- eple230.jpg -->Ett lite eple om dagen kan kutte dødsrisikoen fra kreft og annen sykdom med 20 prosent, hevder britiske forskere.

Selv en svært liten økning i ditt daglige inntak av frukt og grønnsaker kan utgjøre stor forskjell for helsa di, ifølge britiske forskere i Cancer Research UK.

Ifølge forskningsprosjektet kan ett eple eller én appelsin daglig redusere risikoen for å dø av kreft eller andre sykdommer med 20 prosent, sammenliknet med hvis man ikke spiser frukt og grønt, melder BBC.

Resultatet er gyldig uavhengig av folks alder, blodtrykk og hvorvidt de røyker eller ikke.

Forskningen er en del av det europeiske prosjektet European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) og involverer mer enn 500.000 mennesker i 10 land. Prosjektet studerer sammenhengen mellom kreft og matvaner.

- Disse tidlige resultatene er lovende og kan legges til den voksende bevismengden at økning i mengden frukt og grønnsaker vi spiser kan ha en beskyttende effekt mot kreft, sier Sir Paul Nurse i Cancer Research UK til BBC.

Også mot hjerte- og karsykdommer og slag er det funnet at frukt og grønnsaker kan ha en svært positiv og preventiv effekt. Lave nivåer av C-vitaminer er koblet til høyere dødelighet fra hjertesykdom og slag for både menn og kvinner.

Kreft og mat
En annen fersk britisk studie anslår at opp til en tredel av alle britiske krefttilfeller kan kobles til mat og drikke den rammede har konsumert.

Studien hadde sett på 400.000 europeiske kvinner og menn og funnet at mange av krefttilfellene var et resultat av lavfiber-dietter, og dermed mulig å forebygge.

Det ble særlig advart mot salami, bacon, skinke og pølser, som i store mengder kunne øke kreftrisikoen betydelig, heter det i en nyhetsmelding på nettsidene til Cancer Research UK.

Les mer hos BBC: Fruit and veg cut disease risk

 

Søk i skattelistene