Kjell Nupen er åpningsutstiller i Sørlandets Kunstmuseum. Samtidig blir hans maleri belyst i en ny bok av kunsthistorikeren Svein Thorud og poeten Paal-Helge Haugen.

Kjell Nupen

  • Forfatter: Haugen, Paal-Helge og Svein Thorud
  • Forlag: Labyrinth Press
I Thoruds tekst tegnes iscenesetteren Nupen, som bevisst arbeider med tematiske serier og visualiserer visse grunnideer innenfor konseptuelt definerte prosjekter. Haugen framholder derimot forholdet til landskapet som en «persepsjonens grunnlinje» hos Nupen, og ser dette kunstneriske kjerneområdet som malerens viktigste utforskningsfelt. Begge betoner maleriske og motiviske skift som typisk for et kunstnerskap, som profilerte seg på hjemmebane allerede mot slutten av 70-tallet.

Oslo - Düsseldorf
Nupens utdanningsmessige bakgrunn fra akademiene i Oslo og Düsseldorf ga ham begge steder kontakt med et politisert kunstmiljø, og en sensurert tittel som «Ulrike M» fra 1976 vitner tydelig om den heftige terroristdebatten han ble konfrontert med på tysk grunn. Hans måte å forsterke tematiske kontraster med materialmessige motsetninger, var nok også influert utenfra. Og ble et typisk uttrykk for en «kritisk realisme», som (i motsetning til det Thorud skriver) opponerte mot hjemlige ml-eres dogmatisme.

En mer meditativ side hos maleren slo gjennom på 80-tallet, der markante innslag av arkaiske symboler og skriftbrokker viste til at samtidskritikken måtte vike for dialogen med forgangen historie. Seinere kom rent regionale elementer som rosemaling inn på repertoaret, og Thorud tar også opp det hyppige krukkemotivet med mytisk forankring og skiftende aspekter fra fruktbarhets- til forgjengelighetssymbol. Derfor konkluderer han med å se Nupen som en i hovedsak romantisk orientert kunstner i en tekst, som hadde tjent på både innstramminger og et større format.

Haugen nærleser
Paal-Helge Haugens bidrag har en helt annen tematisk tetthet og språklig spenst, som sikkert skyldes poetens nære samarbeid med maleren om flere prosjekter. Haugen nærleser utviklingen av de ulike skift i Nupens naturbaserte bilder, og følger en reise med topografiske nedslag fra New Mexicos ørkenflater via åpne sørlandske kystlinjer og inn i bratte dalformasjoner og opp mot mektige fjellmassiv. Han understreker hvordan en forflytting av blikket fungerer som en oppryddingsaksjon i forhold til det velkjente, og beskriver hvordan overgangen til en annen optikk spiller sammen med nyvinninger innenfor teknikken.

Nupens varierte og vedvarende landskapsprosjekt har eksistensielle overtoner, som tydelig kommer til uttrykk i fjellbildenes spenning mellom den geometriserte formen og en oppdreven penselskrift. Denne motsetningen problematiserer en umiddelbar persepsjon av motivet, og naturen framtrer som et åpnet vekselspill mellom nedbrytende krefter og skapende energi. Skogbunn-serien «Hjemsted» rommer noe av samme doble artikulering, ved at de både lokker og stenger blikket ute. Eller for å si det med Haugen: «Den samklang som mennesket kan kjenne med denne materien, kan aldri bli noko anna enn eit ekko frå overflata.» Paal-Helge Haugen gjør derimot sitt beste for å komme under overflaten på Nupens maleri.

 

Søk i skattelistene

 
 

 TEGNESERIER - Dagens striper

Pondus av Frode Øverli

 |  Les flere i arkivet |  Les andre tegneserier

© Øverli. distr. strandoverli@yahoo.com