- tor17.jpg - - >Årsaken til at du lett blir solbrent, kan være at du spiser for lite fisk. Makrell i tomat et par ganger i uka kan gi resultater!
GLADE LAKSER: Tromsø-spillerne Lars Iver Strand og Morten Gamst Pedersen har slikket sol i hele sommer, uten å bli solbrente. Og begge spiser feit fisk flere ganger i uka.
Foto: Kaja Baardsen
TROMSØ (Dagbladet): Årsaken til at feit fisk hjelper mot solbrenthet, er at den inneholder omega-3.
- Det er helt sikkert at omega-3 har en positiv effekt, og en kilde til det er fisk, sier professor Lesley Rhodes ved Universitetet i Manchester til Dagbladet.
Hun har forsket i en årrekke på omega-3s påvirkning på huden, og mye av forskningen hennes er publisert i det seriøse tidsskriftet The Lancet.
Huden vår består blant annet av flerumettede fettsyrer. Skal den fungere godt, er det avhengig av en god balanse mellom fettsyrene, ifølge Rhodes.
I dag er fiskefettet stort sett helt erstattet med plantefett. Det gir ubalanse. Og en overvekt av plantefettet skal gjøre huden mer utsatt for solbrenthet.
- Suppler
Med andre ord: Blir du lett solbrent, kan årsaken være at det er noe i veien med kostholdet ditt. Forskningen til Rhodes indikerer også at omega-3 kan virke forebyggende mot hudkreft.
- Det betyr ikke at man kan slutte med solkrem og klær fordi man spiser fisk. Bildet er mer sammensatt enn som så, og det beste er nok både å få i seg omega-3 og bruke solkrem, sier Rhodes.
Både fisk og omega-3-kapsler kan benyttes. Men det er foreløpig uklart hvor små mengder man kan greie seg med. I testene har hun operert med doser på tre gram daglig i form av kapsler.
- Seriøs forskning
Professor Bjarne Østerud ved Universitetet i Tromsø stadfester at Rhodes har rett: Det er en sammenheng mellom solbrenthet og omega-3-inntaket.
- Dette er kjent, og påvist ved direkte målinger, sier Østerud, som har sett på Rhodes' tidligere publiserte materiale.
Professorkollega Edel Elvevoll ved avdeling for næringsmiddelteknologi på Fiskerihøgskolen i Tromsø er enig.
- Absolutt seriøs forskning, stadfester hun.
Makrell i tomat
Skal du spise feit fisk, er mulighetene flere. I første omgang er laks, ørret, sild og makrell opplagte alternativer som kan fungere som solfaktor, ifølge Eidis Biehler i Eksportutvalget for fisk.
- Det beste er makrell, sier Biehler.
- Har du makrell i tomat på brødskiva et par ganger i uka, er du godt i gang.
Ifølge Biehler kan også krabber og reker ha samme effekt ved tilstrekkelig inntak.
- En rekke studier tilsier at det er en klar sammenheng mellom redusert hudinflammasjon og omega-3. Dette tror jeg også på selv, og har spist godt med fisk de tre siste ukene, sier Biehler, som for øyeblikket er på sommerferie.



Anbefal artikkelen via e-post
Anbefal artikkelen via mobil
Skriv ut artikkelen