- DI_64s26k7h.jpg -->Hevndrama med historien som bindeledd mellom sangnumrene.

4

Vengo - Flamenco i blodet

  • Regi: Tony Gatlif
  • Opphavsland: SP.
DANS PÅ LIV OG DØD: Ildfulle sang- og dansenumre er det viktigste elementet i Tony Gatlifs «Vengo».

DANS PÅ LIV OG DØD: Ildfulle sang- og dansenumre er det viktigste elementet i Tony Gatlifs «Vengo».

Flamenco er et musikalsk bilde på livet, døden og hevnen i Tony Gatlifs «Vengo».

Vi får tro tittelordet er en avledning av «vengar», å hevne. I alle fall står blodhevn sentralt i Gatlifs personlige film om en kultur så unorsk som vel mulig.

Regissøren har før dokumentert sigøynerkultur i «Latcho Drom», har flamencoen i blodet og lar den her spille hovedrollen.

Historien er nærmest et bindeledd mellom ildfulle sangnumre. Ikke-profesjonelle skuespillere formidler dramaet om Caco (Antonio Canales) og nevøen Diego (Orestes Villasan Rodriguez), innviklet i en feide med en annen familie, etter at Cacos bror har drept en av deres slektninger. Caco er en sorgtynget figur som stadig oppsøker sin datters grav. Han utøver ikke selv flamenco, men lever i og for den gjennom andre.

Hans tragedie er såpass fragmentarisk presentert at den aldri kommer oss nær i et ellers på mange måter gyllent drama: i bildenes koloritt, gjennom solbrente, andalusiske landskaper og altså flammende musikk. Gatlifs kamera går vekselvis tett på personer eller gir oversikt og utsyn i levende form. Men opplagt er det flamencoen som står hans hjerte nærmest.

 

Les også