- ensomkikker_sak.jpg -->Robin Williams glimrer i den tettpakkete thrilleren «One Hour Photo».

5

One Hour Photo

  • Regi: Mark Romanek
  • Opphavsland: Am.
 ANDRES BILDER: Sy Parrish (Robin Williams) lever gjennom andres private fotografier og nærer en besettelse for én spesiell familie. Det koster både ham og familien dyrt i sitrende «One Hour Photo».

ANDRES BILDER: Sy Parrish (Robin Williams) lever gjennom andres private fotografier og nærer en besettelse for én spesiell familie. Det koster både ham og familien dyrt i sitrende «One Hour Photo».

Som bildet på den ultimate ensomhet står Robin Williams og kopierer andres fotografier. Det blir han gal av.

Allerede fra første bilde vet vi at det er noe galt med Williams' Sy. Han sitter i avhør hos politiet, og dermed flommer hans triste historie ut - ulykkelig logisk i all sin galskap. «One Hour Photo» har stillferdig nerve og innsikt.

Surrogatfamilie
Sy er mannen svært få ser, der han pinlig nøyaktig utfører sitt arbeid i fotobutikken i et hjørne av et digert amerikansk kjøpesenter. Rundt ham er omgivelsene nesten klinisk rene og ordentlige i Mark Romaneks visuelt kjølige uttrykk, selv er han en liten, sammenknepet mann med et ansikt blottet for liv.

Men Sy ser andres private bilder og særlig familien Yorkins. For ham er Nina (Connie Nielsen), Will (Michael Vartan) og sønnen Jake selve innbegrepet på en lykke Sy selv aldri har opplevd.

De er hans surrogatfamilie. Derfor kopierer han alltid et ekstra foto av dem til seg selv. Yorkin-bildene utgjør det eneste dekorative innslaget i Sy Parrishs sterile leilighet. Men ekstra-kopieringen koster ham jobben. Alt rakner når han samtidig oppdager at Will er utro.

Psykologisk portrett
Nærmest uten å fortrekke en mine, med et fint avstemt kroppsspråk, leverer Robin Williams her et omsorgsfullt portrett av et fortvilet, sykt menneske. Vi ser hans vei inn i det irrasjonelle og synes synd på ham, der han går. Det er en meget god prestasjon av en skuespiller som ikke alltid har vært heldig med såkalt seriøse roller.

Tilsvarende holder spillefilmdebutanten Romanek en stram hånd over regien med fin dramaturgisk oppbygging av en lavmælt thriller - tettpakket med akkurat så mange ingredienser som historien trenger - uten overdrivelser og med godt tegnede bifigurer rundt hovedpersonen.

«One Hour Photo» er skremmende nok i sjangeren. At den i tillegg byr på menneskelighet, er ingen liten ting.

 

Les også