Selv den svenske middelklassen vantrives bak fasaden, viser det seg.

4

Familiehemmeligheter

  • Regi: Kjell-Åke Andersson
  • Opphavsland: Sverige
Kjell-Åke Andersson griper fatt i et vanlig, hverdagens tema: mangelen på kommunikasjon og individuell ulykke i en familie med pen villa, to biler, båt og pene naboer. Han bruker et tydelig og greit bilde for å illustrere krisen som kommer - husets grunnmur revner i takt med familielykken.

En kjekk fasade
Inne i villaen holder pappa Bosse (Rolf Lassgård) en kjekk fasade, mens han har problemer på jobben. Mamma Mona (Maria Lundqvist) føler tomhet og blir konfrontert med seg selv gjennom gjensynet med gamlekjæresten, mens en sønn har angst, datteren etter hvert får kontakt med seksuallivet på aller bitreste vis, og minstegutten intuitivt forstår at noe er galt.

Sam Mendes' Oscar-belønte «American Beauty» tok satiren til hjelp for å gå middelklasse- og midtlivsfrustrasjonene etter i sømmene, samtidig som han greide å røre oss. Andersson appellerer definitivt ikke til lattermusklene.

Godt spill
Han rører, derimot, ved å få fram sårhet og svakhet hos sine personer, ved et manus med gode, troverdige situasjoner og presise observasjoner.

Ikke minst er skuespillerne glimrende og absolutt til stede i sine tolkninger.

Andersson har så mye godt å by på at skuffelsen over slutten blir litt vond å bære. Den står ikke i stil til dramatikken. Der Mendes sto løpet ut, sprekker Andersson i siste sving. Kanskje han skulle ta en titt til på «Et dukkehjem».

 

Les også