Foto: Jon Terje H. Hansen / Dagbladet
Foto: Jon Terje H. Hansen / DagbladetVis mer

Ren luft krever ny samferdselspolitikk

Skal vi få slutt på byluft som minner om kullfyrte kinesiske storbyer, må vi lage et transportsystem som ikke er basert på forurensende bensin- og dieselkjøretøy.

Meninger

I et halvt århundre har utformingen av byene vært styrt av bilistenes behov. Nesten alle norske byer har opplevd varig befolkningsvekst, sterk fortetting og tilsvarende økning i biltrafikken. På tross av fornuft og forskning har planleggingen av infrastruktur vært basert på ensidige, snevre og faglig utdaterte mål.

Ifølge Folkehelseinstituttet ligger hyppigheten i «for tidlige dødsfall grunnet luftforurensing» mellom 300- 1500 dødsfall årlig. En rapport fra Det europeiske miljøbyrået tilsier enda flere. I løpet av januar har forurensningen nådd kritiske nivåer i mange byer. Og selv om hele bilparken byttes ut med el-biler ville man fremdeles hatt problemer med svevestøvet som produseres i møtet mellom bildekk og asfalt.

Mange risikerer helsen hver gang de trekker pusten utendørs. For å ta vare på befolkningens helse trengs det akutte tiltak, men vi må også få forurensningen ned på et stabilt lavt nivå gjennom hele året.

Da må samferdselspolitikken snus på hodet. Om få år bør det være uaktuelt å bruke bensin- og dieselbiler i sentrale strøk. På kort sikt må enkeltindivider ta større ansvar for medborgerens helse og la bilen stå i ro. Folkevalgte må på sin side samarbeide og gjøre alt de kan for å bedre luftkvaliteten - nå.

Det er altså nødvendig å endre transportvaner og transportsystemer som har ført til problemet i utgangspunktet: Transportmidlene i byene og planleggingen av infrastrukturen. Hvis en slik omlegging skal bli mulig må minst tre tiltak gjennomføres:

1. Stanse kapasitetsøkende veiprosjekter inn mot byene og redusere den samlede biltrafikken i byområdene. Utvidelser av E18 i Oslo, E39 mellom Bergen og Stavanger og utbygging av E6 mellom Trondheim og Stjørdal er tre prosjekter som må stanses.

2. Pengene som spares på redusert veibygging må brukes til en kraftig styrking av kollektivtransporten. I løpet av de neste tiårene bør det bygges T-bane og togtunneler i Oslo, og bybane i Trondheim og andre byer. Samtidig må staten påta seg et større ansvar for å finansiere driften av kollektivtransporten i kommunene: I dag har de begrensede muligheter til å skaffe seg ekstra inntekter for å finansiere et stadig mer omfattende kollektivtilbud.

3. Resten av biltrafikken må bli utslippsfri. Bensin- og dieselbiler må gradvis erstattes av nullutslippsbiler i alle norske byer. Et ledd i dette arbeidet er å få på plass lavutslippssoner der dette er nødvendig. Et annet viktig tiltak er å trappe opp arbeidet med å etablere nok ladestasjoner for elbiler.

I valgkampen fikk Miljøpartiet De Grønne rikelig med kjeft da vi foreslo å stanse planene om å utvide motorveiene inn mot byene. Men på kalde vinterdager med stillestående luft blir det åpenbart for de aller fleste at en bilbasert samferdselspolitikk har uakseptable helsekostnader. Spørsmålet er om engasjementet for ren luft snart vil reflekteres i statsbudsjetter og nasjonale transportplaner, eller om det blåser bort med neste lavtrykk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook