Gravide skremt av Helsedirektoratets alkoholkampanje.
Kampanjen skremte vettet av mange gravide. Flere oppsøkte legen og ba om abort fordi de hadde tatt en pils eller en drink tidlig i svangerskapet, skriver Bergens Tidende.
Skaper angst
Norsk Gynekologisk Forening har i et brev til Helsedirektoratet reagert på kampanjen, der de hevder den skaper unødig angst.
- Vi har flere eksempler på at kvinner kommer til fastlegen sin og ber abort fordi de har tatt et glass vin eller en drink tidlig i svangerskapet. De henviser til kampanjen som forteller dem at dette kan føre til alvorlige skader for fosteret. Når de kommer til legen eller poliklinikken er de innstilt på at abort er det eneste rette, sier overlege dr. med. Knut Hordnes ved Haukeland universitetssykehus til bt.no.
Blir beroliget
Men han kjenner ikke til at noen faktisk har tatt abort.
Hordne sier at de i fleste tilfeller blir kvinnen beroliget av legen og overbevist om at hun kan fortsette svangerskapet.
Gynekologforeningen er ifølge Hordnes i hovedsak positive til kanmpanjen, men mener den er unyansert.
- Det er forskjell på et begrenset alkoholinntak de første ukene av svangerskapet og et vedvarende og stort alkoholbruk.
Ingen dokumentasjon
Han viser til at det foreløpig ikke er dokumentasjon på at små mengder alkohol kan skade fosteret ved at det kan føre til lærevansker og konsentrasjonsproblemer senere i livet.
Hadde tatt noen utepils
En annen gynekologspesialist, Kristina Johannessen, opplevde to tilfeller der pasienter vurderte abort fordi de hadde tatt noen utepils i tiden før de ble gravide.
- Jeg fikk snakket dem fra det. Det er all grunn til å være opptatt av kvinners drikkemønster, men det blir feil å fokusere så sterkt på små mengder når forskningen omkring skadevirkningene er så usikre, sier hun til bt.no.



Anbefal artikkelen via e-post
Anbefal artikkelen via mobil
Skriv ut artikkelen