- DI_64e26k9l.jpg -->Severdig gjen-skaping av Orwells roman.

4

Animal Farm

  • Regi: John Stephenson
  • Opphavsland: USA
AMBISIØS GRIS: Napoleon er et bilde på Stalin i George Orwells bok

AMBISIØS GRIS: Napoleon er et bilde på Stalin i George Orwells bok "Animal Farm" og i filmen basert på den, her i konspirasjon med en bonde bak ryggen på sine undersåtter.
Foto: FILMWEB

«Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre,» skrev George Orwell i «Animal Farm» og gryntet treffende mot Stalins Sovjet. Hans satire er oppfinnsomt dystert festet til lerretet, og det er vel her vi griper til ordene «evig aktuelt».

Orwell og filmen lar dyrs opprør på en gård være et bilde på revolusjonen som gikk så galt. Peter Ustinov gir stemme til grisen Major (Lenin), som i flammende taler maner til kamp mot menneskene og innfører Dyrismen. Etterfølgeren Snøball (Trotskij ved Kelsey Grammer) har ikke kraft nok til å holde unna for den høyst ambisiøse, manipulerende og diktatoriske galten Napoleon (Stalin med stemme av Patrick Stewart), hvilket fører hunder, gjess, hester og mus ut i en ørkesløs tilværelse av undertrykking og frykt.

Border collie-en Jessie (Julia Ormond) er vår sjarmerende forteller, en hund klok av skade og livserfaring. Opplagt er det en fordel å ha kjennskap til romanen, som tross alt refererer til en bestemt historisk epoke, for å få fullt utbytte av John Stephensons kreative gjenskaping.

Men totalitære regimer lever i verste velgående. Orwells fabel mister aldri grepet.

Det er ikke dyrenes eller animasjonens feil at «Animal Farm» i sekvenser blir noe traust av mangel på dramaturgisk oppbygging. Da hjelper det heller ikke en severdig film at musikken lyder som et pompøst stalinorgel.

Liv Jørgensen

AMBISIØS GRIS: Napoleon er et bilde på Stalin i George Orwells bok «Animal Farm» og i filmen basert på den, her i konspirasjon med en bonde bak ryggen på sine undersåtter. Om kommunismen er død, er temaet aktuelt og bærer en severdig film.

 

Les også