- Gruppe 1 -->Intenst, velspilt drama om kvinnes tragedie.

5

Gledens Hus

  • Regi: Terence Davies
  • Opphavsland: Storbritannia
Det fins ikke glede i «Gledens hus». Dette er depresjon av høy klasse.

Den som ikke blir litt trist til sinns av Terence Davies' filmatisering av Edith Whartons roman må være velsignet med oseaner av optimisme. Filmen er verdt en forbigående nedtur - en svært vellaget historie om en kvinnes fall fra nåde og de sosiale konvensjonene som felte henne - full av subtile observasjoner og ditto dialog.

Gifteferdig
Det er i disse spissfindighetene det meste av spenning og dramatikk ligger gjennom to timer og 20 minutters selskap med New York-sosietetens fasadefikserte tilværelse anno ca. 1920. Lily Bart (Gillian Anderson) tilhører den, en ung kvinne i såkalt gifteferdig alder. Ekteskap er, som det sies, hva man er oppdratt til.

Hun bør dermed gifte seg til penger, men er stolt, vil være uavhengig og er egentlig mest opptatt av kvinnebedåreren Lawrence Selden (Eric Stolz), gjensidig interessert. I et miljø hvor lyst og svik skjules bak blondebehengt representasjon blir Lily et offer for en nådeløs vev av fordekt tale, kynisk manipulasjon og giftig løgn.

Gripende og trist
Ettersom ytre framtoning fortsatt har vekt, og samfunnet ennå i dag legger sosiale feller for kvinner på visse felt, har «Gledens hus» fremdeles sin tematiske aktualitet.

Davies' tette framstilling av omgivelsene gir en nesten klaustrofobisk følelse av figurenes sosiale fangenskap. Den passer, om det nå kan bli i overkant mye tungpusting ved godssøylene innimellom.

Lily er en gripende kvinneskjebne, godt håndtert av Gillian Anderson. Hun er et uventet valg til rollen, men greier overgangen fra «X-Files» med glans i nedtonet formidling av balansespillet mellom det dannede ytre og tilbakeholdt sårhet. Heller ikke Eric Stolz, Dan Aykroyd eller Anthony LaPaglia er skuespillere vi venter å se i et periodedrama, men de fungerer fint - kanskje nettopp av den grunn.

I all sin tristesse en sitrende, intens og fengslende tragedie.

 

Les også