Ingen tvil: Omega- 3- fettsyrer reduserer hjertesykdom og dødelighet.
Det ble i fjor publisert en metaanalyse (en gjennomgang av flere studier) som konkluderte med at omega-3-fettsyrer ikke hadde noen effekt.
Nå viser det seg at studien hadde metodologiske mangler.Publisiteten den fikk skapte naturlig nok stor forvirring blant folk, ikke minst hos helsepersonell.
- Det stemmer ikke at omega-3 er verdiløst. Fiskefett har tvert i mot en fantastisk forebyggende effekt mot hjerte-karsykdommer, sier professor eremitus Knud Landmark til Dagbladet.no.
Han har sammen med professorene Ivar Aursnes og Åsmund Reikvam ved Institutt for farmakoterapi, og Carina S. Alm ved Nasjonalforeningen for folkehelsen, gjennomgått studiene som metaanalysen bygget på. De endte med en ganske annen konklusjon. Den er gjengitt i siste nummer av Tidsskrift for Den norske lægeforening.
Det er spesielt blant hjertepasienter at den gode effekten slår ut:
I en italiensk studie omfattende vel 5600 pasienter som hadde gjennomgått hjerteinfarkt, ble halvparten behandlet med 1 gram omega-3-fettsyrer pr. dag ( i tillegg til annen hjertemedisin). Etter 3,5 år var hyppigheten av hjertedød og plutselig død redusert med henholdsvis 35 prosent og 45 prosent - sammenlignet med dem som ikke fikk et slikt tilskudd.
Lignende funn er gjort i en stor japansk studie.
- Det er derimot gjort en undersøkelse i Rogaland, blant friske, der det ikke så ut til at omega-3-tilskudd hadde noen virkning. Dette kan komme av at deltakerne fra før hadde høyt innslag av fisk i kostholdet, Det ser ut til at kroppen ikke nyttiggjør seg 'ekstradoser' av omgea-3. Det holder trolig med 1 gram om dagen for de fleste - enten via fet fisk eller som kapsler, sier Landmark.



Anbefal artikkelen via e-post
Anbefal artikkelen via mobil
Skriv ut artikkelen