- 5S61P023.jpg -->Ved hjelp av riktig kosthold kan du styrke hukommelsen, øke kreativiteten, forebygge depresjoner og bremse aldringen. Hemmeligheten ligger i «steinalderkostholdet», ifølge en ny bok om hjerneforskning.

- Mange tror at hjernen har et forutbestemt potensial og at det er lite eller ingenting man kan gjøre for å endre det. Men all forskning viser at hjernens kapasitet også avhenger av hva du spiser. Det betyr at du kan forbedre hjernen din, sier den amerikanske helsejournalisten Jean Carper (69), forfatteren av boka «Din mirakelhjerne» som kommer ut på norsk seinere denne måneden.

- Det er selvsagt ikke slik at en «dum» person kan spise seg til geni. Men kostholdet hjelper deg å utnytte hjernekapasiteten best mulig, sier Carper til Dagbladet.

Steinaldermat
Hun hevder at «steinalderkosthold» er det beste for hjernen. For at hjernen skal fungere optimalt, må den få mat som er forenlig med dens eldgamle genetiske opprinnelse. Våre forfedre sanket planter, jaktet og fisket i tusenvis av år før de begynte å dyrke korn og holde husdyr. I dag har kostholdet endret seg mye i forhold til steinalderen, men det har ikke genene våre.

- I dag er det milevis mellom kostholdet og hjernens behov. Hjernen vil ha steinalderkost, men får burgere og cola. Resultatet blir den reneste sultkatastrofen i hjernens indre landskap, sier hun.

Frukt og grønt
«Kampen om hjernen» foregår mellom de frie radikalene og antioksidantene. De frie radikalene angriper og ødelegger cellene, deriblant hjernecellene. Antioksidantene bekjemper disse frie radikalene. Forskerne mener at antioksidantene bidrar til å styrke hjernekapasiteten og utsette aldringsprosessen. Disse «gode hjelperne» finnes det mye av i frukt og grønt, og særlig i svisker, blåbær, hvitløk, jordbær og spinat.

- Dyreforsøk viser at mye spinat, jordbær og blåbær er med på å avverge den svekkelsen av hjernefunksjon og hukommelse som setter inn med alderen, sier Carper.

Spis feit fisk
Hun mener at det viktigste vi kan gjøre for hjernen vår, er å spise feit fisk, eksempelvis ansjos, ørret, laks, makrell, sardiner, sik, sild og tunfisk. Feit fisk inneholder blant annet fiskeolje av typen omega-3. Carper refererer til dyreforsøk som viser at slike oljer bedrer læringsevnen. Ifølge psykiater Joseph R. Hibbeln ved National Institutes of Health i USA minker fiskeolje også risikoen for å få depresjoner.

- Flere forskningsrapporter tyder på at fiskeolje er med på å regulere produksjonen av serotonin, som er kjent for å kunne skape en følelse av velvære. Deprimerte har ofte for lite serotonin, sier Jean Carper.

Carper sier fettet vi får i oss er noe av det mest avgjørende for om hjernen fungerer godt eller dårlig. Mens undersøkelser viser at jo mer mettet fett dyr får i seg, desto mer svekkes hjernen og hukommelsen deres. Dyr som får ftr med mye mettet fett, som blant annet er i h-melk og smør, lærer langsommere.

Enumettede fettsyrer, som vi blant annet finner i olivenolje, er derimot med på å avverge hukommelsestap og svekkede åndsevner når vi blir eldre, viser en italiensk studie.

Koster lite
- En stor nederlandsk studie blant 1300 eldre menn viser at de som fikk i seg mest omega-6-fettsyrer, som hovedsakelig finnes i margarin og sauser, var 75 prosent mer utsatt for kognitiv svekkelse (deriblant hukommelsestap) enn de som inntok minst omega-6, sier Carper videre.

- Med vårt vestlige kosthold gjør vi omtrent alt det som står i vår makt for å ødelegge hjernen vår, sier Carper. Hun synes ikke at hun ofrer noe når hun følger det hun kaller «hjernedietten».

- Når jeg skal kose meg, tar jeg gjerne litt rødvin og sjokolade. I moderate mengder er det bra for hjernen, fordi begge deler inneholder antioksidanter som er bra for hjernecellene, sier hun.

Råd for et klarere hode

 

Søk i skattelistene