Bjørns filmatiske form levendegjør kunsthistorien.

4

Ung, vakker og begavet

  • Regi: Anne Kjersti Bjørn
  • Opphavsland: No.
«Ung, vakker og begavet» er noe så usedvanlig som en norsk film om kvinnelige surrealister. Ikke bare fordi surrealismen stort sett gikk Norge forbi, men også på grunn av den maskuline dominansen innenfor kunstretningen.

Samtidig klarer Anne Kjersti Bjørn å aktualisere sitt tema, ved å knytte forbindelsen mellom nåtidas norske Vilde von Krohg og den kosmopolitiske veteranen Leonora Carrington.

Bjørns filmatiske vri er også i surrealismens ånd, når hun lar dokumentarens form møte montasje og animasjon. Det gjør den nesten timelange filmen full av overraskende klipp, og så godt som fri for dødpunkter.

«Kvinner er problematiske, men det mest fantastiske problem som eksisterer,» sier surrealistpaven André Breton symptomatisk.

Kvinnene ble aldri likeverdige medlemmer av surrealismens gutteklubb, men derimot dyrket som muse eller framstilt lik urovekkende demoner. Slik havnet signaturene Leonora Carrington , Leonor Fini og Meret Oppenheim i skyggen av Dali , Ernst og Miro .

Likevel blir filmen ingen enstonig klagesang over de eldre mennenes undertrykking av de yngre, kvinnelige kollegene. Både Carringtons kloke kommentarer og filmens humoristiske snert får fram kvinnenes styrke, selv om den desidert sterkeste, Frida Kahlo, blir en bleik utgave.

Bjørns film levendegjør et kapittel kunsthistorie på en så fantasieggende og underholdende måte, at den bør nå ut over det spesielt interesserte publikum.

 

Les også