SLO IGJENNOM PÅ BYLARM: Aurora, her fra Nobelkonserten 2015, omtaler det som har skjedd etter Bylarm-showcasen i 2014 som et eventyr. 120 artister holder i år til sammen 250 konserter. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
SLO IGJENNOM PÅ BYLARM: Aurora, her fra Nobelkonserten 2015, omtaler det som har skjedd etter Bylarm-showcasen i 2014 som et eventyr. 120 artister holder i år til sammen 250 konserter. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Derfor er Bylarm viktigere enn South By Southwest

Etter at Bylarm slo seg ned i Oslo, er organisasjonen blitt den viktigste arenaen for en samlet nordisk bransje.

Meninger

Den gigantiske showcasefestivalen South By Southwest (SXSW) i Austin, Texas - kanskje det største bransjetreffet i verden - har en sterk tiltrekningskraft på artister, bransjefolk og presse. SXSW likner på den amerikanske drømmen. Forestillingen er gjerne at lykkes man på SXSW, blir veien til å bli en etablert aktør, eller til og med en suksess i USA, mye kortere.

Men sannheten om SXSW er mye mer komplisert. SXSW har de siste åra vokst og ekspandert voldsomt. I 1987 ble det registrert 700 bransjedelegater på SXSW. I 2015 var det nærmere 30.000 delegater og over 2000 artister i det offisielle musikkprogrammet. I dag er SXSW i like stor grad en tumleplass for artister som Prince og lanseringsarena for store artister som Justin Timberlake.

Konkurransen om å nå gjennom er knallhard. Tiden da A&Rs kom løpende med kontrakter og signerte ukjente artister er forbi, om det i det hele tatt har vært sånn. SXSW er et nyttig sted for viderekomne aktører å vedlikeholde et etablert nettverk og skaffe nye kontakter, som et ledd i en bevisst strategi for det amerikanske markedet. Men det er ytterst få artister som virkelig blir oppdaget på SXSW.

Samtidig har Bylarm vokst i relevans. Som omreisende bransjetreff skapte Bylarm velfungerende avleggere i alle de store norske byene, og spilte en avgjørende rolle i å samle og bygge en norsk bransje. Etter at Bylarm slo seg ned i Oslo er organisasjonen blitt den viktigste arenaen for en samlet nordisk bransje. Men ikke bare det, Bylarm har kapret en plass blant de viktigste i Europa. Sammen med Eurosonic i Nederland, Reeperbahn i Tyskland og The Great Escape i England, representerer nå Bylarm en helt sentral stamme av internasjonale showcase- og bransjefestivaler og fungerer i dag som et naturlig sted man bør innom på veien til en internasjonal karriere.

Bylarm trekker sentrale internasjonale bransjepersoner fra hele Europa og USA til Oslo og Norge. De siste åra har representanter fra de store plateselskapene, som Universal i Tyskland, samt en stor mengde av de uavhengige, som Astralwerks i USA, vært til stede. Sentrale aktører fra andre deler av bransjen har også kommet til Bylarm: Musikkansvarlige for store amerikanske filmskapere som Quentin Tarantino, via helt sentrale bookingagenter både i Europa og USA, som Windish Agency, til representanter for globale trendsettende festivaler som Coachella i California.

400 internasjonale og 1200 norske delegater er påmeldt i år.

De kommer til Bylarm fordi de er nysgjerrige på norske artister og norsk repertoar, og de kommer for å lære hvordan norsk bransje håndterer en digitalisert musikkøkonomi. De kommer for å knytte kontakter med norske bransjeaktører og for å speide etter nye talenter, og de kommer for å dele av sin kompetanse, både i én-til-én-møter og i debattforum. Og det viktigste av alt, gjennom den upretensiøse og uformelle atmosfæren som Bylarm legger til rette for er de internasjonale aktørene mye lettere å få tilgang til enn på gigantiske SXSW.

Etterspørsel hjemme blir etterspørsel ute. Som Aurora Aksnes fra Bergen. Aurora omtaler det som har skjedd etter Bylarm-showcasen i 2014 som et eventyr. Etter Bylarm skrev hun platekontrakt med selskapene Petroleum i Norge, Decca i Europa og Glassnote i USA, og 2015 ble Auroras store gjennombrudd internasjonalt.

Vi vet at mangel på ressurser og nettverk er de største barrierene for eksport. SXSW er ekstremt ressurskrevende både i form av den store kostnaden det er å reise over og tiden man må bruke på forberedelser.

Samtidig er resultatet svært usikkert. For norske artister og norsk bransje er investeringen ved å være til stede på Bylarm liten i forhold til SXSW. Samtidig er anledningen til å bygge et internasjonalt nettverk mye bedre, og produksjonsforholdene på Bylarm er tilsvarende gode. Muligheten til å gjøre en god showcase med internasjonale beslutningstakere til stede er god på Bylarm.

Bylarm er utvilsomt den viktigste arenaen for å internasjonalisere norsk bransje, og på den måten gir Bylarm et viktig bidrag til den som kan være den norske drømmen. Økt bruk av norsk musikk på hjemmebane gir bedre muligheter for eksport. Eksport gir oppmerksomhet på hjemmebane. Norsk musikkbransje er avhengig av vekselvirkningen mellom å reise ut og invitere det store utland hjem. Bylarm er den viktigste aktøren i dette arbeidet, og er en helt sentral driver i internasjonaliseringen av norsk musikk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook