tirsdag 04.01.2011 www.start.no
kulturkulturlitteratur
 
film
musikk
litteratur
  forfattere
  anmeldelser
  første kapittel
  diktbasen
  diktkammeret
  diskutér!
scene
tegneserie
tv og medier
kronikker

kultur - arkiv
Dagbladet.no
 nyheter
  · innenriks
  · utenriks
  · oppdatert 48t
 på din side
  · bil og trafikk
  · data og teknologi
  · helse/sex/samliv
  · trivsel
  · reise
  · økonomi/karriere
 sport
  · fotball
  · tippeligaen
  · premier league
  · spill og vinn
 kultur
  · film
  · litteratur
  · musikk
 fredag
  · hva skjer?
 kunnskap
 magasinet
  · vin


Blink
Vennetjeneste
Rett pris
Finn beste pris!
Noen som passer
...for meg.
Litt lettere
Vår nye vektklubb!
Pluss
db.no på mobil, tekstarkiv +++
Humor911
Historier, bilder og annen mailhumor
Pondus
... og flere tegneserier!
123 spill NY!
Gratis spill!
Meninger/Debatt
Rop ut!
Foto
Fotoalbum og bildebestilling
Weblogg
Dynamisk logg
i lomma mobil
Varsel, ringelyder, logoer +++
Været
Norge og verden
Sofaligaen
Taktisk fotballspill
Drømmelaget
Mitt drømmelag 2004. Bli med!
Manager'05
Premier League-spillet
TV-program
59 kanaler, SMS-varsel
Kino
Alle byer
Snakk
103103113199920 personer venter på deg
Trynefaktor
Stem på et tryne
Test deg selv
Helt uformelt
Nettmøter
Spør og få svar
Bildeserier
Bla i bilder fra hele verden!
Nettskolen
Nettet fra A til Å
Torget
Rubrikkannonser

Nettradio

Mer om nettradio

Andre tjenester
Siste 48t.
Overvåker
Nyheter på din hjemmeside
Lommeavis
WAP

Lagrede artikler



Dagens papiravis
Lørdag m/Magasinet


info
Redaktør:
Lars Helle

Korreksjoner
Tips og info
Tips oss:
Epost
Tipstelefon:
24 00 00 00
Sentralbord:
24 00 10 00

du er her: Dagbladet.no > kultur > litteratur > artikkel
oppdatert 22:38
Å ta eit anna perspektiv
RELATERTE LINKER
Send inn ditt dikt!
Delta i Diktkammeret
Les artikkelen senere
Utskriftsvennlig versjon
Tips en venn om saken!
- Når me skriv har me sjansen og fridommen til å vera kva me vil, og det er ei god skriveøving å utnytta denne fridommen, skriver Helge Torvund i Diktkammerets nye leksjon «Å ta eit anna perspektiv».

AV HELGE TORVUND
Mandag 7. mai 2001 11:30,
oppdatert 22:38

Eg er regnet
Eg spelar piano
Eg dreg ei stor våt hand
over bassane
på knausar med nasen i havet
Eg kjem om hausten
som septimar av sølv i lufta
Heilnotar
som ringar seg ut
på vatnet i parken

Slik byrjar eg eit langt dikt som heiter «Eg er regnet», og dette kan vera ein inngang til det temaet me skal ta opp denne gongen. Nemleg den fridommen som diktet gjev oss når det gjeld å identifisera oss med noko anna enn oss sjølv. Me kan skriva ting som ikkje kan uttrykkjast på andre måtar. Ja, som faktisk kunne ha fått folk til å tru at det var noko svært merkeleg med oss, om me sa det i vanleg munnleg daglegtale. Bare tenk på mange av dikta på Diktkammeret. Korleis ville det gått om me byrja snakka slik til ukjente? Eller tenk om eg stod på jernbaneplattforma her på Ogna ein av dei mange regnvêrsdagane i året og venta på toget. Hadde eg gått bort til naboen som stod der, og sagt med djup stemme: «Eg er regnet!» så kunne han blitt passe forvirra. Eller, kanskje aller helst, fått stadfesta sine verste mistankar om meg?

Men når me skriv har me sjansen og fridommen til å vera kva me vil, og det er ei god skriveøving å utnytta denne fridommen, og det kan også gje seg resultat i gode tekstar. Kanskje me har ei kjensle som er full av rørsle. Ei stigande vårkjensle som breiar seg ut og famnar alt me ser. Då kan me gestalta denne rørsla i eit poetisk «eg» som bare finst i dette diktet.

Frå jorda
tett inntil jordflata
oppstår eg
og glid sakte
langs strå og steinar
Eg kjem stigande
langs beina til kalvane på marka
Opp langs dine leggbogar kjem eg
oppover oppover
mot luftmotstand langs trelegger
over brystene dine gjennom håret
Opp gjennom trekronene stig eg
og glid langs måkene sine venger
er i vinden i himmelen sin blå rygg
er i lyden av vind mot kvart lauv
er kvart lite lauv
er i dine celler
er frå jorda og opp

Men det er verdt å leggja merke til at me har eit levande utgangspunkt, noko som gjer at me kan kjenna etter korleis teksten bør verta. Alt er ikkje påfunn og vill fantasi, det vert styrt av noko som me kjenner, og som er med på å bestemma forma og rørsla i diktet. Diktet kan sjølvsagt også vera fri fantasi, men alltid er det noko som spring ut frå våre erfaringar som er med å gje dette form. Noko som og gjer at me kan sjå på det og kjenna etter om det er noko som verkar heilt galt.

Astrid Tollefsen bruker i eit dikt ordet «det» til å gestalte ei kjensle. Det kan også vera effektivt, men gjev sjølvsagt ei anna form for avstand, som om dikt-eget står utanfor og ser på:

det står ved bordet
rekker ikke opp
kryper på gulvet
strekker seg mot vinduskarmen
kryper igjen
leker med seg selv rundt stolben
reiser seg
står ved bordet og ber

… Her ser me at ho nok har erfaringar med dyr i tankane. Ved å skriva «det» vert det mykje meir underleg og ope. Og eg skal kanskje vera litt varsam med å seia kva som er målsetjinga med poesien, men eitt er sikkert at denne metoden er med på å skapa ei underleggjering av omverda, noko som i neste omgang faktisk kan vera med på å trekkja omverda nærare oss, få augene opp for det merkelege me faktisk har kring oss. Andre gonger er kanskje målet å visa måten den menneskelege fantasien rører seg på.

Ein kan også gjera som Robert Bly i diktet «Bli med meg» der han fortel kva diktaren held på med, og inviterar lesaren med til å gå ut av seg sjølv og inn i andre ting:

Bli med meg inn i dei tinga som har kjent denne håpløysa så lenge –
dei utbytta Chervrolet-hjula som hyler i si forferdelege einsemd,
på ryggen i det sølete slagget, som fyllesjuke menn, nakne,
kast i kast ned bakken om natta for til sist å drukne i dammen.
Desse fillete indre slangane, bortslengde på motorvegens skulder,
Svarte og samanfalne kroppar som freista og brast
og vart slengde bort.
Og den krøllete stål-sponen, spreidd utover verkstadbenkane,
stundom ennå varm, ru å halda i handa,
dei som har gitt opp, og lastar styresmaktene for alt,
og desse vegane i Sør-Dakota som føler seg fram i mørkret…
(Gjendikta av Paal-Helge Haugen)

Ein kan og bruke identifiseringa med noko anna som ein av fleire metodar i eit og same dikt. Men dette er krevjande og ein må halda tunga rett i munnen. Her er litt av eitt dikt av trine ness på Diktkammeret der ho gjer dette:

jeg henger her
i dine hender

jeg er et hormon
på gjennomreise

en gåte
under epletreet

Denne opninga til å leva mange andre liv i litteraturen, utvidar jo våre revir som skrivarar enormt. Me kan sjølvsagt vera andre menneske, skriva ut frå deira perspektiv og få fram ting som me ikkje kunne ha sagt med vår eigen munn. Men også velja fritt kva vi vil vera av alt som finst og ikkje finst, kålrabi, avstand, bokstavar, augnevippene til statsministaren. Men problem finst det sjølvsagt her som overalt elles. Me må kjenna etter korleis det vert slik det skal vera, kva som er den rette rørsle i teksten dersom me skal vera den eller det. Av og til blir det fint om me slår oss laus og er absurde, som Michaux som skriv: «Jeg er gong og bomull og snøsang.» Eller leikande med alvoret som når Torgeir Rebolledo Pedersen skriv: «Vi er blåklokkerer og hvetekimere og vi er viet Gud ( i vievannet tilsatt muml av humle).»

Andre gongar kan me la teksten stå fram med alvor og lengt:

Eg er regnet
Om hausten
lengtar eg heim
Då kjem eg attende
og set meg til rette
langt inne på fjellet
og tek nokre prøvande
moll-akkordar
på himmelen sitt enorme klaver




 tips en venn om denne artikkelen

Les også

tipstoppen - mest tipset siste 24 timer
Fem drept i gruveeksplosjon
mest leste saker - siste 24 timer
Filmet dansk professor i sex-orgier på universitetet
Legge igjen lommeboken hjemme? - annonse
Knut (45) havnet på Plata da legen sluttet å skrive ut piller til ham
Davy Wathne rammet av hudkreft igjen
- Jeg ba Siv Jensen forlate backstagelokalet
Her er drømmemannen på ferie - annonse
Ferdigmat du trygt kan spise - tema
Er fuglemysteriet løst?
Får fem års nybilgaranti - tema
96 prosents nedgang i USAs humler på 20 år

Mannskap på norsk skip nedkjempet pirater
Spylte ned somaliere for å unngå kapring.

Vil storme banker og angripe arbeidere
5000 politimenn venter i London.

Natalie Cole ba TV-seerne om nyre
Mailene strømmet inn.

Skottlands kaptein på fylla på spiller-hotellet
Foran andre gjester.

Aper skal hjelpe norske funksjons-hemmede
Disse lurte oss i dag.

- Riv muren rundt privatlivet
Magne Raundalen mener barn lider. Nettmøte klokka 15.45.

Carew vil ha tv-fotball til folket
Kritisk til betaling for landskamper.

Shearer skal redde Newcastle fra nedrykk
Ny manager.

Lurte til seg 40 mill. - slipper straff
Bjarte Baasland (35).

Her søker du: Søk nettet med Google:
Sjekk epost:Husk meg!
 
 
 

Tlf.katalog • Valuta • 123 spill • Hva skjer? • TV • Siste 48Nyheter på din web