TOBAKKREKLAME: Helse- og omsorgsminister, Bent Høie (H) svarer Civita om tobakk.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
TOBAKKREKLAME: Helse- og omsorgsminister, Bent Høie (H) svarer Civita om tobakk. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Merkelig om varemerker

Civita er opptatt av å beskytte tobakksindustriens varemerker. Jeg er mer opptatt av å beskytte barn og unge.

Meninger

«De gode intensjoners politikk» har Morten Kinander og Torstein Ulserød kalt kronikken der de går til kamp for tobakksindustriens rett til å markedsføre snus og røyk overfor barn og unge. De skriver at standardiserte tobakkspakninger vil være et dramatisk inngrep i etablerte varemerkerettigheter og store kommersielle verdier.  Intet mer — intet mindre.

Pakningen er tobakksindustriens aller siste reklameplakat. Vi vet at farger og design brukes bevisst for å gjøre produktene attraktive for unge. Det er denne markedsføringen vi vil stoppe ved å gjøre alle tobakkspakninger standardiserte. Kinander og Ulserød nevner ikke barn og unge i sin kronikk. De skriver at målet med standardiserte pakninger er å få ned forbruket. Men målet har aldri vært å hindre voksne mennesker i å snuse eller røyke. Målet har hele tiden vært å hindre at barn og unge begynner.    

Hvert år dør om lag 6600 norske kvinner og menn av sykdommer som følge av røyking. Snusing kan føre til kreft, diabetes 2 og økt dødelighet etter en rekke sykdommer. Bruk av snus under graviditeten øker risikoen for dødfødsel og for tidlig fødsel.  Røykingen blant ungdom har gått jevnt nedover — både innenlands og utenlands. Men Norge skiller seg ut. I de andre landene er stadig færre unge mennesker tobakksavhengige. Her i landet har vi derimot fått en ungdomsgenerasjon som er avhengig av tobakk i form av snus. Det er disse unge menneskene som på sikt skal redde tobakksindustrien fra konkurs. Det er derfor ikke rart at industrien ønsker å opprettholde sin viktigste reklameplakat — en stilig innpakning.

Ulserød og Kinander hevder at standardiserte tobakkspakninger ikke har noen virkning. De tar feil.  Australia innførte standardiserte pakninger som første land i 2012. I februar i år la det australske helsedepartementet fram en omfattende evalueringsrapport som slår fast at standardiserte pakker allerede har hatt en klar effekt på tobakksforbruket. Andelen unge som aldri har røykt, har økt. Det samme gjelder gjennomsnittlig debutalder for røykestart. Flere land følger Australias eksempel. Både Storbritannia, Irland, Ungarn og Frankrike har vedtatt å innføre standardiserte pakninger. 

Ulserød og Kinander mener at standardiserte pakninger er juridisk problematisk. De skriver at produsentenes varemerkerettigheter nyter vern etter flere internasjonale handelsavtaler. Men forholdet til varemerkeretten og Norges handelsrettslige forpliktelser har blitt grundig utredet av Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid med øvrige departementer. Vi mener at forslaget er i tråd med våre internasjonale forpliktelser. Samme vurderinger ble nylig foretatt av et svensk offentlig utvalg, ledet av en erfaren dommer. Utvalget konkluderte med at standardiserte tobakkspakninger vil være et godt tiltak for å redusere tobakksforbruket i Sverige, og at det er forenlig med den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, varemerkeretten, designretten, WTO-retten og EU-retten.

Alle tidligere grep for å redusere bruk av tobakk har blitt kritisert for å være for drastiske i et liberalt samfunn. Ulserød og Kinander stiller seg opp i det samme klagekoret som kritiserte forbudet mot tobakksreklame, forbudet mot å røyke på fly, forbudet mot å røyke på arbeidsplasser og forbudet mot å røyke på serveringssteder.

Historien forteller oss at de færreste savner tiden da det var tillatt å røyke over alt der mennesker ferdes. De to kronikkskribentene i Dagbladet erkjenner også at det er takket være disse reguleringene at røykingen i Norge har blitt kraftig redusert. Men nå mener de altså det er på tide å sette ned foten. For å beskytte tobakksindustriens varemerker og store kommersielle verdier. Da foretrekker jeg de gode intensjoners politikk. Og min intensjon er å beskytte barn og unge. Ikke tobakksindustrien.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook