, sier Lennholm til Dagbladet.

I området hvor flyet styret er det godt over 20 minusgrader. Tilstanden til de to personene som var om bord på flyet, er ikke kjent. Piloten er spanjol og styrmannen er fransk.

- Det er for tidlig å si noe om status på de to personene som var om bord, sier han videre, opplyser Daniel Lindblad i sjøfartsverket.

På vei med post

Flyselskapet West Atalntic opplyser til svenske TT at det var fire og et halvt tonn frakt om bord, både post og pakker.

- Vi kan ikke si så mye om nyheten på nåværende tidspunkt, men dette er helt klart en forferdelig ulykke, sier konserndirektør i Posten Norge, Elisabeth H. Gjølme til Dagbladet.

- Har dere noen informasjon vedrørende pilotene, og hvor de er fra?


- Personalmessige forhold må flyselskapet svare for. Det jeg kan si er at vi har hatt lang erfaring med dette flyselskapet, og at postflyet opererte på vegne av Posten Norge, sier Gjølme.


MAYDAY: Bildet viser flyets siste registrerte posisjon på radaren ved den lille byen Ritsem i Norrbottens län i Sverige. Flyet var da rundt 10 000 meter over havet. Foto: Flightradar24.com

MAYDAY: Bildet viser flyets siste registrerte posisjon på radaren ved den lille byen Ritsem i Norrbottens län i Sverige. Flyet var da rundt 10 000 meter over havet. Foto: Flightradar24.com

Kan artikkelen bli bedre? Har du funnet feil vi burde vite om?

RAPPORTER INN HER
Lik Dagbladet på Facebook.
I denne artikkelen