De nye jagerflyene blir så dyre å drifte at Forsvaret frykter de kan svekke landets forsvarsevne. De ber om mer penger fra politikerne.

Tips oss 2400
260 MILLIARDER: Det vil koste Norge totalt 260 milliarder kroner å kjøpe og drifte de 52 nye F-35 flyene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet

260 MILLIARDER: Det vil koste Norge totalt 260 milliarder kroner å kjøpe og drifte de 52 nye F-35 flyene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet

BEKYMRA: Nils Holme er ikke imponert over den norske evnen til å forsvare landegrensene. Foto: NTB Scanpix

BEKYMRA: Nils Holme er ikke imponert over den norske evnen til å forsvare landegrensene. Foto: NTB Scanpix

LOVER GODE FLY: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. Foto: Hans A. Vedlog  / Dagbladet

LOVER GODE FLY: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet

(Dagbladet): Det vil koste Norge minst 261 milliarder kroner å kjøpe og drifte den planlagte investeringa i 52 nye og hypermoderne F-35 jagerfly. Summen inkluderer alle våpen, kostnader ved oppgradering av baser og avhending i flyenes levetid.

Mandag denne uka var hærsjef Odin Johannessen siste i en rekke militære autoriteter som ytret bekymring over hvor dyre jagerflyene blir.

Hærsjefen flørter med tanken om å kjøpe færre fly for å imøtekomme kuttpresset. Johannessens logikk er at 52 nye F-35 vil være så dyre i drift at resten av Forsvaret, som marinen og hæren, kan stå tilbake med knappenåler og glansbilder. 

Flørter med flykutt

Forsvaret er under vedvarende kuttpress fra norske politikere. Alexander Jenkov, talsmann for Hæren, mener flykjøpet bør revurderes dersom Forsvaret ikke får pengene de har bedt.

- Det innebærer at vi må kunne diskutere alle Forsvarets kapasiteter under ett, også kampfly, forklarer Jankov overfor Dagbladet. 

Det var etter lang og opphetet debatt at Stortinget i 2008, mot SVs ønske, gikk for det amerikanske jagerflyet framfor konkurrenten Gripen fra Saab.

- For Hæren er det viktig å fremholde at det må være balanse mellom alle Forsvarets kapasiteter, sier Jankov videre.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen har bedt om 30 milliarder kroner, fordelt over de fire neste årene. Dette for å gjøre en større del av Forsvarets stridsmateriell operativt i dag.  

Svak forsvarsevne

F-35 vil isåfall ikke være første gang Forsvaret kjøper for dyrt materiell, sier Nils Holme, tidligere sjef ved Forsvarets Forskningsinsitutt (FFI). 

- Vi har en historikk med å kjøpe ting vi ikke har råd til å bruke og det bekymrer meg. Jeg blir ikke beroliget fordi vi får 52 nye jagerfly. Vår evne til å forsvare landegrensene er uansett meget, meget begrenset, hevder Holme.

Holme ønsker ikke å kutte i antall F-35, men sier Forsvaret trenger mer penger - både til jagerflydrift og annen opprustning. 

-  Det er klart at disse jagerflyene kommer til å bli en svært dominerende utgiftspost. Man skal også huske at den største kostnaden ikke er anskaffelsen, men driften. Skulle noen angripe oss har vi veldig lite å stille opp med hvis politikerne ikke godtar forsvarssjefens anbefaling for å styrke hele forsvaret, sier Holme. 

Det har også vært flere rapporter om flyets angivelige svake stridsevne


F-35 kritikk

F-35 har vært omstridt siden utviklinga av flyet skred fram. I tillegg til prisoverskridelser og forsinkelser, er en rekke av flyets tekniske spesifikasjoner satt under kritisk søkelys av media og eksperter, og på ett tidspunkt ble alle F-35 vingeklippet og nektet å fly grunnet et problem med motoren. 

Blant annet er det blitt hevdet at F-35 flyet ble hacket av kinesiske myndigheter. F-35 består av en stor datakomponent, og noen kritikere har hevdet dette gjør flyet sårbart. 

I et innlegg publisert på det militærstrategiske nettstedet War is Boring ble F-35 beskrevet som «for langsomt til å kunne utmanøvrere et F16-fly i nærkamp». Flyet er stort, og kritikere har hevdet det vil slite i duell med andre og mindre fly. 

Motargumentet er at F-35 har en så overlegen radar at det vil oppdage fiendeflyet lenge før den er et mulig rakettmål - «første gang du oppdager F-35 er sekundet før det skyter deg ned», er det blitt hevdet.

I tillegg er ikke såkalte «dogfights» mellom jagerfly, glorifisert i mange krigsfilmer, særlig vanlig i moderne krigføring. 

Rolig forsvarsminister

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) sier hun har klokkertro på de nye flyene. F-35 vil prestere optimalt, og etter behovene til det norske militæret, lover hun. 

- Vi kjenner oss ikke igjen i denne beskrivelsen av flyet, sier Søreide som svar til de kritiske røstene rundt flyets stridsevne.

- Prisen for hvert enkelt fly fortsetter å gå ned år for år som planlagt, samtidig har vi hele tiden vært klar over at det er en valutarisiko. Leveransene av kampfly til Norge er i rute. Flyet har snart fløyet 50 000 timer og benyttes allerede av US Marines. Det pågår stadig tester og utvikling for å luke ut feil og mangler, noe som er normalt for et stort utviklingsprosjekt, hevder statsråden.

Søreide minner bekymra sjeler om at F-35 har en sentral rolle i planlegginga av det norske Forsvaret i lang tid framover. Flyene har en beregnet operativ levetid på 30 år og skal være i drift fram til 2054.

- En av de grunnleggende oppgavene til Forsvaret er at det skal bidra til avskrekking. Her er NATO-medlemskapet viktig, men vi må også ha en evne på egen hånd som bidrar til dette. Da må vi ha noen våpensystemer med stor kampkraft som selv en moderne motstander ikke lett kan unngå eller nedkjempe. Kampflyene er ett av disse, sier Eriksen Søreide. 

 

Klar til å ta regningen

Anniken Huitfeldt (Ap), leder av Stortingets utenriks- og forsvarskomité, er beredt til å betale for de nye kampflyene. Hun advarer også mot å tro at færre fly vil bety mer penger til resten av Forsvaret:   

- Det er riktig at det vil bli dyrt å drifte disse flyene, men samtidig er vi helt avhengig av moderne forsvarsmateriell. Framover i tid vil vi trenge høyere forsvarsbudsjetter enn i dag. Og færre fly vil ikke automatisk bety mer penger til for eksempel hæren.

I fjor sommer hevdet en testpilot at F-35 ville fått rundjuling i luftkamp mot gamle F-16 fordi det nye flyet var for tungt og tregt. Et kontrollorgan i det amerikanske forsvarsdepartementet har også slått fast at leveringsplanen til flyene, som skal sørge for at Norge får sine første jagerfly sommeren 2017, er urealistisk. 

Samtidig har en norsk testpilot kategorisk avvist kritikken av flyet

- Det perfekte jagerflyet finnes kanskje ikke ennå. Men jeg tror at F-35 blir et formidabelt kampfly for Norge, og at det vil dekke våre behov, sa Morten Hanche, testpilot i Forsvaret.

F-35 produseres av Lockheed Martin, og testes i Fort Worth i Texas. Bestillinga gjøres i bruddstykker på årlig basis, slik at Norge gis formell mulighet til å opp- eller nedjustere sin jagerflybestilling etterhvert som de sikkerhetspolitiske behovene endrer seg. Den opprinnelige planen om 48 jagerfly er oppgradert til 52.
HÅPER PÅ MIDLER: Alexander Jankov vil nødig måtte kutte i bestillinga av F-35 - kun som en siste utvei. Foto: Hæren

HÅPER PÅ MIDLER: Alexander Jankov vil nødig måtte kutte i bestillinga av F-35 - kun som en siste utvei. Foto: Hæren

Kan artikkelen bli bedre? Har du funnet feil vi burde vite om?

RAPPORTER INN HER
Lik Dagbladet på Facebook.