MISFORNØYD: Designer Calvin Klein mener klesgiganten, som han grunnla i 1968, burde være mer selektiv når det kommer til hvilke modeller som fronter merket. Foto: Stella Pictures
MISFORNØYD: Designer Calvin Klein mener klesgiganten, som han grunnla i 1968, burde være mer selektiv når det kommer til hvilke modeller som fronter merket. Foto: Stella PicturesVis mer

Calvin Klein ikke imponert over at Jenner fronter klesgigantens undertøyskampanje

Mener imidlertid at Justin Bieber er et bra valg.

(Dagbladet): Etter mange år med reality-serien «Keeping Up with the Kardashians» er ikke Kendall Jenner (20) bare en av verdens største tv-stjerner, hun er også en velbrukt internasjonal modell.

Blant merkenavnene hun har samarbeidet med er klesgiganten Calvin Klein, hvor hun står i spissen for deres seneste undertøyskampanje.

Én av dem som ikke er like imponert over valget om å bruke henne i markedsføringen, er motedesigner og grunnlegger av merket, Calvin Klein.

- Hun er helt sikkert en søt, ung dame, men det er ikke et valg jeg ville gjort, selv ikke i dag, sier han, ifølge Harper's Bazaar.

- Millioner av følgere Selv valgte Klein å selge klesmerket i 2002, og kan dermed ikke bestemme hvordan produktene markedsføres overfor forbrukerne. Det stopper ham imidlertid ikke fra å ha en mening.

- I disse dager blir modellene betalt ut i fra hvor mange følgere de har i sosiale medier, og ikke fordi de representerer kjernen av designerens arbeid. Det forsøkte jeg alltid å gjøre, sier han. 

I fjor ble det også kjent at popstjerna Justin Bieber låner både ansikt og kropp til Calvin Kleins nye kampanje. I motsetning til Jenner, synes Klein at valget om å signere artisten var riktig.

Mens Jenner sikter høyt med sine over 54 millioner følgere på Instagram, har Bieber imidlertid 65 millioner følgere.

- Når jeg sier at jeg liker Bieber i kampanjen, er det fordi jeg liker ham. Ikke fordi han har millioner av følgere.

- Har et poeng Moteekspert og redaktør i Vixen, Ida Elise Einarsdottir, mener supermodellen virkelig er i vinden for tiden. 

- Kendall Jenner er på alles lepper for tiden. Hun går på catwalken for noen av verdens fremste designere og motehus. Hun figurerer i de mest toneangivende motemagasinene. Hun er blant favorittene til motemoguler som Chanel-sjef Karl Lagerfeld. Og hun er en av våre fremste it-girls, sier hun til Dagbladet.

Hun forklarer videre at det å bruke Jenner i sin markedsføring har vært et løft for klesgiganten.

- For et merke som Calvin Klein, som med sitt store comeback nå er avhengig av å fremstå som ungt, oppdatert og moderne, er hun med andre ord kanskje den perfekte kampanjemodell.

- Når det er sagt er det ikke første gang Kendall, sammen med andre it-girls som modellkollega Gigi Hadid, har fått kritikk for å flyte på kjendisfaktoren - både som en vei inn i bransjen og som grunnlag for deres «claim to fame». Sånn sett har Calvin Klein et poeng.

- Framstår sytete - «Problemet» er bare at mye har forandret seg siden Calvin Klein solgte merket for 14 år siden, og sosiale medier er, enten man liker det eller ikke, en integrert del av motebransjen.  Det virker ikke som Calvin Klein har mye forståelse for, og det kan fort få ham til å fremstå som en litt sytete, gammel mann hvis utblåsning mest sannsynlig ikke vil skade verken Calvin Klein som merke eller Kendall Jenner nevneverdig. 

Andre stjerner som har strippet ned til bare trusa for Calvin Klein er Eva Mendes, Hilary Swank, Mark Wahlberg, Kellan Lutz, Mechad Brooks, Fernando Verdasco og den japanske atleten Hidetoshi Nakata.

FÅR KRITIKK: Calvin Klein solgte merket i 2002, men har fortsatt en mening om hvordan klesgiganten fronter produktene. Foto: Stella Pictures Vis mer