MOTEINTERESSERTE:  Menn bruker mer og mer penger på mote viser nye tall. Foto: NTB/SCANPIX
MOTEINTERESSERTE: Menn bruker mer og mer penger på mote viser nye tall. Foto: NTB/SCANPIXVis mer

Nå shopper menn mer klær enn kvinner

Herremote har blitt «big business».

En undersøkelse gjennomført av bank- og finansselskapet Barclays viser at klesindustrien generelt har hatt nedgang i 2015, utenom ett marked; nemlig herremote.

Ifølge undersøkelsen økte herremote med omtrent 24 prosent i året som gikk, og det spås å øke ytterligere de kommende årene.

Andre undersøkelser viser at herremote har hatt en gradert stigning de siste årene, og at det dermed ikke er en tendens som bare har vist seg i 2015.

Herremote har nesten hatt en dobbel økning sammenlignet med kvinnemote på verdensbasis fra 2011, skriver Luxury Daily basert på tall fra konsulentfirmaet Bain & co.

Mer mote rettet mot menn
- Flere rene herremerker har blitt etablert, i tillegg til at kjente og etablerte motehus som tidligere kun har hatt damekolleksjoner, nå starter med herrekolleksjoner, sier Helge Reyes, avdelingsleder for herreavdelingen på konseptbutikken YME.

BEST KLEDDE?: Programleder og danser Stian Blipp har blitt kåret til Norges best kledde flere ganger. Her fra kinopremiere i sommer. Foto: Stella Pictures. Vis mer

Stylisten Eirik Mogseth, mener at herremoten er et mindre «utforsket» område, som gjør det interessant for flere designere og motehus å ta tak i.

- Mye av kvinnemote er allerede «gjort» og «sett», mens det på herresiden er mange flere interessante trender å ta tak i - både nye og innovative, samt mer historiske tendenser, påpeker Mogseth.

- Menn tar ansvar
Øystein Aurlien, senterleder på Paleet i Oslo bekrefter den økte etterspørselen, og mener at interessen for herremote kan skyldes at menn føler presset fra kvinner til å presentere seg stilig og på en elegant måte, spesielt i jobbsammenheng.

- En årsak kan være en slags «skjult kamp for menns likestilling». I flere bransjer ser vi at kvinner har en sterk fremmarsj - og kvinner har alltid hatt en større krav på seg til å kle seg riktig. Dette fører til at også menn ser at de er nødt til å ta ansvar for eget utseende.

Sosiale medier
Ekspertene mener at sosiale medier er en av hovedårsakene til den økte interessen for herremote de siste årene.

POPULÆRT: Streetwear har blitt populært blant mange menn de siste årene. Her fra motebegivenheten i Pitti Uomo tidligere i år. Foto: Julien Boudet/BFA/REX/Shutterstock Vis mer

- Sosiale medier som Facebook og Instagram gjør at man portretterer seg selv, og det er viktig å se bra ut for mange til enhver tid. Tenk bare så mye selfie-kulturen har gjort for vårt skjønnhetsideal -  det gjelder også menn, sier stylist og motejournalist Lars Midtsjø.

Streetwear vs. dress
Paleet ser en sterkere interesse for herremote, men opplever ett lite skifte i kjøpevanene til menn.

- Dresser hadde ett litt vanskelig år i 2015, men samtidig ser vi for eksempel at markedet for sneakers tok av noe enormt i fjor, noe som køene utenfor YME var et tydelig tegn på, understreker senterlederen Øystein Aurlien.

Lars Midtjø peker imidlertid på at det i det store og hele egentlig er dresser og andre formelle klær, som ofte koster mye penger, som står for den store økningen av salg av herremote, selv om det har vært en økning i streetwear-kulturen de siste årene.

HYLLES FOR GOD STIL: Chirag Patel fra Karpe Diem har blitt kåret som årets best kledd mann to år på rad på Costume Awards. Her fra Costume Awards i fjor. Foto: FameFlynet Norway Vis mer

Nettbutikker
Lars Midtsjø mener også netthandel har bidratt til å øke omsetningen innen herresegmentet.

- Menn har ofte dårlig tid, og da passer det bedre å klikke seg inn på en nettside enn å bruke lang tid i en butikk. Jeg tror også mange menn har sosial angst for klesbutikker medfødt - denne angsten slipper man på nettbutikkene.

Dårlige tider
Selv om flere undersøkelser spår ytterligere vekst innen herremote de kommende årene, mener Lars Midtsjø at det er dårligere tider i møte når det kommer til herremote på et globalt nivå.

- De enorme tallene luksussegmentet har opplevd, kommer til å synke på grunn av Kinas dårlige økonomi, hvor mye av omsetningen har ligget. Men interessen og omsetningen kommer til å bestå i vesten, da luksussegmentet for menn har store tradisjoner i Europa.

SOSIALE MEDIER: Nick Wooster er blant mennene som bidrar til herremotens oppgang gjennom hyppige oppdateringer på instagram. Foto: Pierre Teyssot / Splash News Vis mer