- DI_6fb26k51.jpg -->Milos Formans «Amadeus» folder seg ut like velkomponert som en Mozart-symfoni - 18 år gammel og 20 minutter lengre.

6

Amadeus - Director`s Cut

  • Regi: Milos Forman
  • Opphavsland: am.
RIVAL PÅ LIV OG DØD: Den geniale, liberale, vulgære Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce) var en torn i øyet på Antonio Salieri (F. Murray Abraham), som ikke kunne akseptere at en slask «tok diktat fra Gud» og komponerte verker Salieri selv bare kunne lengte etter.

RIVAL PÅ LIV OG DØD: Den geniale, liberale, vulgære Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce) var en torn i øyet på Antonio Salieri (F. Murray Abraham), som ikke kunne akseptere at en slask «tok diktat fra Gud» og komponerte verker Salieri selv bare kunne lengte etter.

Vi har altså å gjøre med nok en såkalt «director's cut» - en ny versjon av i dette tilfellet en klassiker. Slike kan alltid diskuteres. Nylig så vi Steven Spielbergs «E.T.» i utvidet 20-årsutgave uten at tilleggene strengt tatt forbedret originalen, mens Francis Ford Coppolas «Apokalypse nå! Redux» framsto enda mer fullkommen forlenget med over 50 minutter.

Ifølge Milos Forman er den «Amadeus» vi nå får se den filmen han alltid ønsket å presentere - en nær 180 minutters studie av en manns kjærlighetshat til geniet Wolfgang Amadeus Mozart, hans selvforakt og beregnende ondskap.

Det er 180 minutter uten dødpunkter, en intens opplevelse av galopperende galskap akkompagnert av himmelske toner.

Hatet og elsket
Det er komponisten Antonio Salieri som forteller til en prest i alderdommens tilbakeblikk fra sin ensomhet på en institusjon, der han drives fra vettet over å ha tatt livet av den unge Mozart.

De himmelske tonene er selve utgangspunktet, for idet den da vellykkede Salieri oppdager sin fremadstormende unge kollega, ser han også sin egen middelmådighet.

Han kan ikke akseptere at «Gud åpenbarer seg i en ape». Selv er han velsignet med gehør, men fratatt evnen til å komponere så hjertene åpner seg og tida står stille. Og der kommer en vulgær valp av en skjørtejeger, en begersvinger og levemann - uten den minste anstrengelse gir han fra seg det ene perfekte verket etter det andre.

Salieri hatet Mozart, men kunne ikke leve uten hans musikk, en motsetning som driver ham fra den ene grusomhetens skanse til den andre, slik Forman presenterer ham ut fra Peter Schaffers fabulerende stykke om disse to personene.

1700-talls hippie
Antakelig er det ikke tilfeldig at Mozart (Tom Hulce) står fram på lerretet som sin tids rockestjerne, en 1700-talls hippie med liberalt levesett og uorden i alle sine sysaker. I et univers av parykker er Mozarts svakt rosa, eventuelt ellevilt bustete, han ler på de gale stedene foran enhver autoritet. For Forman laget «Hair» i 1981 og har brukt elementer av hippiekulturen i sin skildring av komponisten. Salieri (F. Murray Abraham) er selve det etablerte og rigide, systemet som står for fall i møtet med det grensesprengende nye.

Helt musikalsk
Abraham leverer en glitrende rolletolkning, der han med avstemt minespill reflekterer en tilkortkommen manns indre villskap. Salieri-figuren byr på mange muligheter for en god skuespiller, og Abraham bruker dem alle. Tilsvarende er Hulce en utmerket Mozart; sjarmerende ustyrlig, naivt elskverdig.

Regissørens viktigste tillegg til herværende «Amadeus» er en hittil usett scene som forklarer Constanze Mozarts intense uvilje mot sin manns erkerival. Salieri prøver på det mest kyniske å utnytte hennes kvinnelighet for å få tak i Wolfgangs musikk. For øvrig er en del scener utvidet.

Dette til en bokstavelig talt meget musikalsk helhet av en film. Ikke bare er «Amadeus» et lidenskapelig persondrama, den er også en elegant, vakker musikkfilm som utvider forståelsen for noe av verdens vakreste musikk.

 

Les også