Kan redusere faren med 50 prosent.
Washington (ANB-AP): Kvinner som får i seg store doser D-vitamin har markant lavere risiko for å få brystkreft, ifølge ferske studier.
To nye undersøkelser underbygger allerede sterke beviser for at D-vitamin kan bidra til å forhindre utbrudd av flere typer kreft.
En av undersøkelsene viser at høye nivåer av D-vitamin kan redusere faren for å få brystkreft med hele 50 prosent, mens bare svakt økte nivåer av vitaminet reduserer risikoen for brystkreft med 10 prosent.
Den andre studien viser at kvinner som oppholder seg mye ute i sollys eller på andre måter fikk i seg mye D-vitamin gjennom maten eller tilsetninger – spesielt mens de var i tenårene – hadde mellom 25 og 45 prosent mindre sjanse til å utvikle brystkreft.
– Eksponering for D-vitamin, spesielt i perioden da brystene er under utvikling, kan være viktig, sa lederen for den kanadiske undersøkelsen, Julia Knight ved Mount Sinai-sykehuset i Toronto.
Undersøkelsene ble lagt frem under et møte i den amerikanske foreningen for kreftforskning tirsdag.
Kroppen produserer selv D-vitamin ved eksponering for sollys, noe som igjen er omstridt fordi det øker faren for hudkreft. D-vitamin finnes også i laks, tunfisk og andre fete fisker. Samtidig finnes det en rekke kosttilskudd som inneholder D-vitamin. (ANB-AP)



Anbefal artikkelen via e-post
Anbefal artikkelen via mobil
Skriv ut artikkelen