Kan forklare hvorfor flere får kreft i Nord- enn i Sør-Europa.

(Dagbladet.no): Mange krefttyper forekommer hyppigere i Nord- enn i Sør-Europa, og nå kan danske forskere ha funnet ut hvorfor: I en studie har de kommet til at et kosthold med mye olivenolje kan beskytte mot celleskader som i sin tur kan føre til kreft, melder BBC News.

I studien, som er publisert i Federation of American Societies for Experimental Biologys journal, undersøkte forskerteamet fra Københavns Universitetshospital 182 menn sunne menn mellom 20 og 60 år fra fem europeiske land, og fant ut at når de fikk 25 milliliter olivenolje om dagen, hadde de redusert nivå av et stoff som indikerer celleskade.


8oxodG
Testpersonene fikk enten jomfru-, vanlig eller raffinert olivenolje over en periode på to uker. På slutten av studien målte forskerne nivået av stoffet 8oxodG, som indikerer oksidativ skade på cellene, i mennenes urin. Oksidativ skade er en prosess der ei celles stoffskiftebalanse blir forstyrret av at den blir utsatt for stoffer som danner frie radikaler, som i sin tur skader den.

På slutten av studien hadde mennene omtrent 13 prosent mindre 8oxodG enn to uker før. Dessuten hadde de nordeuropeiske mennene høyere 8oxodG-nivå enn de søreuropeiske mennene på begynnelsen av studien, noe som støtter antakelsen om olivenoljas gunstige virkning.

Olivenolje inneholder fenoler, sammensatte stoffer som antas å ha en kraftig antioksiderende virkning. Men siden mennene fikk olivenolje av varierende kvalitet, med varierende fenolinnhold, er det usannsynlig at det er forklaringen på resultatene. Isteden tror de danske forskerne at de enumettede fettsyrene i olja har æren.

- Disse dataene beviser at å spise olivenolje forklarer forskjellen i krefttallene mellom Nord- og Sør-Europa, skriver forskningsleder Henrik Poulsen i journalen.


Skeptisk
Informasjonsmedarbeider Anthea Martin ved det britiske Cancer Research maner imidlertid til edruelighet når det gjelder resultatene.

- Kostholdets innvirkning på kreftrisikoen er svært kompleks på grunn av de mange forskjellige bestanddelene i maten vi spiser. Selv om denne studien antyder at olivenolje kan redusere skader på DNA som kan lede til utvikling av kreft, trengs mer langvarig forskning for å bekrefte virkningene, sier informasjonsmedarbeideren og legger til:

- Vi vet at et sunt og balansert kosthold som omfatter rikelig med grønnsaker og frukt, og et begrenset inntak av rødt og behandlet kjøtt, kan bidra til å minske risikoen for å få kreft.

 

Les også

Søk i skattelistene