BLOGGER: Eirin Kristiansens første bok gikk rett til topps på boklista for generell litteratur. Faksimile av omslaget
BLOGGER: Eirin Kristiansens første bok gikk rett til topps på boklista for generell litteratur. Faksimile av omslagetVis mer

Ukas mestselgende bok får meg til å føle meg som en smådeprimert norsklærer

Hva skal bloggerne med forlag, egentlig?

Kommentar

Blogger Eirin Kristiansen (21) topper bestselgerlista for dokumentar- og faktabøker for andre uke på rad.

Det er et dårlig tegn for norsk språk og rettskriving - og for norske forlag.

Ikke fordi mote- og livsstilsbloggene er den oppvoksende generasjons favorittlesestoff. Det er trolig en større utfordring for mediefolk som meg selv, som skal jobbe hardt med å få like mange lesere til denne kommentaren, som Kristiansen & co har på sine daglige poster.

Forlagene har for lengst skjønt at de må samarbeide med bloggerne, ikke konkurrere med dem. Det ser ut til å ha blitt en universell sannhet at enhver blogger med et respektabelt antall lesere, før eller siden må utgi bok. Svært mange av dem blir bestselgere.

At forlagene vil ha bloggerne, er derfor ikke så rart. De er blant landets største kjendiser, og de lever av å skrive! Hva bloggerne skal med forlagene, er litt mer uklart.

Eirin Kristiansens «Miss Independent» er en blanding av coffeetable- og selvhjelpsbok, med råd og tips om alt fra påkledning når du har dårlig tid, til innredning av hjemmekontor, «shooting av antrekksbilder», og hva du kan gjøre på en søndag (les en bok!). Alt er dekorert med vakre, duse bilder av Kristiansen selv eller detaljer fra interiøret i leiligheten hennes. Det ser lekkert ut, selv for en som åpenbart er ti-femten år eldre enn målgruppa.

Fra avstand, altså. For selve teksten får meg til å føle meg som en smådeprimert norsklærer, som lurer på hvorfor forlagsredaktøren (eller korrekturleseren, hvis de har noe slikt) har vært så gnien med rødpennen. Jeg har sjelden sett så mange kommafeil, og/å-feil, merkelig setningsoppbygning og misforstått bruk av ord og uttrykk i én bok.

Kjære Pantagruel forlag: Det heter «for å lykkes», ikke «for og lykkes». Det skal være komma mellom helsetninger. Når du setter grenser, gjør du det overfor folk, ikke ovenfor. «Den dag i dag» betyr noe annet enn dere tror. «Det er vanvittig mye tid som blir lagt bak en blogg», står det i et uthevet sitat.

Boka har det samme litt impulsive «fra meg til deg»-preget som Kristiansens blogg, blandet med selvhjelps-sjargong: «Du er din egen lykkes smed», «Vi har alle unike utgangspunkt - utnytt det du har!» Klisjeer og velbrukte ordtak hører vel med til sjangeren. Det samme gjelder kanskje den voldsomme mengden av engelske ord og uttrykk. Selv om den stadige bruken av «complete» i stedet for «hel», klinger veldig rart for meg.

Når vi avisfolk ikke lenger holder oss med korrekturlesere, kan vi vel ikke forvente at bloggerne skal gjøre det heller. Men til nå har bokutgivelser holdt en litt høyere standard. Hva er poenget med å samarbeide med et forlag, hvis de ikke jobber med teksten?

Folk som Kristiansen trenger ikke markedsføring, det ordner de best gjennom egen kanal. Bilder og fotografering er de eksperter på. De største bloggene er velvoksne mediebedrifter, fullt i stand til å betale for trykking og distribusjon selv. Å gå utenom etablerte forlag gjør det tøffere å få innpass i innkjøpsordningen, men det er ikke sikkert de har så store ambisjoner på det området uansett.

Forlagene trenger kanskje bloggerne, men denne boka ser ikke ut til å ha hatt mye nytte av et forlag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook