- DI_61o26k62.jpg -->I «Memento» lykkes Chris Nolan meget godt med å dra oss inn i tidsforvirret spenning.

5

Memento

  • Regi: Chris Nolan
  • Opphavsland: USA
HUSKER IKKE: Leonard Shelby (Guy Pearce) har ingen korttidshukommelse og må fotografere alle han møter for å holde rede på hvem de er, for eksempel Natalie (Carrie-Anne Moss). Og hvem er han egentlig selv, er blant mysteriene i baklengs fortalte

HUSKER IKKE: Leonard Shelby (Guy Pearce) har ingen korttidshukommelse og må fotografere alle han møter for å holde rede på hvem de er, for eksempel Natalie (Carrie-Anne Moss). Og hvem er han egentlig selv, er blant mysteriene i baklengs fortalte "Memento".
Foto fra filmen

Han nøster sin thriller opp baklengs, men ikke hele tida, for slik å skjerpe vår årvåkenhet. Og den trengs.

Mysteriet
Guy Pearce, best kjent fra «L.A. Confidential», spiller sin hittil beste rolle som Leonard Shelby og bærer brorparten av filmen ved å figurere i omtrent hvert eneste bilde. Shelby er en elegant antrukket mann med dyr bil og et nesten konstant uttrykk av kjølig arroganse. Han så sin kone bli drept og har etter den tid mistet sin korttidshukommelse. Leonard husker langt tilbake, men ikke det siste kvarteret. Et sinnrikt system av fotografier, lapper og tatoveringer holder ham gående i jakten på den som drepte kona.

Hvem som er hvem, hva Leonard selv egentlig har foretatt seg, hva hans fortid som forsikringsetterforsker har med det hele å gjøre - ja, det er mysteriet.

Tanker og sanser
Det er kløktig tenkt og utført, og all ære til Pearce for at han oppnår å gi farge og personlighet til dette skall av en mann. Baklengsteknikken er ingen ny oppfinnelse, men Nolans vri - ved sekvensvis å ta oss forover til der han forlot oss sist - er likevel uvanlig, velfungerende og en stadig interessevekker.

«Memento» blir en merkelig kombinasjon av en labyrintisk tankeprøve og sanseopplevelse, riktignok uten stor emosjonell kraft. Når løsningen kommer, er det fortsatt all grunn til å stille spørsmål og føle forvirring. Antakelig er mye av hensikten nettopp å hensette oss i den tilstand av rådvillhet hovedpersonen så oppjaget håpløst må forholde seg til. Vi må både tenke og hengi oss, og det er definitivt smart underholdning.

 

Les også